• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: مهارت
  • کد خبر: 1403061911710
  • خبرنگار : 71958

چگونه تمرکزمان را در کار از دست ندهیم

چگونه تمرکزمان را در کار از دست ندهیم

شاید گمان کنید افراد موفق کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند اما آنها کارهای ساده را انجام می‌دهند که شما انجام این کارها را بی‌فایده می‌بیند. آنها برای تمرکز بیشتر در کار راهکار گوناگون از جمله داشتن برنامه روزانه، تصور تحقق اهداف و روال منظم کاری و... را در سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، در روزمرگی‌های خود می‌چرخیم این رویدادهاست که ما را به هر جا که می‌خواهد می‌برد. ما تنها واکنش نشان می‌دهیم. انگار هدفی نداریم و نمی‌دانیم در پی چه هستیم این احساس ما را کلافه می‌کند. برای رهایی از این احساس ناخوشایند باید به این پرسش پاسخ دهیم چگونه می‌توانیم هنگام کار، هشیارتر باشیم و تمرکزمان را کمتر از دست بدهیم؟ 

 برنامه روزانه داشته باشید

داشتن برنامه به منزله نقشه راه و طی کردن نیمه راه است. با نداشتن برنامه روزانه به راحتی وارد دالان‌های تاریک رویدادهای ناگهانی شده تمرکزمان را از دست می‌دهیم و حواس پرتی ما را با مشکل و پایین آمدن کیفیت زندگی مواجه می‌کند. اراده برای تحقق برنامه روزانه یکی از پیش شرط های تمرکز  است. تلاش شما برای انجام کار مطابق برنامه به معنای هوشیاری بیشتر شما نسبت به دیگران است قابل ستایش است حتی اگر به‌دلایلی نتوانید به همه اهداف آن برنامه برسید. برای برنامه ریزی روزانه لازم نیست حتما بنویسد حتی برای فردا برنامه را تعیین کنید و اولویت را مشخص کنید کافی است.

تصور تحقق آرزوهای روزانه را فراموش نکنید

شاید گمان کنید افراد موفق کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند اما آنها کارهای ساده را انجام می‌دهند که شما انجام این کار ها را بی‌فایده می‌بیند. شما برای هوشیاری و تمرکز در کار لازم است نسبت به تلاشی که برای تحقق اهدافتان انجام می‌دهید آگاه باشید و انرژی‌تان را صرف آن کنید. چند دقیقه به مکان خلوت بروید و خلوت گزینی کنید چشمانتان را ببندید برنامه‌ روزانه‌تان را متصور شوید که در پایان روز موفق به انجام آن شده‌اید. شک نکنید همین کار ساده به هشیاری و تمرکز بیشتر شما در طول روز منجر می‌شود.

روال روزانه‌تان را مشخص کنید

می دانید چرا توصیه بسیار شده است چگونگی آغاز و پایان روزانه‌تان مطابق روال ثابت باشد. دلیل آن بازخورد ساده است که اگر روزی قادر نیستید روال کاری خود را انجام بدهید به دنبال دلیل بیرونی یا درونی در خود  بپردازید و در پی رفع مشکل باشید تا روال روبه پیشرفت و کار شما ادامه داشته باشد. از دیگر نزیت‌های داشتن روال کاری روزانه برای انجام کارها، ایجاد وضعیت خودآگاهی است که به این فهم می‌رسید. درون و اطرافتان چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است. داشتن روالی ثابت برای شروع روز نشانتان می‌دهد چه احساسی دارید. این کار باعث شناسایی احساسات نامعمول مانند خستگی و استرس می‌شود.

مزاحم‌ها را حذف کنید

تمرکز و هوشیاری در هنگام کار در بستری فراهم می‌شود و یکی از این بسترها کاهش عوامل حواس پرتی مانند اگر می‌خواهید به هشیاری و تمرکز بیشتری هنگام کار برسید، باید حتما عواملی را که موجب مزاحمت و حواس‌پرتی‌تان می‌شوند حذف یا دست‌کم کاهش دهید. برای مثال، باید زنگ‌های هشدار پیام‌ها و ایمیل‌هایتان را هنگام کار غیرفعال کنید و فقط وقتی به‌سراغ‌ آنها بروید که واقعا قصد بررسی آنها را داشته باشید.

شاید بهانه بیاورید که با این کار، پیام‌های ضروری را از دست می‌دهید. خب، باید بفهمید که وقتی پیامی فوریت داشته باشد، حتما به‌شیوه‌ای به شما خواهد رسید که نتوانید آن را نادیده بگیرید. برای مثال، اگر خدای‌ناکرده خانه‌تان آتش بگیرد، کسی برای شما ایمیل نخواهد زد! بلکه با شما تماس خواهد گرفت. اگر همکارتان کاری بسیار فوری داشته باشد، به‌جای پیام‌فرستادن در شبکه‌های اجتماعی، به سراغتان خواهد آمد. بنابراین ایمیل‌ها و پیام‌ها آن‌قدر هم فوری نیستند که بخواهید مدام آنها را بررسی کنید.

هم‌زمان چند کار را انجام ندهید

وقتی چند کار را هم‌زمان انجام می‌دهیم، آنها را واقعا هم‌زمان انجام نمی‌دهیم؛ بلکه مغز ما به‌سرعت تمرکز را از یک کار به کار دیگر انتقال می‌دهد. این شیوه به‌شدت غیرمؤثر است و به‌سرعت باعث تحلیل‌رفتن انرژی و کاهش توانایی تمرکز طولانی‌مدت و نیز کاهش اراده‌مان می‌شود.

در چندوظیفگی ما درکمان از زمان حال را از دست می‌دهیم. وقتی تلاش می‌کنیم روی چند کار تمرکز کنیم، به‌احتمال زیاد جزئیات هر کار را فراموش می‌کنیم و اشتباه می‌کنیم. به‌جای چنین شیوه‌ای، یک کار را انتخاب و آن را تا آخر پیش ببرید. برای مثال، چند صفحه متفاوت روی رایانه خود باز نکنید. فقط روی همانی که قرار است کار کنید تمرکز کنید. بعد از تمام‌شدن کار اول، کمی استراحت کنید یا حتی جابه‌جا شوید و سپس کار بعدی را شروع کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha