• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062414623
  • خبرنگار : 50260

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان:

اصفهان در مردادماه بیشترین نرخ تورم کشور را داشت

اصفهان در مردادماه بیشترین نرخ تورم کشور را داشت

ایسنا/اصفهان معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: بنا بر آمار موجود، نرخ تورم استان اصفهان هر چند با رقم ۱.۱ روند کاهشی داشته است، اما طی دو ماه گذشته، استان‌های اصفهان و یزد بیشترین نرخ تورم کشور را داشته‌اند که بخشی از آن مربوط به هزینه مسکن بوده است.

سید علی قرشی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان اصفهان در ماه مرداد در مقایسه با ماه قبل از آن، به ترتیب ۰.۶  و ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: نرخ تورم ماهانه کشور و استان اصفهان در مردادماه گذشته، به ترتیب ۲ و ۲.۳ درصد رسیده که در ماه تیر سال جاری برای کل کشور، ۰.۲ درصد واحد کاهش نشان می‌دهد،  اما در استان اصفهان این رقم بدون تغییر مانده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تصریح کرد: نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان اصفهان در مردادماه گذشته به ترتیب به عدد ۳۱.۶ و ۳۳.۹ درصد بود یعنی به همین نسبت بیشتر از مرداد سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

 وی در مورد نرخ تورم سالانه گفت: منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است که نرخ تورم سالانه کشور و استان اصفهان در مردادماه ۱۴۰۳ برای کل خانوارها به ۳۴.۸  و ۳۹.۱ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل در کشور  ۰.۷ درصد واحد و در استان ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قرشی نوش‌آبادی اظهار کرد: بیشترین نرخ تورم استان اصفهان در ماه مرداد مربوط به بخش هتل و رستوران با رقم ۵۸.۱ و کمترین آن مربوط به ارتباطات با رقم ۱۹.۸ افزایش بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، افزود: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان اصفهان در ماه مرداد نسبت به ماه گذشته، در بخش خوراکی‌ها۰.۴، پوشاک و کفش، ۱.۶، مسکن و انرژی ۴.۶، بهداشت و درمان ۱.۳، حمل و نقل ۱.۵، تفریح و فرهنگ ۲.۴ آموزش ۳، هتل و رستوران ۱.۷ و در بخش کالا و خدمات متفرقه ۲.۶ درصد رشد داشته است.

وی گفت: درصد تغییرات شاخص نسبت به دوازده ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به دوره مشابه در سال قبل برای شاخص کل ۳۹.۱ افزایش داشته است که برای خوراکی‌ها، ۳۴.۴ پوشاک و کفش ۴۱.۲، مسکن و انرژی ۴۲.۱، بهداشت و درمان ۴۷.۹، فرهنگ و تفریح ۴۴.۴ و آموزش ۳۴.۶ درصد بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha