• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403061307826
  • خبرنگار : 50042

واردات چوب ایمن‌ترین راه برای حفظ جنگل‌های هیرکانی است

واردات چوب ایمن‌ترین راه برای حفظ جنگل‌های هیرکانی است

ایسنا/گیلان رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به چوب حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب است که تنها ۵.۵ میلیون مترمکعب آن در داخل تأمین می‌شود و توازن لازم بین عرضه و تقاضای چوب وجود ندارد، گفت: ایمن‌ترین و منطقی‌ترین راهکار برای پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی و حفظ جنگل‌های هیرکانی است.

قاسم رضائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص دسترسی به مواد اولیه در تحقق خودکفایی، اظهار کرد: خودکفایی در تولید کالاهای راهبردی مستلزم توجه به توسعه پایدار است و برای تحقق آن دسترسی به مواد اولیه و انرژی پایدار یک ضرورت تلقی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان افزود: اگرچه طی سال‌های گذشته برنامه‌های حمایتی و تمهیدات دولت، توانسته تا حدودی موانع خودکفایی در تأمین چوب موردنیاز بازار داخلی را مرتفع سازد، اما این دغدغه به دلایل گوناگون همچنان پابرجا است.

رضائیان با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به چوب حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب است که تنها ۵.۵ میلیون مترمکعب آن در داخل تأمین می‌شود و توازن لازم بین عرضه و تقاضای چوب وجود ندارد، گفت: این در حالی است که چوب، پیش نیاز اصلی صنایع گوناگون برای تولید مصنوعات چوبی، مبلمان، کمد، ابزارآلات موسیقی و غیره بوده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی نیز شناخته می‌شود.

واردات هدفمند به حفظ منابع و رونق تولید می‌انجامد

وی با اشاره به اینکه واردات هدفمند به حفظ منابع و رونق تولید می‌انجامد، بیان کرد: واقعیت آن است که کشور با محدودیت منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع سبز مواجه بوده و سالانه ده‌ها هکتار از منابع جنگلی در نواحی شمالی به دلیل آتش‌سوزی، برداشت بیش از حد برای صنایع چوب‌سازی، تغییر آب‌وهوا، جاده‌سازی و غیره از بین می‌رود.‌ بنابراین، با در نظرگرفتن طرح تنفس جنگل‌ها که با هدف حفظ اکوسیستم کشور و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان اجرایی شده، عملا تأمین نیاز صنایع کشور به چوب از طریق تولید داخلی امکان‌پذیر نیست.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان ادامه داد: به این ترتیب واردات چوب، ایمن‌ترین و منطقی‌ترین راهکار برای پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی و حفظ جنگل‌های هیرکانی است؛ واردات چوب کمک می‌کند تا خیال صنایع از بابت تأمین نیازشان راحت باشد و به جنگل‌های کشور نیز آسیب نرسد.

رضائیان بیان کرد: با عنایت به اهمیت موضوع و پاسخگویی به مطالبات صنایع سلولزی استان در خصوص تأمین چوب موردنیاز و لزوم تداوم چرخه تولید و افزایش آن در راستای تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید»، یکی از دستاوردهای مهم سفر سال گذشته هیأت اقتصادی گیلان به کشور روسیه با راهبری اتاق بازرگانی گیلان، تسهیل امکان واردات تنه درختان با پوست و با در نظرگرفتن ملاحظات قرنطینه‌ای به منظور ممانعت از ورود آفات و بیماری ها بود تا ظرفیت های باغی و جنگلی کشور و استان دچار مشکل نشوند، در این راستا و برای نخستین بار، محموله ۱۲۲۲ تنی به تعداد ۱۳۰ هزار اصله درخت از بندر کاسپین وارد کشور شد.

وی گفت: انتظار می‌رود محموله وارد شده بتواند نیاز کارخانجات سلولزی گیلان را که در حال حاضر به دلیل نبود چوب کافی با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند، تأمین و زمینه برای افزایش اشتغالزایی، تولید، مهار تورم و قاچاق فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha