• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: پرورش
  • کد خبر: 1403062113398
  • خبرنگار : 71269

حقی که از حق خداوند بالاتر است

حقی که از حق خداوند بالاتر است

موضوع حق‌الناس، از مباحث مهمی است که در همه ادیان وجود دارد. در اسلام نیز به آن تاکید فراوانی شده است، به طوری که گفته می‌شود ممکن است خداوند از حق خودش بگذرد، اما از حق مردم نمی‌گذرد.

به گزارش ایسنا، رعایت حق دیگران از جمله موضوعات مهم در زندگی هر انسانی است. حقی که تنها جنبه مالی ندارد، بلکه انسان می‌تواند حتی با کلام یا یک رفتار آزار دهنده، موجبات از بین رفتن حقوق دیگران را فراهم کند. در زندگی روزمره با افراد زیادی مواجهه هستیم که برخی از رفتارها مانند اسراف کردن، آشغال ریختن در خیابان و اماکن عمومی، آزار رساندن به همسایگان، بوق زدن، سیگار کشیدن در اماکن عمومی و پارک کردن ماشین در نقاطی که باعث مزاحمت مردم می‌شود، برایشان امری عادی است و آن را جزء حق‌الناس نمی‌دانند در حالی که  همه این‌ها و هر رفتار دیگری که باعث از بین بردن کوچک‌ترین حقی از دیگران شود، را باید به حساب حق الناس گذاشت.

تاثیر حق الناس در زندگی

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، حق الناس حق و حقوقی است که باید نسبت به دیگران رعایت کنیم و از واجبات دینی ماست. این موضوع به حدی اهمیت دارد که در ادیان دیگر نیز به آن توصیه شده است. اگر افراد در زندگی خود به آن اهمیتی ندهند به طور قطع دچار مشکلاتی می‌شوند. این‌ گونه نیست که حق کسی را ضایع کنیم و نتیجه آن را نبینیم. بدون شک علاوه بر مجازات اخروی در این دنیا نیز آثار آن را خواهیم دید. ضرب المثل « از هر دست که بدی از همان دست هم پس می‌گیری» نیز گویای همین مطلب است. انسان اگر در دنیا کار خوبی انجام دهد و نسبت به دیگران محبت داشته باشد بدون شک نتیجه آن را می‌بیند و اگر هم به کسی بدی کند قطعا عواقب آن را در همین دنیا  به شکل بلا و حواداث می‌بیند.

.

اهمیت حق‌الناس در اسلام

موضوع حق‌الناس، از مباحث مهمی است که در همه ادیان وجود دارد. در اسلام نیز به آن تاکید فراوانی شده است، به طوری که گفته می‌شود ممکن است خداوند از حق خودش بگذرد، اما از حق مردم نمی‌گذرد. یا در روایتی دیگر گفته شده است که تمام گناهان انسان با توبه کردن بخشیده می‌شود، به جز رعایت نکردن حق الناس.

دین اسلام برای اموال و دارایی مردم اهمیت فراوانی قائل بوده و هر گونه تجاوز و اتلاف آن را نفی می‌کند. از این رو اگر فردی با سرقت، فریب دیگران، رشوه، ربا و فریبکاری و هر رفتار مشابه دیگری، مالی را از غیر ضایع کند، یا اگر با زبان و رفتارش باعث آزار دیگران شود، مانند تهمت، دروغگویی، ناسزاگویی، مسخره کردن و.... باید آن را جبران کند. یعنی اگر مالی را ضایع کرده آن را برگرداند یا اگر باعث آزار دیگری شده، باید رضایت طرف مقابل را جلب کند. این عمل در بین بزرگان دینی و ائمه اطهار(ع) دارای جایگاه ویژه‌ای است. به طوری که حضرت علی( ع) در زمینه اهمیت حق‌الناس می‌فرماید: «ظلمی که برخی از بندگان خدا به برخی دیگر می‌کنند جزو گناهانی است که بخشیده نمی‌شود». همچنین رسول خدا (ص) فرمودند: «هر که ثروتی از غیر حلال به دست آورد، آن ثروت، او را به آتش جهنّم رهنمود می‌کند».

رفتارهایی که فکر نمی‌کنیم حق‌الناس است

 همان‌طور که گفته شد، حق‌الناس ضرر نرساندن به جان و مال مردم است. اما  این باور در برخی از افراد وجود دارد که تنها ضایع کردن مال باعث حق‌الناس می‌شود. باید بگوییم، که این گونه نیست. موارد زیادی وجود دارند که اگر کمی در آن‌ها تامل کنیم، می‌بینیم که نه تنها حق‌الناس است، بلکه ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را هم در پی داشته باشد. در این زمینه می‌توان به مواردی چون رعایت حق همسایگی و آزار نرساندن به همسایه، حفظ آبروی دیگران، فاش نکردن اسرار دیگران، احترام به حقوق شهروندی، رعایت حقوق راهنمایی و رانندگی، آسیب نرساندن به اماکن عمومی، سیگار نکشیدن در مکان‌های عمومی و... اشاره کرد. البته این‌ها تنها نمونه‌های کوچکی از موضوع مهم حق‌الناس هستند و گرنه با کمی دقت متوجه می‌شویم که همیشه باید در کارهایی که انجام می‌دهیم یا حرفی که به زیان می‌آوریم این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که باعث تضیع حق کسی نشویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha