• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403062113312
  • خبرنگار : 50646

ثبت «حیات وحش گیلان» در دنیای کارتونی

ثبت «حیات وحش گیلان» در دنیای کارتونی

ایسنا/گیلان به تازگی اثری ماندگار از هنرمند کاریکاتوریست گیلانی با عنوان «مجموعه کارتون حیات وحش گیلان» در فضای مجازی منتشر که ایده خلاقانه آن با اقبال و توجه عمومی همراه شده، این مجموعه اثر با هدف آموزش، اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی عموم در مورد حیات وحش زیبا و گاهی کمتر شناخته استان گیلان منتشر شده است.

هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست گیلانی، تابستان امسال در اقدامی ارزشمند با بهره‌گیری از استعداد و دانش خود و در راستای فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی برای کودکان و مخاطبین عام، حیات وحش استان گیلان را در قالب کارتون و کاریکاتور به تصویر کشیده است.

علیرضا فرمانده بحری در این مجموعه، به همراه توضیحاتی کوتاه و علمی و با زبانی ساده در بستر شبکه‌های اجتماعی به دور از تعاریف پیچیده علمی که غالبا برای عموم مخصوصا کودکان قابل درک نیست، توانسته توجه مخاطبین را در سطوح مختلف جلب کند.

ثبت «حیات وحش گیلان» در دنیای کارتونی

وی، دانش آموخته ارشد محیط زیست و طبیعت گردی و برنده جایزه نخست اولین جشنواره کاریکاتور و عکاسی محیط زیست تالابی کشور و برگزیده مسابقه بین‌المللی کاریکاتور سازمان ملل با موضوع محیط زیست از ایران، در حال حاضر در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مشغول به خدمت است.

اهمیت هنرهای تصویری در فرهنگ‌سازی محیط زیست 

علیرضا فرمانده بحری هنرمند کارتونیست و کارشناس محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من سال‌ها به دلیل شرایط شغلی، در حوزه روابط عمومی و آموزش فعالیت داشته‌ام و این تجربه در کنار توانایی خودم در زمینه هنرهای تصویری باعث شد تا تصمیم بگیرم در عرصه فرهنگ‌سازی محیط زیست، کاری متفاوت انجام بدهم و قدمی بسیار کوچک و دلی بردارم.

ثبت «حیات وحش گیلان» در دنیای کارتونی

وی با اشاره به خبر حمله خرس به محیط‌بان گیلانی، افزود: در خبرها شنیدیم که یک قلاده خرس به یکی از محیط‌بانان محیط زیست استان حمله کرده و باعث مجروحیت و آسیب جسمی وی شده ولی متاسفانه مثل همیشه خبر به نوعی در سطح فضای مجازی منتشر شد که انگار این اتفاق عمدی بوده و از خرس هیولایی خطرناک تصویرسازی شد؛ شاید باورتان نشود اگر بگویم که این همکار عزیز ما خودش از این حادثه ناراحت نبود و بیشتر از این بابت دلخور بود که چرا احتیاط لازم را در مواجهه با حیات وحش و تردد در زیستگاه آنها از خود نشان نداده و ناخواسته باعث تحریک خرس به حمله شده، هر چه باشد این انسان بود که وارد قلمرو و زیستگاه وحوش شده است. 

فرمانده بحری تصریح کرد: اگر مواردی از حمله حیات وحش گزارش می‌شود ناشی از ورود انسان به قلمرو آنها و احساس ناامنی است که به واسطه حضورش در طبیعت برای وحوش ایجاد می‌کند.

ثبت «حیات وحش گیلان» در دنیای کارتونی

تخریب زیستگاه‌ها و تنگ شدن عرصه برای حیات وحش

وی خاطرنشان کرد: حیات وحش غالبا زمانی که توله دارند یا زخمی هستند، بسیار تهاجمی می‌شوند، نه به قصد آسیب زدن به انسان بلکه به دلیل حفاظت از جان بچه‌ها یا جان خودشان به انسان حمله‌ور می‌شوند و اینکه با آگاهی بخشی باعث شویم نحوه برخورد و نگرش ما در مواجهه با وحوش در مسیر درست و طبیعی خود قرار بگیرد بسیار حائز اهمیت است، چون خیلی از وحوش همچون پلنگ، یوز پلنگ، خرس و غیره واقعا جایگزینی در طبیعت ندارند و متاسفانه طمع روزافزون بشر و تخریب زیستگاه‌های طبیعی این موجودات ارزشمند باعث شده روز به روز عرصه برای زیستن آنها تنگ‌تر و در نتیجه برخورد انسان و حیات وحش ناگزیر شود.

ثبت «حیات وحش گیلان» در دنیای کارتونی

نبود اطلاعات کافی از رفتار شناسی حیوانات 

این هنرمند گیلانی خاطرنشان کرد: ناآگاهی و نبود اطلاعات کافی از حیوانات و رفتار شناسی آنها باعث می‌شود قضاوت‌های نادرستی از این موجودات در ذهن انسان شکل بگیرد؛ نمونه قابل توجه آن را می‌توان در اثر روانی به جای مانده پس از نمایش فیلم «آرواره‌ها»ی استیون اسپیلبرگ محصول سال ۱۹۷۵ به وضوح دید، این اثر هنری که به قصد تصاحب گیشه‌ها ساخته شده بود، چنان دلهره و ترسی جنون آمیز در بین عموم بوجود آورد که باعث شد نسل کوسه‌ها بر اثر شکار بی‌رویه تا مرز انقراض هم پیش برود، هیولایی ترسناک که با آرواره‌های خنجر مانندش انسان‌ها را تکه تکه می‌کند! یا بلایی که انسان با داستان‌سرایی و افسانه‌سازی بر اساس اطلاع رسانی نادرست بر سر گرگ‌ها در قاره اروپا آورد و نسل گرگ در اروپا را به انقراض کشاند.

ابزار هنر و رسانه مانع تکرار فجایع محیط زیستی 

کارشناس محیط زیست گیلان درباره اهداف طرح‌های خود، گفت: قدرت تاثیرگذار رسانه و مدیا امروزه انکار ناپذیر است، شما می‌توانید با ابزار هنر و رسانه به راحتی از تکرار فجایع محیط زیستی و خطراتی که نسل حیات وحش را تهدید می‌کنند، جلوگیری کنید، من با این طراحی‌ها، تولید محتوا و کاراکترهای جذاب برای کودکان یا حتی بزرگسالان،سعی در جلب توجه آنها به اهمیت این موجودات برای محیط زیست دارم و اینکه اطلاعاتی در حد چند جمله مختصر و مفید به مخاطب بدهم، اینکه گاهی مشاهده می‌کردم افراد عادی اطرافم کوچکترین اطلاعی از حیات وحش گیلان ندارند باعث تعجب من می‌شد. 

ثبت «حیات وحش گیلان» در دنیای کارتونی

شناسایی حیات وحش گیلان به نسل امروز و فردا 

وی درباره واکنش مخاطبان از تصاویر کارتونی، افزود: برای افراد این سئوال وجود دارد که «گیلان پلنگ دارد؟!» یا «فوک کاسپین آیا در قطب زندگی نمی‌کند؟!» این‌ها در مجموع باعث شد تا من ترغیب شوم تا هر کاری که از دستم بر می‌آید هر چند کوچک، انجام دهم تا به شناسایی بیشتر حیات وحش زیبا، جذاب و گاهی منحصر به فرد گیلان به نسل امروز و فردا کمک کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha