• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403062717867
  • منبع : روابط عمومی ساترا

گزارش ایسنا از دومین روز نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر

رابعه اسکویی: فقدان کمدی کاملاً مشهود است/ اگر کپی‌ها درست ساخته شوند ایرادی ندارد

رابعه اسکویی: فقدان کمدی کاملاً مشهود است/ اگر کپی‌ها درست ساخته شوند ایرادی ندارد

کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در سومین نمایشگاه رصتا نشستی تحت عنوان «کمدی در رسانه امروز» برگزار کرد. همچنین رویداد «حراجیده» در دومین روز از سومین نمایشگاه ملی «رصتا» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، ستاد خبری سومین نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) اعلام کرد، نشست «کمدی در رسانه امروز»  با حضور رابعه اسکویی بازیگر سینما و تلویزیون، مهدی علی‌نقی‌پور تهیه‌کننده و نسیم عرب امیری نویسنده و طنزپرداز از اعضای انجمن فیلمنامه‌نویسان در سومین نمایشگاه رصتا برگزار شد.

رابعه اسکویی آغازگر نشست بود و با این نکته صحبت‌هایش را آغاز کرد؛ درام در رسانه‌های تصویری امروز بیشتر ساخته می‌شود و فقدان کمدی کاملاً مشهود است. واقعیت امر این است چون درام بیشتر بیننده دارد؛ البته بایستی در عرصه ساخت فیلم و سریال مخاطب نیازمند ساخت همه نوع ژانری و گونه‌ای است. من بازیگر طنز هستم و دلم می‌خواهد کاری کنم مردمم بخندند. کار کمدی در رسانه‌های تصویری خالی است.
وی افزود: دیگر طنزهای امروز نمی‌توانند نوستالژی شوند حتی روی صحنه که تئاترهای آزاد برای همان لحظه مخاطب را سرگرم می‌کند. اما زمانی طنزهای فاخرِ ما نوستالژی می‌شدند چون همه چیز سرِ جای خودش بود از چهره‌پردازی تا ایجاد موقعیت‌های طنز.
او تأکید کرد: به عنوان یک بازیگر می‌گویم درام کار کردن برای من آسان است چون بازیگر طنزم؛ معتقدم خنداندن مردم کار سختی است. از طرفی بایستی داستان پیدا کنید و مردم از ته دل بخندند و واقعاً این کار سختی است. امیدوارم فیلمنامه‌هایی زیبا، جذاب و جالب نوشته شوند. یادمان نرود فیلم طنز بازیگر طنز می‌طلبد اما آثار درام را تقریباً همه می‌توانند بازی کنند.

نسیم عرب امیری، نویسنده، طنزپرداز و از اعضای انجمن فیلمنامه‌نویسان بیان کرد: بازیگری، کارگردانی و نویسندگی در حوزه طنز، به یک تخصص نیازمند است؛ زیرا باید پایه و درون‌مایه اتفاقِ طنز و کمدی درست و منطقی پیش برود. این مشکل وجود دارد خصوصاً در نمایش‌خانگی بیشتر شاهدِ آن هستیم. تنها می‌توان گفت در میان آثار کمدی، مخاطب از سریال «هیولا» مهران مدیری استقبال کرد و با فیلمنامه و طرح خوبی پیش رفت. مابقی تقریباً شکست خوردند.

رابعه اسکویی در ادامه این نشست یادآور شد: دنیای تصویر چه سینما و تلویزیون یک صنعت است و در ایران این صنعت را نداریم؛ چون نگاه به تهیه‌کننده مثل گذشته نیست که مؤلف و تأثیرگذار بودند. امروز به چشمِ یک رابط به تهیه کننده نگاه می‌کنند که فقط پول می‌آورد. وقتی کار سیستماتیک پیش نرود، تهیه‌کننده اصطلاحاً «انگشت کوچکه ماجرا» می‌شود.

علی‌نقی‌پور، تهیه‌کننده دیگر مهمان این نشست بود؛ او گفـت: من فکر می‌کنم جمله معروفی است تلویزیون رسانه تهیه‌کننده است. اما در شبکه نمایش‌خانگی تهیه‌کننده مدیریت مالی پروژه است در حالی‌که در تلویزیون و سینما، روزی تهیه‌کننده مؤلف بود و وجود تهیه‌کننده کار را ارتقاء داده و به نظرمن حلقه گمشده امروز است. در اکثر کارها کمترین نقش را در ارتقاء، تهیه‌کننده دارد.

عرب امیری، نویسنده در این باره گفت: من فکر می‌کنم برعکس تصوری که وجود دارد اغلب تهیه‌کنندگانِ تازه‌کار هستند و شناخت به متن ندارند. در مقام نویسنده می‌گویم ضربه خورده‌ایم. تهیه‌کننده باید مؤلف باشد. در سینما و تلویزیون یکسری تهیه‌کنندگان مؤلف داریم و شناسنامه دارند و این نکته را بارها شاهد بوده‌ام تهیه‌کننده‌ای که کارنابلد باشد کار خوب از آب درنمی‌آید.

وی افزود: تهیه‌کننده جدید خوب است اما به یک اندیشه عمیق و تجربه چند ساله نیاز دارد. تهیه‌کننده کارت عابربانک نیست! تهیه‌کننده مثل نخ تسبیح است که اگر درست نباشد همه در کنار هم قرار نمی‌گیرد.
رابعه اسکویی، خاطرنشان کرد: در تجربیات خودم هر زمانی تهیه‌کننده با فکر و آگاه بوده، کار خوب از آب درآمده است. من می‌گویم تفکر یعنی تهیه‌کننده و اگر تفکر کم شود فیلم خوبی از آب درنمی‌آید. من فکر می‌کنم کاری خوب و ارزشمند از آب درمی‌آید که همه در جای خودشان باشند مخصوصاً تهیه‌کننده درست انتخاب شود و مواضع و انتخاب‌های درستی داشته باشد.

در ادامه نشست درباره نوع کمدی‌های غیرنمایشی همچون رئالیتی‌شوها در شبکه نمایش‌خانگی بحث شد؛ علی‌نقی‌پور تهیه‌کننده در این باره گفت: من فکر می‌کنم در رسانه و یک مجموعه رسانه‌ای باید سبد متفاوت و متنوعی وجود داشته باشد و الزاماً مخاطب نمی‌خواهد فقط سریال نمایشی ببیند. برخی از کارها باید زودبازده‌تر باشند و تنوع سبد محصولات رسانه خیلی حائز اهمیت است. اما مخاطب به طورکل عاشق داستان است. حتی مستندهای حیات وحش هم که داستان دارد مخاطب را جذب می‌کند. داستان و روایت در آثار نمایشی و غیرنمایشی می‌تواند چالش‌های جدّی‌تر با یک ایده خلاقه را فراهم کند.

یکی از نکات جالب درباره رئالیتی‌شوها این است که بسیاری اوقات تیمی می‌نویسند و چالش‌های برنامه را به نگارش درمی‌آورند. اما در مجموع، هرکاری برای سرگرمی مردم انجام دهیم خوب است.
رابعه اسکویی همچنین به برنامه‌های کپی شده اشاره کرد و گفت: من با کپی کردن برنامه‌ها موافق هستم اما نه نعل به نعل و اینکه خلاقیت و نوآوری را چاشنی ساخت برنامه کنند تا ایرانیزه شود که به دل می‌نشیند. از تفکر دیگران استفاده کردن، ایرادی ندارد. ساخت چنین برنامه‌هایی نشان داده که بیننده خودش را دارد.

عرب امیری تأکید کرد: آدمی که مطلقاً از یک اثری کامل کپی کند حتماً سارق است اما کسی که تلفیق کند هنرمند خلاقی است. اما در مجموع باید ببینیم مخاطب‌مان کیست و امروز مخاطب ما چه می‌خواهد. همین طور که شاهدیم مخاطب امروز حوصله ندارد و به کلیپ‌های کوتاه اینستاگرامی بسنده می‌کند. ما باید بدانیم با چه مخاطبی سروکار داریم و یکسری از نکات را الگوی خودمان قرار دهیم.

رابعه اسکویی خاطرنشان کرد: اگر کپی‌ها درست ساخته شوند ایرادی ندارد. ‌مقصر شما نویسندگان هستید که طرح جذاب و فیلمنامه‌ها و برنامه‌های جذاب بنویسید اتفاق خوبی می‌افتد. آیا الان برای تاکشوها فیلمنامه داریم یا نه. صددرصد این رئالیتی‌شوها بیشتر برپایه بازیگر و مجری است و کمتر از فیلمنامه خوبی بهره می‌برد.

عرب امیری تأکید کرد: همه می‌گویند مشکل فیلمنامه است اما همه در کار فیلمنامه دخالت می‌کنند. مشکل سینمای ایران این است که کارگردانان مؤلف شده‌اند و اشتباه می‌کنند. هر موقع نویسنده‌ها مؤلف شدند مشکل حل خواهد شد.
علی‌نقی‌پور درباره فیلمنامه‌نویسان گفت: به فیلمنامه‌ای باور داشته باشم با کارگردان شرط می‌کنم تغییری بدون نویسنده انجام نشود.

رابعه اسکویی در پایان خاطرنشان کرد: تنها چیزی که می‌خواهم بگویم تک تک ما در هنر تلاش می‌کنیم تا فضای خوب و دل‌انگیزی را برای مردم فراهم کنیم.

رویداد «حراجیده» در دومین روز سومین نمایشگاه ملی «رصتا» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این رویداد که فربد شکرایی اجرای آن را بر عهده داشت، محمد سلوکی رئیس شورای مرکزی کانون مجریان رسانه‌های دیداری مطرح کرد: کانون در نظر دارد تا ایده‌هایی را که توسط مجریان، برنامه‌سازان و تولیدکنندگان مطرح می‌شود، در قالب طرح «حراجیده» در سومین نمایشگاه مجمع «رصتا» معرفی کند تا مسیر سریع و بدون واسطه‌ای را در به مرحله اجرا رسیدن ایده‌های خود دنبال کنند.

او ادامه داد: طی توافقی که با آقای فرجی مدیر کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری داشتیم، قرار شد تا تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان فیلم و سریال که ایده، فیلمنامه و محتوای ارزشمندی دارند با مطرح کردن در این رویداد آن‌ها را به یک اثر فاخر تبدیل کنند. البته این موضوع طی توافقی که با مجمع رصتا به عنوان نهاد حاکمیتی صورت گرفته، قرار است با نظارت «رصتا» صورت گیرد.

در ادامه مهدی فرجی رئیس هیات‌مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با اشاره به اینکه ایده‌های جذاب می‌تواند تامین کننده تولید یک سریال، مسابقه و ... قرار بگیرد، بیان کرد: در هر پلتفرمی اگر اثر جذابی دیده می‌شود ایده  مرکزی جذابی پشت آن است. در کانون، ایده‌های جذابی ثبت شده است و وقتی آقای سلوکی این پیشنهاد را داد، بسیار از آن استقبال کردیم. 

وی خاطرنشان کرد: البته بهره‌برداری از این طرح‌ها و ایده‌ها به  تهیه‌کنندگانی که در کانون عضویت دارند نیز بر می‌گردد که امیدوار به استفاده از این ایده‌ها هستیم.

رابعه اسکویی: فقدان کمدی کاملاً مشهود است/ اگر کپی‌ها درست ساخته شوند ایرادی ندارد

در اولین روز حراجیده، مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)، رضا زمانیان (مدیر کل توسعه کسب و کار و تسهیل‌گری ساترا)، سامان مرادحسینی (رئیس شورای راهبری مجمع «رصتا») و جمعی از مدیران، صاحبان سکوها، کارشناسان و مخاطبان حضور داشتند.

تهیه‌کننده و مدیر اسبق رادیو و تلویزیون درباره حراج ایده و ضرورت برگزاری نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر توضیحاتی داد. 

مریم جلالی، تهیه‌کننده قدیمی رادیو و تلویزیون و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، درباره حراج ایده در نمایشگاه «رصتا» در برنامه‌ای با عنوان «حراجیده» تأکید کرد: حراج یعنی قیمت‌گذاری، ارزش‌گذاری، برتری‌سنجی و استانداردسازی.

حراج ایده یا به تعبیر دیگر، میدان باز شده برای طرح ایده‌ها باید از یک مثلث کارشناس، سیاستگذار و مخاطب پیروی کند. مشتری‌ها و کارشناسان ارزیابی کنند و از طرفی دیگر سیاستگذاران به عیارسنجی برسند؛ اتصال این سه ضلع باعث می‌شود به همگرایی دست پیدا کنیم.

جلالی درخصوص نوع ایده‌ها گفت: ما ایده‌های ثابت داریم زاویه دیدهای جدید است که می‌تواند آن ایده‌ها را نوآور و خلاق کند و مخاطب مطابق میل، نیاز و مصلحتش به سمت آن برود.

این کارشناس رسانه و تهیه‌کننده قدیمی درباره بعد از حراج ایده و انتخاب آنها، گفت: این ایده خلاقانه باید برود در ظرف مناسب و مسیر مناسب تحقق؛ ما ایده‌ای که غیرقابل ساخت باشد ایده‌های آسمانی که آن ایده‌ها نمی‌تواند روی زمین باشد به ما آسیب می‌زند و ما را دچار ناکامی می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ایده را مطرح می‌کنیم اولاً باید به کارشناسان برای زمینه تحقق آن، اتکا کنیم، ثانیاً به سیاستگذار برای توانش و اجازه تحقق آن و ثالثاً به مخاطبین برای بعد اقتصادی و وایرال شدن آن، مراجعه کنیم. 

معاون وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه «رصتا»، گفت: نمایشگاه یک مشترک لفظی است. شاید دایره معنایی به ذهن می‌آید یکسری سازه در کنار هم باشد. ما اگر هدف‌گذاری نمایشگاه را درست تعیین کنیم و آن ایجاد شبکه ارتباطی و انتقال تجربه و دانش باشد آن انتقادهایی که بعضا مشخص نیست و اصطلاحا محلی از اعراب ندارند، برطرف می‌شود. اتفاقا ساترا به‌عنوان یک نهاد سیاستگذار در رده خط مشی‌گذاری برای اینکه پلن‌ها و برنامه‌ها را با هم همگرا کند، می‌تواند از فرصت نمایشگاه «رصتا» بهره ببرد.

***

مراسم افتتاحیه باشگاه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در روز دوم سومین نمایشگاه ملی «رصتا» برگزار شد.

این باشگاه صبح امروز ـ سه‌شنبه ـ ۲۷ شهریور با حضور سعید مقیسه رئیس ساترا، حمیدرضا نوابی دبیر نمایشگاه «رصتا»، مهدی فرجی رئیس هیات‌مدیره و مسلم آقاجان‌زاده مدیر کانون‌ افتتاح شد.

سعید مقیسه رئیس ساترا در این مراسم با رونمایی از پوستر باشگاه، برای کانون در پیشبرد اهداف جدید خود در این تشکل، آرزوی توفیق کرد.

به‌گفته حسین سبطی موسس این‌ باشگاه، رویکرد این تشکل، ارائه خدمات رفاهی به اعضای کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری خواهد بود.

در این مراسم، رضا زمانیان مدیرکل‌ توسعه کسب‌وکار و تسهیل‌گری ساترا، فرشاد صادقی اولین مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری و جمعی از مدیران کانون حضور داشتند.

مهدی فرجی رئیس هیات‌مدیره کانون در حاشیه این مراسم، در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه «رصتا» گفت: باشگاه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری که امروز از آن در نمایشگاه «رصتا» رونمایی شد، برای اعضای کانون تدارک دیده شده است تا به آنها در معیشت و رفاه کمک کند و بودجه این باشگاه توسط  اسپانسر و حمایت‌گر مالی تامین می‌شود.

کانون تهیه‌کنندگان بیش از ۵۰۰ عضو دارد. از سراسر کشور تهیه‌کنندگان جوان و پیشکسوت در کنار هم کار می‌کنند و انتقال تجربه صورت می‌پذیرد و با سیستم‌های نوین تولید و برنامه‌سازی آشناتر می‌شوند.

او افزود: طبیعی است که ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و برنامه‌سازان می‌توانند مراجعه کنند و با راهکارهای تولید و شیوه‌های تولید و ارزان‌سازی تولید و معرفی‌های چهره‌های نخبه و پیشکسوت آشنا شوند و این می‌تواند به حوزه برنامه‌سازی کمک کند. در واقع کانون تهیه‌کنندکان رسانه‌های دیداری پایگاه و مرجعی برای معرفی تهیه‌کنندگان به عرصه تولید باشد و سرمایه سرمایه‌گذاران را تضمین کند.

رابعه اسکویی: فقدان کمدی کاملاً مشهود است/ اگر کپی‌ها درست ساخته شوند ایرادی ندارد

***

غرفه مجمع رصتا در دومین روز از نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران میزبان سه اجرای زنده دوبله از تولیدات ویژه هنرصدا و باشگاه صدا بود.

به گفته مدیریت هنرصدا در یک ماه اخیر جهت اجرای برنامه در نمایشگاه از هنرجویان مستعد و توانمند دوره‌های آموزشی دوبله تعدادی انتخاب و با تشکیل تیم‌های دوبله تمرین‌های فشرده‌ای برنامه‌ریزی شده است که این تمرین‌ها توسط تیم ها و با نظارت و راهنمایی اساتید به سرانجام رسید.
بنا بر این گزارش، در این رویداد اجراهای دوبله زنده توسط گروه دوبله بزرگسال و در دو زمان یک ساعته برگزار شد.

روز سوم نمایشگاه نیز میزبان اجرای دوبله زنده گروه کودک و نوجوان در یک زمان دو ساعته است که در آن جهت افزایش تنوع و جذابیت محتوایی، بخش‌هایی از چند پویانمایی مختلف توسط گروه‌ها اجرا می‌شود.

رابعه اسکویی: فقدان کمدی کاملاً مشهود است/ اگر کپی‌ها درست ساخته شوند ایرادی ندارد

***

۴۹ سکو خدمات طرح بسته حمایتی را در سومین نمایشگاه ملی «رصتا» به مخاطبان ارائه می‌دهند.

 ۴۹ رسانه زیر در طرح بسته حمایتی بن ۳۰۰ هزارتومانی، خدمات ویژه‌ را به مخاطبان بازدیدکننده از این رویداد طی روزهای برگزاری ارائه می‌دهند و این اعتبار فقط در ۴۹ غرفه‌ زیر که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، قابل استفاده است:
عماریار، دیدی‌باز، اپلیکشن فیلم‌بام، فیلم و سریال روبیکا، آپرا، آرپی تی‌وی‌تو، فیلم نیک، فیلمییز، شبکه جهانی تغزیه، راکورد، بدوبین، لوباجت، کوهی‌نما، طلا نما، لیندو فیلم، کمپ بیوانفورماتیک، آفند استودیو، فاکسیدر، ملوفیلم، توسعه آموزش برابر آروین، هنرصدا، باد صبا، دی‎ال‌ فارس، دیدی باز، سریا فیلم، سیمای همراه، شعله فیلم، فام، فیلم‌نت، فیلم همراه، فیلما، فیلماز، فیلمنو، فیلیمیوم، نما فیلم، نوبینو، نی‌نی کارتون، هاشور، آموزا، الیت‌لند، بیپ‌تونز، نشر پ، تابش، رایان مدیا، سرزمین هنر، بانک صدای گویندگان، کارتون ببین، مرکز مهارت‌های نرم، خدمات رسانه‌های پیام آریانا و رکاما.

سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha