• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403061911587
  • خبرنگار : 71219

کارگردان «ملاقات خصوصی»: فیلم‌سازی نیاز به عمل دارد

کارگردان «ملاقات خصوصی»: فیلم‌سازی نیاز به عمل دارد

کارگردان فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» گفت: فیلمسازی فراتر از مدرک تحصیلی و فضای مطالعاتی، نیاز به «عمل» دارد. واقعا باید فیلمساز وارد میدان شود و با همه ترس‌هایش در فرآیند فیلمسازی مواجه شود.

امید شمس کارگردان جوان سینما و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم شصت‌و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد-مهروشید، در گفت‌وگو با ایسنا درباره نسبت خود با «سینمای کوتاه» گفت: من فعالیت سینمایی خود را در همکاری با انجمن سینمای جوانان کرج آغاز کردم و به همین دلیل ورودم به سینما، با ساخت فیلم کوتاه بود. ابتدا فکر می‌کردم فیلم‌کوتاه شروعی برای ورود به سینمای حرفه‌ای است اما بعدتر متوجه هویت مستقل آن شدم. سینمای کوتاه، در واقع محلی برای رها بودن در سینما است، چراکه سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ای به شکل سینمای بلند در آن حضور ندارد که پارامترهای صنعتی سینما را به تو تحمیل کنند.

وی ادامه داد: من چند فیلم‌کوتاه ساختم که هم در فرآیند ساخت و هم در فرآیند عرضه آن‌ها در جشنواره‌ها لذت بردم. حتی از منظر بازگشت سرمایه هم تجربه ساخت این آثار برایم بسیار دل‌نشین بود. امروز هم که وارد سینمای بلند شده‌ام، همچنان ساخت فیلم کوتاه را دوست دارم و این کار را ادامه خواهم داد.

شمس درباره تجربه داوری در جشنواره منطقه‌ای مشهد گفت: چندی سالی می‌شود که به‌عنوان هیأت انتخاب و داوری با جشنواره‌های فیلم‌کوتاه همکاری داشته‌ام. امسال بعد از مدتی دوری، باردیگر در معرض تماشای فیلم‌های کوتاه قرار گرفتم. متوجه یک آفت در جریان تولید فیلم‌های کوتاه شدم. یکی دو سالی درگیر ساخت فیلم بلندم بودم و وقتی برخی از آثار کوتاه را در این جشنواره دیدم، جا خوردم. اکثر فیلم‌های کوتاه فضای تکنیکی پیدا کرده‌اند و سهم ایده در آن‌ها کمرنگ شده است.

وی افزود: فرآیند ساخت فیلم‌کوتاه امروز بسیار گران شده است و امروز فیلم‌های کوتاه بسیاری می‌بینیم که از نظر کیفیت سینمایی استاندارد هستند اما عشق و ذوقی در طراحی ایده آن‌ها نیست که مخاطب را به وجد بیاورد. سینمای کوتاه محل کسب تجربه‌های جدید است و این ویژگی را نباید فراموش کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» در ادامه گفت: اهمیت جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان، تمرکز بر نقاطی است که شاید قابل قیاس با شهرهای بزرگ نباشند و همین اتفاق فرصتی برای دیده شدن فیلمسازان بومی فراهم می‌آورد. مواجهه با این استعدادهای بومی در جشنواره لذتبخش بود.

شمس افزود: من ۱۰ سال پیش وارد انجمن سینمای جوانان شدم و پیش‌تر به‌عنوان مهندس آی‌تی، شغل دیگری داشتم. موقعی که وارد فضای سینما شدم، خیلی برایم دور از ذهن و رویایی بود که زمانی بتوانم فیلم بسازم. اما همان زمان با خودم عهد کردم که باید تا ۱۰ سال بعد اولین فیلم بلندم را بسازم و این اتفاق هم افتاد. تجربه‌ای که به من خیلی در این مسیر کمک کرد این بود که نباید بترسم و در هر شرایطی باید وارد میدان شوم.
وی تأکید کرد: فیلمسازی فراتر از مدرک تحصیلی و فضای مطالعاتی، نیاز به «عمل» دارد. واقعا باید فیلمساز وارد میدان شود و با همه ترس‌هایش در فرآیند فیلمسازی مواجه شود. این تجربه‌ای بود که با تکیه بر آن توانستم به هدفم برای ساخت فیلم بلند برسم.

شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد- مهروشید از ۱۷ تا ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر مشهد در حال برگزاری است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha