• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403063119994
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد

«شاخص‌ها» ملاک انتخاب مدیران استانی محیط زیست است نه سفارش و رایزنی

«شاخص‌ها» ملاک انتخاب مدیران استانی محیط زیست است نه سفارش و رایزنی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نوشت: در مواردی که برخی افراد سعی می‌کنند با رایزنی از کانال‌های مختلف کسانی را به عنوان مدیرکل یا مدیر ارشد به سازمان معرفی کنند، ملاک تصمیم‌گیری ما رجوع به شاخص‌های عمومی و تخصصی است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، شینا انصاری با انتشار یادداشتی آورده است: امروز مصادف است با سالروز میلاد پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع)، این عید و هفته وحدت را به همکارانم و مردم ایران تبریک می‌گویم. این روزها که شاهد جنایات رژیم اسراییل هستیم بار دیگر اهمیت وحدت میان مسلمانان آشکار می‌شود. در سالروز آغاز هفته دفاع مقدس یاد شهیدان جنگ تحمیلی و شهدای حافظ محیط زیست را گرامی می‌دارم.

وی افزود: در جلسه روز یکشنبه گذشته هیئت دولت گزارشی از سفر آقای رئیس جمهور و هیئت همراه به کشور عراق مطرح شد. من درباره کانون‌های گردوغبار کشور عراق که استان‌های غرب و جنوب غرب کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، صحبت کردم. دکتر عراقچی - وزیر امورخارجه - هم تاکید کرد یکی از محورهای مهم که قرار است پس از این سفر در قالب هیئت‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گیرد، موضوعات محیط زیستی و پیگیری توافق‌های پیشین دو کشور در این باره است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: هفته گذشته کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم برگزار شد. دو دهه در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی عضو این کارگروه بوده‌ام. حالا که پس از وقفه‌ای چندساله به این کارگروه بازگشته‌ام، بعضی موضوعات در روند اجرایی کارگروه قابل تأمل بود. سطح شرکت‌کنندگان در جلسه (البته به‌جز دو دستگاه که در سطح معاون حضور داشتند) و گزارش‌های ارائه شده برای اجرای تکالیف پیش‌بینی شده در قانون هوای پاک بیانگر این واقعیت است که پس از گذشت هفت سال از ابلاغ قانون هوای پاک، اگر رویکرد 11 دستگاه اصلی ( در موضوع آلودگی هوا ۲۳ دستگاه موثرند ولی ۱۱ دستگاه به‌عنوان دستگاه متولی اصلی محسوب می‌شوند) مثل همیشه بر توجیه اقدامات و مسئولیت‌پذیر نبودن استوار است.

وی تاکید کرد: باید بدانیم با ادامه این رویکرد در بر همان پاشنه خواهد چرخید و به‌جای حرکت اثرگذار در مسیر اجرای قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون، همچنان کارهای کوتاه‌مدت و ناپایدار ضرب‌الاجلی برای مواجهه با آلودگی هوا در روزهای ناسالم کیفیت هوا و شرایط اضطرار خواهد بود.

انصاری ادامه داد: تلاش می‌کنم در روزهای آینده با رایزنی با وزرای دستگاه‌های اصلی دخیل در آلودگی هوا حضور موثر و همکاری جدی آنان را در جلسات کارگروه مطالبه کنم. با نگاه واقع‌بینانه به موانع پیش رو در اجرای قانون به‌خصوص ناترازی انرژی، می‌توان در هفت محور برای کاهش آلودگی هوا اقداماتی را در چارچوب برنامه پیش برد که منجر به کاهش روزهای ناسالم در کلانشهرها شود البته باید اعتراف کنیم مسأله آلودگی هوا پیچیده و چندوجهی است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت آن را حل کرد. اگر همه مسئولان این پیچیدگی را قبول کنند آن‌وقت می‌توانیم با توافق بر مسئله و راه‌ حل‌هایش و جلب کمک مردم برنامه‌هایی را در میان‌مدت برای بهبود کیفیت هوا انجام دهیم. به اتفاق همکارانم برای جلب این توافق و همکاری موثر تلاش می‌کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سه‌شنبه هفته گذشته مهلت ارسال رزومه داوطلبان برای مدیریت اداره‌های کل استان‌ها پایان یافت. در مجموع ۲۸۰ رزومه به دست همکارانم در سازمان رسید. از میان داوطلبان مدیرکلی استان‌ها ۲۷ نفر زن و بقیه مرد هستند. مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌هایی مثل کردستان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و فارس بیشترین داوطلب و در مقابل استان‌هایی مثل خراسان شمالی، اصفهان، قم، سمنان و لرستان کمترین متقاضی مدیریت را داشته‌اند.

وی ادامه داد: همکارانم در کمیته بررسی سوابق در دو بخش شاخص‌های عمومی مانند پاک‌دستی، حسن شهرت، توانایی جلب مشارکت مردمی و...و شاخص‌های تخصصی مثل تجربه‌های حرفه‌ای، درک دقیق از مسایل استان، تحصیلات مرتبط، دستاوردهای علمی و اجرایی و... با دقت مدارک و سوابق رسیده را بررسی می‌کنند و بر اساس شاخص‌های تعیین شده به صورت جداگانه به نامزدها نمره می‌دهند. در مرحله بعد از نامزدهای نهایی هر استان به صورت حضوری مصاحبه می‌گیریم. در میان نامزدها افرادی هم هستند که ممکن است برای مدیرکلی استان انتخاب نشوند اما بر اساس تخصص‌شان از ظرفیت آنان در مسئولیت‌های دیگر استفاده کنیم. درباره این روند باز هم اطلاع رسانی می‌کنیم.

انصاری در پایان نوشت: همانطور که قابل پیش‌بینی بود در روزهای گذشته افراد مختلفی با تماس و پیام تلاش کرده‌اند افرادی را برای مدیریت استان‌ها توصیه کنند. من و همکارانم نظرهای دلسوزانه همه را می‌شنویم اما در مواردی که برخی افراد سعی می‌کنند با رایزنی از کانال‌های مختلف کسانی را به عنوان مدیرکل یا مدیر ارشد به سازمان معرفی کنند، ملاک تصمیم‌گیری ما رجوع به شاخص‌های عمومی و تخصصی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha