• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403061810687
  • خبرنگار : 71461

یک استاد دانشگاه بیروت پیشنهاد داد:

راه‌اندازی موکب‌های علمی جهت تبیین اهداف قیام امام حسین(ع)

راه‌اندازی موکب‌های علمی جهت تبیین اهداف قیام امام حسین(ع)

محسن صالح در وبینار بین‌المللی «اربعین؛ جلوه قدرت نرم در معادلات جهانی»، راه‌اندازی موکب‌های علمی در جهت تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) در ایام راهپیمایی اربعین حسینی را ضروری برشمرد.

به گزارش ایسنا، دومین وبینار بین‌المللی با عنوان «اربعین؛ جلوه قدرت نرم در معادلات جهانی» با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی از پاکستان، لبنان، عراق و ایران به همت مؤسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها و با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و دانشگاه تهران برگزار شد.

سخنرانان در این وبینار که با هدف بررسی جایگاه و تأثیرات اربعین برگزار شد، اربعین را به‌ عنوان نماد وحدت و همبستگی میان شیعیان، مسلمانان و آزادگان جهان و یکی از مهم‌ترین جلوه‌های قدرت نرم مورد تأکید قرار دادند.

در این وبینار بین‌المللی، مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به بررسی عمیق مفهوم و نقش اربعین در تحولات جهانی پرداخت و آن را یک حرکت تمدن‌ساز با تأثیرات گسترده در جهان اسلام و فراتر از آن دانست.

وی اظهار داشت: اربعین به ‌عنوان یک پدیده بی‌نظیر، نه تنها یک مراسم مذهبی، بلکه یک حرکت اجتماعی و سیاسی است که توانسته است مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را در نوردیده و به یک جریان جهانی تبدیل شود. این حرکت معنوی به‌ طور مستقیم در معادلات جهانی تأثیرگذار بوده و نشان‌دهنده قدرت نرم اسلام است.

مسعودی با اشاره به پیاده‌روی اربعین بیان کرد: این مراسم توانسته بیداری سیاسی و تمدن‌سازی اسلامی را به نمایش بگذارد.

وی همچنین، بر اهمیت حفظ و تقویت این حرکت معنوی تأکید کرد و گفت: اربعین ترکیبی از عقل و عاطفه، ایمان و عشق است که در بستر زمان توانسته است به یکی از بزرگ‌ترین جلوه‌های مقاومت در برابر ظلم و استکبار تبدیل شود.

علامه علیرضا نقوی امام جمعه و رکن هیأت امنای سازمان امامیه پاکستان، به تأثیرات جهانی اربعین در مقابله با ظلم و حمایت از مظلومین اشاره کرد. وی بیان کرد: امروز جهان نظاره‌گر یک شکوه و عظمت و اجتماع عظیم مردمی راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) در کربلا معلی است و این جمعیت عظیم حامل پیامی است که مبدا آن عاشوراست و قرار است به گوش همه جهانیان رسانده شود و آن زیر بار ذلت نرفتن، دفاع از مظلوم و ظالم ستیزی است.

وی اظهار داشت: همه می‌دانند امام حسین(ع) برای احیای سنت پیامبر اعظم(ص) قیام کرده و به شهادت رسیده‌اند. هرچند رسانه‌های وابسته به غرب و اسرائیل اجازه نمی‌دهند صدای مردم مظلوم فلسطین و غزه به گوش جهانیان برسد. اما صدای این مظلومیت به گوش جهان رسید و در واقع می‌توان گفت این همان قدرت نرم مسلمانان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) به دنبال آن هستند.

لزوم تبیین ابعاد و اثرات راهپیمایی اربعین حسینی توسط اندیشمندان اسلامی 

در ادامه این وبینار محسن صالح استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بیروت، گفت: هر مجلسی که بنام و برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود، مهمترین وجه آن عشق، اخلاق و عقلانیت انسانی است. حضور داوطلبانه در راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) که بدون هیچ منافع مادی، مشقت را در این راهپیمایی متحمل می‌شوند و فراملی و فرامذهبی بودن پیاده روی اربعین حسینی و همچنین، هم صدا شدن همه انسان‌های آزادی خواه بر روی یک هدف واحد از مولفه‌های قدرت نرم هستند که امروز در اربعین تجلی کرده است.

وی همچنین، راه‌اندازی موکب‌های علمی در جهت تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) را در ایام راهپیمایی اربعین حسینی از ضروریات دانست.

محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در سخنانی، گفت: اربعین با توجه به ارتباطات چهره به چهره در فضای اجتماعی و افزایش تعاملات ملت‌ها در فضای مجازی، فرصتی برای شبکه سازی واقعی و مجازی است.

وی ادامه داد: اربعین زمینه تصویرسازی ایجابی از همبستگی و وفاق موحدان و دینداران و علاقه‌مندان به شخصیت والای امام حسین(ع) از ملت‌های مختلف و زمینه ساز تقارب فرهنگ‌ها و موجبات همبستگی دو ملت مسلمان ایران و عراق را فراهم آورده است.

دهشیری اذعان کرد: رویکرد تمدنی به اربعین، این آیین عظیم جهان تشیع را زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی با ویژگی‌های خردباوری، خودباوری، اخلاق مداری، معنویت گرایی و عدالت خواهی کرده است.

اربعین عامل محرکه جبهه مقاومت است

خواجه سروی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر سخنرانان این وبینار بود. وی مطرح کرد: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شاهد شکل گیری یک جانبه گرایی در عرصه نظام بین‌المللی بوده که زمینه تقویت نظام سلطه را به همراه داشت، ولی آنچه که به این نظام سلطه ضربه زده، شکل گیری جریان اسلام‌گرایی و جبهه مقاومت و تقویت روزافزون آن است.

وی اظهار داشت: راهپیمایی و اجتماع گسترده مسلمانان در اربعین عامل بسیار مهمی در تقویت بیش از پیش جبهه مقاومت به شمار می‌آید و زمینه اتحاد و انسجام مسلمانان در قبال رژیم غاصب صهیونیستی و جنایتکار را فراهم آورده است.

آیاد الامارة استاد دانشگاه بصره در این وبینار عنوان کرد: ضرورت دارد اندیشمندان اسلامی در تبیین راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان جلوه قدرت نرم، روشنگری کنند و یک کار علمی و فاخر با حضور جامعه نخبگان مسلمان انجام گرفته شود. این پدیده که در طی ده گذشته تبدیل به یک قدرت نرم شده، فرصتی را فراهم داشته تا آزادی‌خواهان جهان این اتفاق بزرگ را تیدیل به فرصت سازی برای تقویت جبهه مقاومت کند.

استاد دانشگاه بصره افزود: دانشگاه بصره آمادگی خود را برای برگزاری دومین کنفرانس با همین موضوع اعلام می‌دارد.

محمدجواد آقاجری استاد دانشگاه و رایزن فرهنگی اسبق ایران در چین با اشاره به آیات قرآنی در خصوص اجتناب از تفرقه میان مسلمانان گفت: یکی از دردهای جوامع اسلامی همواره تفرقه میان آنان بوده است که اندیشمندان بزرگی همچون «سید جمال‌الدین اسدآبادی» نیز به این موضوع اشاره داشته و درمان آن درد را اتحاد و همبستگی میان مسلمانان دانسته است.

وی ادامه داد: امروز، تجلی این وحدت را در راهپیمایی بزرگ اربعین می‌بینیم که نماد همدلی و مقاومت در برابر رژیم جنایتکار و کودک‌کش اسرائیل و استکبار جهانی را به نمایش گذارده و لرزه بر وجودشان انداخته به نحوی که رسانه‌های آنان حاضر نیستند، گوشه‌ای از این عظمت را به تصویر بکشانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha