• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403062818237
  • خبرنگار : 71625

در نخستین روز از جشنواره موسیقی جوان چه گذشت؟

وقتی آموزش دف‌نوازی در کشور رصد نمی‌شود / نسلی که موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد

وقتی آموزش دف‌نوازی در کشور رصد نمی‌شود / نسلی که موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد

اولین روز داوری اجراهای هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش کمانچه و دف روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه در تالار رودکی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در روز اول در بخش کمانچه، داوران متشکل از محمد مقدسی، داوود گنجه‌ای و هادی منتظری به تماشای اجراها نشستند و تک به تک سوای داوری نکات مهمی را به شرکت‌کنندگان منتقل کردند. در بخش دوم (ساز دف) داوران متشکل از فرزاد عندلیبی، پیمان صفوّتی، و عماد توحیدی اجراهای این بخش را داوری کردند و پس از اجرای مرحله نهایی فراخوان، آهنگی برای هر یک از نوازندگان پخش شد تا آنها را در بخش همراهی ساز محک بزنند.

شرکت‌کنندگان رشد پیدا کرده‌اند

حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) درباره کیفیت شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره گفت: از قول استادان صاحب‌نام داور نقل می‌کنم؛ آن‌ها از اجراهای روز نخست راضی بودند و می‌فرمودند نوازندگان کمانچه در این دوره پیشرفت چشمگیری کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیشرفت در کار جوانان وجود داشته اما مراقبت می‌خواهد و نیازمند آگاهی‌بخشی در تشخیص روش‌ها و متدهای یادگیری نوازندگی در موسیقی ردیف دستگاهی هستند. تعدادی از شرکت‌کنندگان ممکن است در شهرستان‌ها به مراجع موثق دسترسی نداشته باشند. جدا از این بحث، به طور کلی اجراهای روز نخست جشنواره نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان رشد پیدا کرده‌اند.
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان همچون یک ارگان یا رسانه است که این انگیزه را در جوان‌ها ایجاد می‌کند تا به حرف و توصیه استادان و داورها گوش بدهند.

اردلان گفت: در هر صورت مقایسه کیفیت امسال با سال‌های گذشته نیازمند تحقیق علمی است که به ما بگوید دقیقاً به چه صورت بوده است. اما اگر استنباط شخصی من را بخواهید، باید عرض کنم، می‌توانیم نسبت به دوره‌های گذشته شاهد رشد باشیم.

وی در پایان بر نقش جشنواره موسیقی جوان در پیشرفت جوان‌ها تأکید کرد و گفت: خود این جشنواره فرصت مغتنم و خوبی است که در حافظه جوانان ضبط می‌شود که اگر خوب تمرین کنند و بتوانند یک حد مناسبی را کسب کنند، جایی وجود دارد تا مورد قضاوت قرار بگیرند و از کسانی که مبرز و صاحب‌نام هستند یک تصدیقی دریافت کنند.

وقتب آموزش دف‌نوازی در کشور رصد می‌شود / نسلی که موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد



عندلیبی: نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد

فرزاد عندلیبی داور بخش دف هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره اجراها بیان کرد: ماهیت اصلی برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر خودسازی یک خودسنجی است که فرد با حضور در آن خود را محک می‌زند. در واقع این خودشناسی از این روست تا افراد بتوانند خودشان را بشناسند و در برابر ناهنجاری‌ها و مسائل زندگی و درگیری‌های ذهنی خود شناخت پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه امروز نام هر فردی را که آموزش می‌دهد استاد گذاشته‌اند، ادامه داد: متأسفانه آموزش‌های دف‌نوازی امروزه رصد نمی‌شود. هرکسی که آموزش می‌دهد را استاد می‌نامند. جشنواره ملی موسیقی جوان رویدادی است که با گرفتن آزمون از تک‌تک نوازندگان آنها را به سمت و سوی درستی هدایت می‌کند.

او درباره دف‌نوازی نیز بیان کرد: آن کوبشی که در دف‌نوازی وجود دارد به سمت اشتباهی هدایت شده و بیشتر به سمت شلوغ‌نوازی رفته است. نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی‌دهند و درآهنگ‌هایی که برای همراهی پخش کردیم مشخص بود. نوازندگان جوان در ریتم‌های سنگین نمی‌توانند اجرای درستی داشته باشند. امروز همه به دنبال ریتم تند هستند و این خوب نیست. دف‌نوازی مسابقه نیست که هرکسی ریتم تندی داشته باشد برگزیده شود.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۲۷ شهریورماه تا ۵ مهرماه سال جاری در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha