• چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403061408566
  • خبرنگار : 30189

تجمع امام رضایی‌ها و حمایت از مردم فلسطین + عکس ‌و فیلم

تجمع امام رضایی‌ها و حمایت از مردم فلسطین + عکس ‌و فیلم

کانون‌های خدمت رضوی تهران امسال همچون سال‌های گذشته با راه‌پیمایی از میدان شهداء در تهران به عزاداری پرداختند و با اجتماع در میدان امام حسین(ع) دل‌های خود را به پنجره فولاد امام رضا (ع) گره زدند.

به گزارش ایسنا، همزمان با روز شهادت امام رضا (ع)، مراسم عزاداری شهادت امام هشتم با حضور خدام‌الرضوی‌ برگزار شد.

در این مراسم که طبق سنوات هر ساله در روز شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود، تمام کانون‌های خدمت رضوی تهران در میدان شهداء منطقه ۱۴ جمع شدند و با عزاداری به سمت میدان امام حسین (ع) حرکت کردند.

این مراسم امسال از ساعت ۱۵:۳۰ چهارشنبه ۱۴ شهریورماه برابر با سی‌ام ماه صفر آغاز و با استقبال خوب اقشار مختلف مردم و خادمیاران رضوی همراه شد.

در فیلم زیر بخشی از این‌ مراسم‌ را ببینید:

راهپیمایی عزاداران تا ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه به طول انجامید و تا ساعت ۱۷ تمام دسته‌های عزاداری در میدان امام حسین(ع) تجمع کردند.

فیلم سنج و دمام‌زنی دسته‌های عزاداری امام رضایی‌ها را در زیر ببینید:

براساس رسم‌ هر ساله پس از اینکه تمام دسته‌های عزاداری در میدان امام حسین (ع) به دور هم‌ جمع می‌شوند مراسمی با عنوان «اجتماع امام رضایی‌ها» برپا می‌شپد که امسال نیز این مراسم از ساعت ۱۶:۳۰ با قرائت قرآن و زیارت عاشورا آغاز شد.

سپس گروه سرود نوجوانان «نینوا» دو اثر در وصف امام رضا(ع) را اجرا کردند.

پس از آن حشمت‌الله قنبری -استاد اخلاق- در بخش دیگری از این اجتماع با بیان اینکه امام رضا (ع) هشتمین امام و دهمین معصوم به شمار می‌آید، اظهار کرد: دوره زندگانی این امام یکی از مهم‌ترین دوران ائمه است. پس از شهادت حضرت موسی بن‌جعفر (ع) شرایط به گونه‌ای رقم‌ خورد که ذکر نام پیامبر (ص) و اهل‌بیت(ع) بسیار سخت بود و حاکمان بنی‌عباس شرایطی بدتر از بنی‌امیه را فراهم آورده بودند.

او ادامه داد: در دوران خلافت ۱۰ ساله هارون‌الرشید حضور امام رضا (ع) در مدینه سبب شد دوران پرفروغی همچون زمان پیامبر (ص) در مدینه رقم خورد. درست است‌ که حکومت بنی‌عباس در بغداد بود اما مدینه بود که با حضور امام رضا (ع) مرکز تلاقی و امید افکار و اندیشه‌هایی شد که میل به احیای اسلام داشتند.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) به صورت علنی ابراز امامت کردند و برخی ترس این را داشتند که امام کشته شود و به امام می‌گفتند از شمشیر بنی‌عباس خون می‌چکد، امام رضا (ع) هم پاسخ می‌دادند که در زمان رسول اکرم (ص) هم از شمشیر ابوجهل خون‌ می‌چکید و پیامبر (ص) به مردم پاسخ می‌دادند که یک‌ موی از سر من کم‌ نمی‌شود و اگر شد من پیامبر شما نیستم، امام رضا (ع) هم فرمودند اگر یک موی از سر من‌ کم شد من امام شما نیستم.

قنبری یادآور شد: با مرگ هارون‌الرشید شرایط در قلمرو اسلامی تغییر کرد و امیر فرمانروا بغداد، قاسم فرمانروا حجاز و عبدالله ابن‌ مامون فرمانروا مرو و خراسان شد. این دوران بعد از هارون خیلی دوام پیدا نکرد و امیر برخلاف توصیه‌های هارون قاسم‌ را عزل کرد و مامون هم با او بیعت نکرد و بین عباسیان‌ نزاع در گرفت و نهایتا مامون شرایط را به گونه‌ای رقم زد که امیر کشته شد.

او افزود: در بین بنی‌امیه شخصیتی همچون معاویه حضور داشت که نظیر آن نبود، مامون هم همینطور بود، امام علی(ع) در خبری فرموده بودند که «در آل عباس حکومتی شکل می‌گیرد که هفتمین فرمانروا آنها از همه عاقل‌تر است»، او یک دانشمند همراه با شیطان بود، او تصور می‌کرد پس از امیر همه چیز درست می‌شود اما خیلی سریع به اشتباه خود پی برد، از یک سو بنی‌عباس او را یک بنی‌عباس واقعی نمی‌دانستند و از سوی دیگر ایرانیان هم به خاطر عوام‌فریبی او را برنمی‌تافتند.

تجمع امام رضایی‌ها و حمایت از مردم فلسطین + عکس ‌و فیلم

این استاد اخلاق اظهار کرد: مامون تصمیم گرفت امام رضا (ع) را به ایران بیاورد تا عوام فریبی جدیدی رقم بزند، البته گفت امام (ع) را می‌خواهد بیاورد تا ایشان‌ خلیفه شود. این موضوع کاملا یک تحریف تاریخی است؛ زیرا در تمام نامه‌های مامون به امام رضا (ع) امام (ع) را به عنوان یک‌ شهروند دعوت می‌کند.

قنبری بیان کرد: این تحریف تاریخی در حالی رقم خورد که مامون می‌دانست از ابتدای نبوت، خلافت با اجداد پیامبر (ص) بوده است. آنچه هم در سقیفه اتفاق افتاد و گفتند حق علی (ع) ضایع شد، درست نیست، چون علی تمام حق است و همیشه خواهد بود و این مردم بودند که خود را از حقانیت علی محروم کردند.

او ادامه داد: مامون می‌خواست مشروعیت خلافت خود را با آوردن امام رضا(ع) برگرداند اما امام همچون پیامبر (ص) عمل کرد و فتنه مامون را که به شدت هم پیچیده‌ بود در نطفه خفه کرد.

این استاد اخلاق اضافه کرد: امام رضا (ع) تمام فتنه‌های حکومت بنی‌عباس را ناکام گذاشت، پس حقایق زندگی امام رضا (ع) اگر احصا و در جریان مدیریت کشورمان استفاده شود سرنوشت ما تغییر پیدا خواهد کرد.

تجمع امام رضایی‌ها و حمایت از مردم فلسطین + عکس ‌و فیلم

به گزارش ایسنا، تفاوت امسال نسبت به سال‌های گذشته موضوع فلسطین و مردم غزه بود که به آن توجه شده بود. در همین راستا در مسیر راه‌پیمایی، موکب‌هایی با عنوان کمک به مردم غزه برپا شده بود که با استقبال مردم نیز همراه بود. همچنین بسیاری از عزاداران با در دست‌ گرفتن پرچم فلسطین پیام‌ مظلومیت مردم غزه را به گوش مستکبران رساندند.

همچنین برخی از عزاداران‌ با در دست داشتن عکس شهیدان قاسم سلیمانی، سیدابراهیم رئیسی و اسماعیل هنیه یاد این شهدا و جهاد در محور مقاومت را زنده نگاه داشتند.

تجمع امام رضایی‌ها و حمایت از مردم فلسطین + عکس ‌و فیلم

کانون‌های خدمت رضوی تهران نیز با برپایی موکب‌هایی در طول مسیر به پذیرایی و خدمت‌رسانی پرداختند.

در بخش پایانی این مراسم قرار بود حسین سازور، امیر عباسی و محمدرضا نوشه‌ور نیز دقایقی را به مرثیه‌سرایی و مداحی ‌بپردازند اما هیچکدام در این مراسم حضور پیدا نکردند.

به همین منظور حسن ختام این مراسم قرائت دعای فرج از سوی عزاداران بود.

برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم در اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha