• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403062515564
  • خبرنگار : 71342

مدیر تماشاخانه ایرانشهر از برنامه‌هایش گفت

استقبال از هنرمندانی که از صحنه دور بوده‌اند

استقبال از هنرمندانی که از صحنه دور بوده‌اند

مدیر تماشاخانه ایرانشهر گفت که از پیشنهاد اجرای نسل‌های گوناگون هنرمندانی که مدتی از صحنه دور بوده‌اند، استقبال می‌کند.

امین اشرفی که چندی پیش به عنوان مدیر تماشاخانه ایرانشهر عهده‌دار این مسئولیت شده، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره جدول اجراهای این تماشاخانه و نیز برگزاری نشست‌های تخصصی آن در روزهای شنبه ارایه کرد.

او در بخش آغازین این گفتگو درباره برگزاری نشست‌های تخصصی روزهای شنبه در تماشاخانه ایرانشهر توضیح داد: مدتی در خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به بررسی و تحلیل نمایش‌های تماشاخانه ایرانشهر با تمرکز بر اجراهای دو سال اخیر پرداختیم و از دو منظر به داده‌هایی قابل توجه دست یافتیم.

اشرفی از فقدان گفتگو به عنوان یکی از خروجی‌های مهم این بررسی‌ها یاد کرد و ادامه داد: یکی از خروجی‌های ما این بود که در چند سال اخیر دچار فقدان گفتگو شده‌ایم بخصوص در حوزه فرهنگ و هنر و تئاتر. به همین دلیل در جمع‌بندی‌ها و واکاوی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که نیازمند طرح مباحث نظری هستیم و اینکه نمایش‌هایی که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته‌اند، چه آسیب‌هایی داشته‌اند. به عنوان نمونه چقدر دغدغه‌های مخاطب و مسائل اکنون جامعه برای گروه‌های نمایشی اهمیت داشته است.

اشرفی افزود: نتیجه بررسی‌هایمان این شد که با نگاه علمی، پژوهشی و تجربی، یکسری نشست برگزار کنیم که به عنوان یک جمع‌بندی نهایی برای اجراهایمان تلقی شود و حالا با برگزاری نشست‌های روز شنبه، گوشه‌ای از این جلسات را با مخاطبان به اشتراک گذاشته‌ایم.

او درباره هنرمندان مدعو برای حضور در این جلسات نیز گفت: تلاش می‌کنیم کسانی را دعوت کنیم که با نسل جوان ارتباط و گفتگو دارند چراکه مساله ما صِرف برگزاری یک نشست نیست بلکه برقراری ارتباط سازنده با مخاطب است.

اشرفی با تایید ضرورت برگزاری نشست‌های بینارشته‌ای با حضور متخصصان شاخه‌های دیگر در کنار هنرمندان تئاتر افزود: حتما برگزاری این جلسات هم مد نظر ماست و در ادامه به اشکال مختلف فکر می‌کنیم. در حال حاضر چندین موضوع را بررسی کرده‌ایم و شاید این جلسات شروع خوبی باشد برای آغاز جلسات بینارشته‌ای. بخصوص که ما خیلی فضای گفتگو را تمرین نکرده‌ایم. به همین دلیل خودمان خیلی نگران استقبال مخاطبان و تاثیرگذاری جلسات بودیم ولی خوشبختانه با استقبال غافلگیرکننده هنرمندان و فعالان تئاتر رو به رو شدیم و با توجه به این استقبال، قطعا در ادامه این جلسات را گسترش می‌دهیم و به مباحث میان رشته‌ای می‌رسیم.

او اضافه کرد: به نسل جوان خیلی امیدوارم و فقط فکر می‌کنم حلقه مفقوده‌ای داریم که سبب شده هم‌اکنون با تئاتر بیماری رو به رو شویم و این حلقه مفقوده، گفتگوی میان نسل‌های گوناگون است، در حالیکه با برقراری این گفتگو، می‌توانیم بهتر تئاترمان را آسیب‌شناسی کنیم.

اشرفی با ابراز خوشنودی از استقبال مخاطبان از نشست‌های تخصصی تماشاخانه ایرانشهر افزود:این نشست‌ها از نظر استقبال مخاطبان فوق‌العاده بود و شرمنده دوستانی هستیم که خارج از ظرفیت سالن، روی تشکچه، مباحث را دنبال می‌کنند. از نظر کیفی هم به میزانی از هدف‌های خود دست یافته‌ایم. قطعا خطاهایی هم وجود دارد ولی مهم این است که مبحث گفتگو در حال وقوع است.

این مدیر هنری که چندی پیش، بعد از حمید نیلی، مدیریت تماشاخانه ایرانشهر را بر عهده گرفته، درباره تغییرات احتمالی جدول اجراهای این تماشاخانه به دلیل تغییر مدیریت نیز توضیح داد: روزی که به تماشاخانه آمدم، جدول اجراهای سال پیش‌رو بسته شده بود، ما خود را به اجرای این آثار متعهد می‌دانیم که تا پایان امسال قرارداد دارند اما اجراهای سال ۱۴۰۴ را دوباره بررسی می‌کنیم و اتفاقا اولویت زمان ارایه درخواست اجرا تعیین‌کننده نیست. این بدین معناست که برای سال آینده اگر کسی زودتر درخواست اجرا داده باشد، هیچ اولویتی برای تقاضای او در نظر گرفته نمی‌شود.

اشرفی اضافه کرد: فعلا مشغول بررسی درخواست‌های باقیمانده هستیم و هیچ درخواست جدیدی نمی‌پذیریم و به مرور با متقاضیان گفتگو خواهیم کرد تا تکلیف هم برای گروه‌ها و هم جدول برنامه ما در سال آینده مشخص شود.  

او تاکید کرد: اولویت و معیار ما در انتخاب آثار مشخص است که این می‌تواند ربط مستقیمی به نام افراد نداشته باشد ولی به پیشینه آنها مرتبط است. همانطور که یکی از اولویت‌های مهم ما ارایه سالن اجرا به آثاری است که طی یک فرآیند گروهی شکل گرفته باشند.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر درباره دعوت از هنرمندان شاخص تئاتر برای اجرای نمایش در این تماشاخانه گفت: بدون تردید ما از اجرای تمام هنرمندان شاخص کشور در تماشاخانه ایرانشهر استقبال می‌کنیم چون آگاهیم که در ارتباط با سطح کیفی اثر دغدغه مشترکی با این عزیزان داریم و این مربوط به هنرمندان نسل‌های گوناگون می‌شود که مدتی است از صحنه دور بوده‌اند. البته تقسیم‌بندی ما این گونه است که به واسطه هیچ نامی، برای اجرای کسی پیشاپیش، زمانی را کنار نگذاشته‌ایم ولی قطعا از پیشنهاد هنرمندان صاحب تجربه برای اجرای تئاتر استقبال می‌کنیم.

اشرفی در پایان از اکبر زنجان‌پور به عنوانی یکی از هنرمندان پیشکسوتی یاد کرد که به زودی نمایش تازه خود را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha