• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403062919166
  • منبع : مطبوعات

میدان وحدت

میدان وحدت

وحدت جهان اسلام بویژه علمای اسلامی برای حمایت از فلسطین و محکومیت سازش امری ضروری است چرا که سکوت جهان اسلام زمینه ساز بی‌تفاوتی افکار عمومی جهان در برابر مسئله فلسطین خواهد شد که نتیجه آن نه تنها استمرار اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها بلکه تشدید جنایات ضد بشری صهیونیست‌ها در منطقه خواهد بود که نمود آن را در حمله تروریستی صهیونیست‌ها به لبنان با هزاران زخمی و چندین شهید می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا، قاسم غفوری در یادداشتی در سیاست روز نوشت: امت اسلامی با دو میلیارد نفر جمعیت می‌تواند به عنوان بازیگری تاثیرگذار در معادلات جهانی ایفای نقش داشته باشد که متاسفانه تاکنون به این مهم دست نیافته است.
نگاهی بر کارنامه کشورهای اسلامی و البته ملت‌های مسلمان می‌توان به مجموعه‌ای از چالشها دست یافت که عملا فضای داخلی و بیرونی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. جهان اسلام همچنان با چالشی به نام رادیکالیسم داخلی مواجه است که بخشی از آن ناشی از چالش‌های فرهنگی و عقیدتی و بخش عمده‌ای از آن نیز برگرفته فرقه سازی‌ها و جریان‌ سازی‌های نظام سلطه است که از آنها برای ایجاد جنگ داخلی در جهان اسلام و معرفی مسلمانان به عنوان محور تروریسم و ناامنی جهان بهره گرفته اند. ایجاد وحدت و اتفاق نظر میان علمای اسلامی مولفه‌ای مهم برای مقابله با این وضعیت است. این امر زمانی آشکارتر می‌شود که فتوای مرجعیت در عراق توانست بسیج مردمی را ایجاد نماید که حاصل آن نابودی تروریسم بوده است. توسعه این رویکرد در قالب اقدام واحد علمای جهان اسلام می‌تواند ضمن مقابله واحد با فرقه‌سازی‌ها و جریان‌سازی‌های انحرافی زمینه ساز خنثی سازی توطئه دشمنان در ایجاد چنین جریان‌هایی برای ناامن سازی جهان اسلام و تخریب چهره جهانی اسلام و مسلمانان شود.
نکته دیگر آنکه غرب در حالی همچنان بر آن است تا خود را یک ناجی معرفی نماید که تحولات افغانستان به عنوان بخشی از جهان اسلام بار دیگر این حقیقت را آشکار ساخته است که هیچ بیگانه‌ای به دنبال کمک به کشورهای اسلامی نبوده و جز نابودی و خسران حاصی ندارند. افغانستان در طول ۲۰ سال حضور اشغالگران از یک سو با فقر و فاجعه انسانی روبرو شد و  از سوی دیگر نیز در طول سه سال اخیر و به دلیل سیاست‌های تحریمی و تحمیلی همان اشغالگران عملا در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و رنجی بر پیکر جهان اسلام است که وحدت جهان اسلام برای مقابله با توطئه‌های غرب علیه آینده افغانستان امری ضروری است.
نکته مهم آنکه درد امروز جهان اسلام را نسل‌کشی رژیم صهیونیستی با حمایت‌های گسترده غرب و سکوت مجامع جهانی در غزه تشکیل می‌دهد. نزدیک به یک سال است که فلسطین به میدان جنایات صهیونیست‌ها و مقاومت ملت فلسطین مبدل شده است چنانکه امروز افکار عمومی جهان یکصدا فریاد حمایت از فلسطین سر می‌دهد. فلسطین امروز آزمونی بزرگ برای جهان اسلام است که توجه به آن یک ضرورت و الزام برای یکایک مسلمانان است. مسئله فلسطین نه یک امر فلسطینی یا عربی بلکه یک موضوع جهان اسلامی و حقوق بشری است که تمامی بشریت موظف به حمایت از آن در برابر صهیونیسم و حامیانش است که جز جنایت هیچ تفکر دیگری ندارند.  بر این اساس وحدت جهان اسلام بویژه علمای اسلامی برای حمایت از فلسطین و محکومیت سازش امری ضروری است چرا که سکوت جهان اسلام زمینه ساز بی‌تفاوتی افکار عمومی جهان در برابر مسئله فلسطین خواهد شد که نتیجه آن نه تنها استمرار اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها بلکه تشدید جنایات ضد بشری صهیونیست‌ها در منطقه خواهد بود که نمود آن را در حمله تروریستی صهیونیست‌ها به لبنان با هزاران زخمی و چندین شهید می‌توان مشاهده کرد.
مسئله دیگر آنکه بسیاری از کشورهای اسلامی یا با چالش‌های اقتصادی مواجهند و یا در تحریم ظالمانه نظام سلطه قرار دارند و برخی مانند یمن و غزه در محاصره اقتصادی هستند، حال آنکه کشورهای اسلامی دارای ظرفیت‌های عظیم اقتصادی بوده و بخش عمده‌ای از منابع جهان در اختیار آنهاست.پیوند علمای جهان اسلام و فتوای آنها مبنی بر پیوند کشورهای اسلامی در حوزه اقتصادی علیه تروریسم اقتصادی می‌تواند راهگشای این چالش‌ها باشد و ملت‌های مسلمان را از وضعیت اسف‌بار کنونی نجات دهد.
در جمع بندی نهایی می‌توان گفت که سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک با وحدت تأکید بر مسأله فلسطین» که با حضور جمعی از متفکران و اندیشمندان اسلامی از سراسر جهان از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار می‌شود جایگاه و فرصتی مناسب است برای نزدیک سازی و تعامل میان فرق و اندیشمندان اسلامی تا زمینه ساز یکپارچگی جهان اسلام برای رفع مشکلات امت اسلام از جمله تروریسم امنیتی و اقتصادی تحمیلی نظام سلطه به ممالک اسلامی و بویژه یکپارچگی جهانی در حمایت از فلسطین باشد که ارتقا دهنده جایگاه جهان اسلام در معادلات جهانی نیز خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha