• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061911305
  • خبرنگار : 50037

هدفگذاری افزایش ۱۰ درصدی تولید گوشت شترمرغ در همدان

هدفگذاری افزایش ۱۰ درصدی تولید گوشت شترمرغ در همدان

ایسنا/همدان مدیر طیور و پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از هدفگذاری افزایش ۱۰ درصدی تولید گوشت شتر مرغ این استان در سال جاری خبر داد.

میثم پورطلوعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: استان همدان سالیانه به‌طور میانگین دارای تولید ۷۰ تا ۷۵ تن گوشت شتر مرغ بوده که در سال‌جاری بر اساس هدفگذاری انجام شده بر آن هستیم این میزان تولید را ۱۰ درصد افزایش دهیم.

وی افزود: در اواخر نیمه دوم سال‌جاری یک واحد زنجیره کامل ۲۰۰ قطعه‌ای پرورش شتر مرغ شامل شترمرغ مولد، جوجه کشی و پرواری در لالجین راه‌اندازی خواهد شد که راه‌اندازی این واحد با تولید سالیانه  پنج تن گوشت شترمرغ، میزان تولید گوشت شتر مرغ استان را به ۸۰ تن افزایش خواهد داد.

پورطلوعی خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر استان همدان  دارای هفت واحد شترمرغ مولد با ظرفیت ۲۴۵ قطعه و ۱۱ واحد شترمرغ پرواری با ظرفیت ۲۰۳۳ قطعه  بوده  که علاوه بر این واحدها، واحدهایی نیز به صورت واحدهای روستایی در بحث پرورش شترمرغ فعالیت دارند.

پورطلوعی با اشاره به اینکه در واحدهای کوچک روستایی ۲۵۰ متری حداقل ۱۰ تا ۲۰ قطعه شترمرغ به جای دام سبک قابل پرورش و نگهداری خواهد بود، مطرح کرد: از هفت واحد مولد موجود شترمرغ سطح استان، واحد پرورش شترمرغ مولد ملایر، رزن، فامنین و همدان فعال بوده و واحد پرورش شتر مرغ مولد کبودراهنگ نیز که دارای مشکل سرمایه در گردش بود از این پس قصد تولید شترمرغ پرواری را جز برنامه خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه واحدهای پرورش شترمرغ سالیانه دو بار دارای پرورش شترمرغ هستند،  خاطر نشان کرد: هر قطعه شترمرغ پرواری به طور متوسط دارای ۲۵ کیلو گرم گوشت خالص بوده ضمن اینکه استخوان، پرها و سایر اجزا آن نیز بازار پسندی خاص خود را دارد.

پورطلوعی یاد آور شد: در حال حاضر نهاده‌های دامی مربوط به دام سبک و سنگین هزینه‌هایی بالایی دارد و در این رابطه با توجه به استفاده شترمرغ از کنسانتره و خوراک دام پرورش شترمرغ دارای توجیه اقتصادی بالایی بوده و برای بهره‌برداران بسیار مقرون به صرفه است.

وی اضافه کرد: اگر کسی که قصد پرورش شترمرغ را داشته باشد در ابتدای امر کف اقتصادی مناسب برای این حوزه برای شروع کار ۲۵ قطعه است.

پورطلوعی با بیان اینکه استان همدان فاقد کشتارگاه شترمرغ است، اظهار کرد: با توجه تعداد کم شترمرغ در استان همدان  و نیز نداشتن شترمرغ آماده به کشتار در تمامی ایام روز، راه‌اندازی کشتارگاه شترمرغ در این استان توجیه اقتصادی لازم را ندارد .

وی گفت: گوشت شترمرغ تولید شده استان معمولاً برای مصرف استان بوده و بخشی از آن نیز ممکن است به سایر استان‌ها ارسال شود.

پورطلوعی گوشت شترمرغ را در فهرست کم چربی‌ترین گوشت‌ها دانست و ادامه داد: میزان اسید چرب امگا ۳ در این گوشت بسیار بالا بوده ضمن اینکه این گوشت دارای کلسترول پایینی است و از این حیث مصرف آن در افرادی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند و سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بیان کرد: پوست شترمرغ نیز بخاطر داشتن فولیکول‌ها قابلیت مصرف دارد و در تولید چرب، صنایع‌دستی، تولید کیف، کفش، کمربند و ... کاربرد دارد.

پورطلوعی همچنین اضافه کرد: شترمرغ در فهرست پرندگانی قرار دارد که هیچ نوع ضایعاتی ندارد و تمامی قسمت‌های آن شامل پر، پوست، چرم، قرنیه، گوشت و تخم آن ارزش اقتصادی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha