• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403061911354
  • خبرنگار : 50225

/در آستانه بازگشایی مدارس/

آمادگی عاطفی نوآموزان را چگونه بهبود دهیم؟

آمادگی عاطفی  نوآموزان  را چگونه بهبود دهیم؟

ایسنا/خوزستان کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم آماده‌سازی عاطفی نوآموزان برای آغاز سال تحصیلی گفت: نوآموزانی که وضعیت عاطفی مثبت دارند، معمولا تمرکز بیشتری در کلاس‌ها دارند و به درس‌های خود توجه بهتری می‌کنند. همچنین احساس شادی و رضایت می‌تواند حافظه نوآموزان را بهبود بخشد و یادگیری آن‌ها را تسریع کند.

قدسیه حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وضعیت عاطفی نوآموزان یکی از جنبه‌های زندگی تحصیلی آن‌ها است که بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ این مساله اغلب پنهان و گاهی نادیده گرفته می‌شود، اما تاثیر عمیقی بر عملکرد تحصیلی نوآموزان دارد.

وی افزود: وضعیت عاطفی نوآموزان تاثیر مستقیمی بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن ها دارد. باید توجه شود که با افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی، وضعیت عاطفی به بهبود عملکرد تحصیلی نوآموزان کمک می‌کند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور خاص در محیط‌های تعلیم و تربیتی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت عاطفی نوآموز یک مفهوم چند بعدی است که شامل احساسات، تفکرات و رفتارهای عاطفی او می‌شود. این مفهوم نه تنها به احساسات مثبت مانند شادی و علاقه بلکه به احساسات منفی مانند نگرانی و استرس نیز اشاره دارد. وضعیت عاطفی نوآموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله خانواده، محیط تحصیلی، روابط اجتماعی و تجربه‌های شخصی قرار می‌گیرد.

حکیم‌زاده بیان کرد: تعامل‌های نوآموز با خانواده و روابط خانوادگی می‌تواند تاثیر بسزایی بر وضعیت عاطفی آن‌ها داشته باشد، بنابراین حمایت و توجه خانواده می‌تواند احساس امنیت و رضایت را در نوآموز ایجاد کند. ایجاد محیط مناسب در مدرسه نیز می‌تواند تاثیر بسیاری بر وضعیت عاطفی نوآموزان داشته باشد. تعامل با معلمان و همکلاسی‌ها، فشارهای تحصیلی و میزان استقبال از محیط تحصیلی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: روابطی که نوآموزان با دوستان و همکلاسی‌های خود دارند نیز می‌توانند وضعیت عاطفی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. داشتن دوستان و احساس تعلق به گروه‌های اجتماعی می‌تواند در نوآموزان احساس رضایت و خوشحالی ایجاد کند.

حکیم زاده عنوان کرد: تجربه‌های گذشته و رویدادهای شخصی هر نوآموز می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ تجربه‌های مثبت مانند موفقیت‌های شخصی و تجربه‌های منفی مانند دلسردی و ناکامی‌ها می‌توانند وضعیت عاطفی را تحت تاثیر قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

ویژگی‌های ‌یک‌ کوله‌پشتی مناسب برای دانش‌آموزان

در تغذیه‌ دانش‌آموزان به این توصیه‌ها توجه کنید 

چند نکته بهداشتی ‌برای‌ خرید کفش دانش‌آموزان

اثر مثبت و منفی وضعیت عاطفی بر نوآموزان

وی افزود: نوآموزانی که وضعیت عاطفی مثبت دارند، معمولا تمرکز بیشتری در کلاس‌ها دارند و به درس‌های خود توجه بهتری می‌کنند. همچنین احساس شادی و رضایت می‌تواند حافظه نوآموزان را بهبود بخشد و یادگیری آن‌ها را تسریع کند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت عاطفی مثبت می‌تواند به نوآموزان کمک کند تا با استرس‌های تحصیلی بهتر کنار بیایند و راهکارهای موثرتری برای حل مشکلات پیدا کنند.

وی تصریح کرد: احساسات منفی مانند نگرانی و اضطراب می‌توانند توجه نوآموزان را از درس‌ها منحرف کنند و تمرکز آن‌ها را کاهش دهند. استرس و احساسات منفی می‌توانند به حافظه و توانایی یادگیری ضرر برساند و موجب فراموشی و عدم موفقیت تحصیلی شوند.

حکیم‌زاده عنوان کرد: همچنین وضعیت عاطفی نامناسب می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب شود که تاثیر مخربی بر عملکرد تحصیلی نوآموزان دارد.

چگونه وضعیت عاطفی دانش‌آموزان را بهبود دهیم؟

وی بیان کرد: با درک اهمیت وضعیت عاطفی نوآموزان می‌توانیم بهبود آن را تسریع کنیم. محیط تحصیلی و خانواده می‌توانند به نوآموزان احساس پشتیبانی و امنیت دهند. این محیط‌ها می‌توانند با ابراز علاقه و توجه به نیازهای عاطفی نوآموزان، بهبود وضعیت عاطفی آن‌ها را تسهیل کنند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: نوآموزان باید یاد بگیرند که چگونه با احساسات منفی مانند استرس و نگرانی کنار بیایند. آموزش مهارت‌های مدیریت عواطف می‌تواند به آن‌ها کمک کند با این احساسات بهتر برخورد کنند.

حکیم‌زاده بیان کرد: ورزش و تفریح مناسب می‌تواند به نوآموزان کمک کند تنش‌های عاطفی را کاهش دهند. فعالیت‌های بدنی و تفریحی می‌توانند احساس شادی و سلامتی را افزایش دهند، بنابراین باید به بازی کودکان توجه شود.

وی افزود: روابط اجتماعی مثبت می‌توانند بهبود وضعیت عاطفی نوآموزان را تسریع کنند و به این منظور معلمان و والدین می‌توانند از نوآموزان حمایت و با ایجاد فرصت‌هایی، آن‌ها را به تعامل با دوستان و همکلاسی‌ها را تشویق کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha