• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403061810545
  • خبرنگار : 50225

/در آستانه بازگشایی مدارس/

چند نکته بهداشتی ‌برای‌ خرید کفش دانش‌آموزان

چند نکته بهداشتی ‌برای‌ خرید کفش دانش‌آموزان

ایسنا/خوزستان رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: باتوجه به این‌که پاهای کودک همواره در حال رشد است نباید هنگام انتخاب و خرید کفش برای او، کفشی را انتخاب کنید که از سایز پاهای او بزرگتر باشد؛ بهتر است بعد از خرید کفش برای کودک هر از چندگاهی اندازه و سایز کفش او بررسی شود تا مطمئن شوید که انگشتان پاهای او در داخل کفش‌هایش مچاله نمی‌شود و راحت است.

زهرا عسکراوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نکات خرید کفش‌های مناسب اظهار کرد: انتخاب و خرید کفش‌های مناسب برای مدرسه از جمله خریدهایی محسوب می‌شود که باید در آن به موارد و نکات بسیاری توجه کرد تا به فرزندان و کودکان آسیبی وارد نشود. انتخاب کفش و کیف مناسب برای مدرسه کودکان باید به صورتی باشد که هم بتواند به خوش‌پوش بودن کودکان در مدرسه کمک کند و هم نقش محافظت از پاهای فرزندان را بر عهده داشته باشد. این موضوعات همیشه والدینی که نگران سلامت بدن فرزندانشان هستند را دچار مشکل و دردسر می‌کند.

 پاشنه مناسب کفش‌های مدرسه

وی افزود: همواره وزن پاها روی پاشنه پا قرار می‌گیرد در نتیجه برای خرید کفش مناسب مدرسه باید توجه کرد که پاشنه پاها باید هنگام قدم برداشتن صاف باشند. اگر هنگام راه رفتن پاشنه پا به سمت راست یا چپ کج شود موجب کمر درد یا پا درد می‌شود. هنگام انتخاب کفش‌های مناسب برای مدرسه اگر بتوان دو طرف پاشنه کفش را به سمت داخل آن فشار داد، در این صورت آن کفش برای پای فرزندانی که در حال رشد هستند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: کتانی‌ها و یا کفش‌های مناسب برای مدرسه فرزندان باید از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار باشند. منظور از انعطاف‌پذیری این است که قسمت جلوی کفش یا به اصطلاح پنجه کفش باید کمی خم شود اما این قسمت نباید مچاله شود. علاوه بر قابلیت انعطاف‌پذیری خوب، کفش‌های مناسب برای مدرسه فرزندان باید برای محافظت کردن از پاها، دارای بالشتک یا کوشن‌هایی (Cushioning) نیز باشد.

چند نکته بهداشتی ‌برای‌ خرید کفش دانش‌آموزان

 لژ کفش کودک چگونه باشد؟

عسکراوی عنوان کرد: کفش‌های مناسب برای مدرسه در قسمت پاشنه دارای لژ کمی هستند. این ویژگی در کفش‌های کودکان موجب می ‌شود فشار کمتری روی کمر آن‌ها وارد شود. فرقی نمی ‌کند که شما دقیقا دنبال چه نوع کفشی هستید؛ کتانی‌ها، کفش‌های ورزشی بچه‌گانه و یا نیم‌بوت‌های پسرانه و دخترانه هر کدام را که انتخاب می ‌کنید باید توجه داشته باشید که دارای کمی لژ در قسمت پاشنه باشد.

وی بیان کرد: کودک به یک جفت کتانی مناسب مدرسه برای زنگ ورزش احتیاج دارد و برای روزهای برفی و بارانی نیز باید یک جفت کفش ضدآب برای او تهیه کرد. پارچه‌های کتان، چرم و پارچه‌های دارای تکنولوژی، از جمله مواردی هستند که قابلیت تنفس خوبی دارند و به عنوان پارچه‌های ضد آب نیز شناخته می‌شوند. کفش‌هایی که قابلیت تنفس خوبی ندارند موجب می‌شوند پاهای فرزندان‌تان به سرعت بو بگیرد و همچنین باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی زیادی در پاهای کودکان می‌شوند، بنابراین کفش‌های ضد آب و کفش‌هایی که قابلیت تنفس خوبی داشته باشند بهتر از دیگر کفش‌ها هستند. توصیه می‌شود برای کفش کودکان از برندهای شناخته‌شده استفاده شود.

کفش‌های نامناسب برای کودک

رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بوت‌های شبیه مدل برند یوجی‌جی (UGG)، کفش‌های عروسکی، کفش‌هایی که دارای زیره چوبی هستند، کفش‌هایی که پاشنه کاملا تخت و راحتی دارند و کفش‌های پاشنه‌دار برای مدرسه کودکان نامناسب هستند. انتخاب و استفاده از این گونه کفش‌ها به هیچ عنوان برای مدرسه فرزندان توصیه نمی‌شود.

وی افزود: بوت‌های مدل یوجی‌جی دارای رویه و پاشنه تخت هستند. شاید این مدل از بوت‌ها علاقه‌مندان و طرفداران زیادی داشته باشد اما به هیچ عنوان جزو کفش‌های مناسب برای مدرسه محسوب نمی‌شوند.

عسکراوی عنوان کرد: کفش‌های عروسکی نیز به هیچ عنوان از کفش‌های مناسب برای مدرسه نیستند زیرا دارای زیره نازک و کم دوامی هستند و در هفته‌های اول مدرسه خراب می‌شوند. این گونه کفش‌ها نمی‌توانند به خوبی از پاهای فرزندان‌تان محافظت کنند. همچنین زمانی که کودکان این کفش‌ها را استفاده می ‌کنند مرتب پاهایشان در این کفش‌ها در حال لیز خوردن است.

وی بیان کرد: کفش‌هایی دارای زیره چوبی نیز نمی‌توانند به خوبی از پاها در مقابل ضربه محافظت کنند در نتیجه استفاده از این کفش‌ها موجب می‌شود فشار بیشتری به پاشنه پاهای کودک وارد شود. این موضوع می‌تواند پس از گذشت زمان در طولانی‌مدت موجب به وجود آمدن دردهای مفصلی و کمردرد در کودک شود.

چند نکته بهداشتی ‌برای‌ خرید کفش دانش‌آموزان

رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: زمانی که کودک در مدرسه از کفش‌هایی که پاشنه کاملا تخت و راحتی دارند استفاده می‌کند و مدت زمان زیادی با این کفش‌ها به بازی و فعالیت مشغول می‌شود بعد از گذشت مدتی با عوارضی مواجه می‌شود. درد در مچ پا و همچنین خستگی از جمله عارضه‌هایی است که بعد از استفاده از این مدل کفش‌ها به سراغ کودک می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین استفاده طولانی‌مدت از کفش‌های پاشنه‌دار، می‌تواند موجب بروز کمر درد و صافی کف پا در کودک شود. کفش‌های پاشنه‌دار توجه بیشتر دختر بچه‌ها را به خود جلب می‌کنند اما با وجود جذابیت، این کفش‌ها تنها مناسب استفاده کوتاه‌مدت در مهمانی‌ها هستند. اگر از این کفش‌ها در مدرسه و به مدت طولانی استفاده شود پاشنه بلند آن موجب به وجود آمدن فشار زیاد روی پنجه پا می‌شود و انگشتان پا را بدفرم و بدشکل می ‌کند.

سایز مناسب کفش مدرسه

عسکراوی عنوان کرد: بهترین زمان برای انتخاب و خرید کفش برای کودکان، بعد از ظهرها است زیرا اندازه پاها در این بازه زمانی به بیشترین حد خود می‌رسد. به ویژه برای کودکان باید حتما هنگام عصر اقدام به خرید کفش مناسب برای مدرسه کرد.

وی عنوان کرد: باتوجه به این‌که پاهای کودک همواره در حال رشد است نباید هنگام انتخاب و خرید کفش برای او، کفشی را انتخاب کنید که از سایز پاهای او بزرگتر باشد؛ بهتر است بعد از خرید کفش برای کودک هر از چندگاهی اندازه و سایز کفش او بررسی شود تا مطمئن شوید که انگشتان پاهای او در داخل کفش‌هایش مچاله نمی‌شود و راحت است.

رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود هنگام خرید کفش برای مدرسه کودک، کفش‌های ورزشی تمرینی با برندهای شناخته‌شده انتخاب شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha