• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403061307679
  • خبرنگار : 50188

انتقاد فرماندار رفسنجان از قوانین دست‌وپاگیر حوزه آب در تولید پسته

انتقاد فرماندار رفسنجان از قوانین دست‌وپاگیر حوزه آب در تولید پسته

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان با بیان اینکه قوانین دست‌وپاگیر در حوزه آب به تولید پسته ضربه می‌زند و این قوانین همه را گرفتار کرده، گفت: وزارت نیرو روز اول پروانه را ۳۰ لیتر داده و در حال حاضر به ۲۰ و ۱۵ لیتر کاهش می‌دهد. قرار نیست باغاتی که از سه نسل پیش به ما رسیده، به خاطر قوانین اشتباهی که وزارت نیرو در حوزه آب ایجاد کرده را نابود کنیم.

حسین رضایی شامگاه ۱۲ شهریورماه در جمع اعضای شرکت تعاونی پسته رفسنجان اظهار کرد: تولید پسته در دنیا در سال گذشته برای نخستین‌بار به مرز یک میلیون تن رسید و بیشترین پسته‌ای هم که فروخته شده ۶۰۰ هزار تن بوده بنابراین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن مازاد وجود دارد.

وی افزود: امسال تولید پسته آمریکا حدود ۱۱۰ هزار تن کمتر است ضمن اینکه تولید پسته رفسنجان نیز از پیش‌بینی انجام‌شده که ۱۹۰ هزار تن بوده، با توجه به گرمازدگی و قطعی برق به حدود ۱۵۰ هزار تن کاهش می‌یابد.

رضایی با اشاره به توسعه کشت پسته در دنیا، افزود: کشور اسپانیا افق ۵۰ هزار هکتار را دیده و تغییر اقلیم سبب شده کشورهای همسایه شمالی از جمله ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان و گرجستان به تولید پسته روی بیاورند، بنابراین تولید قطعاً همیشه بالای یک میلیون تن خواهد بود.

فرماندار رفسنجان با اشاره به قیمت تعیین شده برای پسته، گفت: خودمان بازار را به کشور رقیب دادیم و راحت از این تعهد ارزی که بانک مرکزی ایجاد کرد و موارد دیگر نهایت استفاده را بردند و بازارهای هدف را از ما گرفتند.

وی با اشاره به برداشت ۶۴ هزار تن پسته در رفسنجان در سال گذشته، یادآور شد: باید میانگین تولید را بالا ببریم چرا که دانش فنی تولید را در شهرستان داریم و رفسنجان قطب تولید پسته است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه قوانین دست‌وپاگیر در حوزه آب به تولید پسته ضربه می‌زند، عنوان کرد: این قوانین همه را گرفتار کرده است. وزارت نیرو روز اول پروانه را ۳۰ لیتر داده و حالا به ۲۰ و ۱۵ لیتر کاهش می‌دهد. باغاتی که از سه نسل پیش به ما رسیده قرار نیست به خاطر قوانین اشتباهی که وزارت نیرو در حوزه آب ایجاد کرده، نابود کنیم. وقتی که حوزه آبریز رفسنجان ۳۰۰ میلیون لیتر بیشتر نیست، چگونه ۵۰۵ میلیون مترمکعب پروانه دست کشاورزان است و هزار گرفتاری در این حوزه ایجاد شده است؟

وی ادامه داد: مواد ۲۷ و ۲۸ قانون آب موضوع دیگری است که جابه‌جایی آب را با چالش مواجه کرده یعنی اگر کسی زمین شنی داشته باشد، آب باغات خود را نمی‌تواند به دو کیلومتر آن‌طرف‌تر که زمین مرغوب‌تری دارد، منتقل کند و ناچار است آب باغ خود را در همین زمین شنی هدر دهد. ضمن اینکه قطعی‌های برق نیز باید توسط وزارت نیرو پیش‌بینی می‌شد.

فرماندار رفسنجان با بیان این موضوع که جبران کسری برق شاید چهار تا پنج سال طول بکشد، افزود: کشاورزان همیشه راه خود را خودشان پیدا کرده‌اند. نصب یک دیزل ژنراتور سر چاه‌ها از جمله راهکارهاست که موقع خاموشی برق می‌تواند از ۲۵۰ متری آب بکشد. باید پنل‌های خورشیدی به صورت تجمیعی نصب شود تا چاه‌ها از خاموشی خارج شوند ضمن اینکه در حال حاضر ۱۲ حلقه چاه در منطقه نوق با نصب پنل خورشیدی از مدار قطعی برق خارج شدند.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مسئله تعهد ارزی، به صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته از سال ۱۳۹۷ ضربه زد و غیر از خدمت به صنعت پسته کشورهای رقیب، کار دیگری نکرد.

فرماندار رفسنجان در ادامه به ارائه پیشنهادهایی پرداخت و گفت: باید تغییر رویه داشته باشیم. در حوزه مغز سبز پارسال استان کرمان پیشرو بود. ضمن اینکه محققان در دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان با همکاری مرکز تحقیقات پسته توانستند به دانش فنی تازه بودن پسته دست یابند و می‌توان پسته را تا شب یلدا تازه نگه داشت که می‌توان حجمی از پسته را تازه فروخت. باید در این قضیه سرمایه‌گذاری کرد چرا که در کشورهای اطراف خواهان دارد.

به اعتقاد وی، تجارت در دنیا قابل پیش‌بینی نیست بنابراین قیمت پسته را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، بیشترین فروش پسته در سه ماه اول کشاورزی شامل مهر، آبان و آذر است.

رضایی با بیان اینکه خرده‌فروشان امکان قراردادهای فروش بالای ۵۰۰ تن را ندارند، بر لزوم حمایت مردم از شرکت تعاونی پسته تأکید و بیان کرد: تنها جایی که می‌تواند قراردادهای ۵ تا ۱۰ هزار تن و بلندمدت و حجم بالا ببندد، شرکت تعاونی پسته است که برند است. امیدوارم این شرکت که بزرگترین شرکت تعاونی کشور نام دارد، با تحرک بیشتر و حمایت سهامداران، رونق بیشتری داشته باشد و گره‌گشایی از صادرات پسته صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمیان مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان نیز در این نشست، تحریم‌ها و خودتحریمی داخلی از جمله ارز نیمایی و پیمان سپاری ارزی را از مشکلات صادرات پسته برشمرد و اظهار کرد: قبلاً نامه‌ای به مسئولان وقت و کنونی کشور نوشتم و با رایزنی‌هایی که با وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی انجام‌شده، مسئله ارز نیمایی در حال برطرف شدن است و امیدوارم در دولت چهاردهم مسئله تحریم هم برطرف شود.

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی همیشه حامی کشاورزان بوده، بیان کرد: از باغین تا انار، از انار تا نوق، زرند، سیرجان و کرمان نزدیک‌به ۲۲۰ هزار هکتار باغ پسته کویرزدایی کرده و برای سه تا چهار میلیون نفر اشتغالزایی ایجاد شده و بنابراین کسانی که پیشنهاد خشک شدن باغات را می‌دهند، اعلام کنند راه‌حل‌شان برای امرار معاش این تعداد چیست و این افراد باید به کجا پناه ببرند؟

هاشمیان حمایت‌ها و پشتیبانی مردم و شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان از لشکر ۴۱ ثارالله در زمان جنگ تحمیلی را یادآور شد و گفت: سال گذشته پسته شما را خریداری کردیم و قبل از آن سم، کود، نهاده و لوازم خانگی و مساعده ۵۰ میلیونی دادیم.

وی با تأکید بر این نکته که شرکت پسته باید از طریق درآمد خودش اداره شود نه اخذ وام از بانک‌ها، تصریح کرد: امسال از ۲۰ شهریورماه تا مرز ۵۰ میلیون تومان مساعده داده می‌شود و تقاضا داریم پسته باکیفیت را تحویل شرکت پسته بدهید.

به‌گفته وی، آزمایشگاه شرکت پسته در منطقه حرف نخست را می‌زند و بسته‌بندی‌های شرکت به ۳۰ تا ۴۰ نوع بسته‌بندی افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با بیان اینکه این شرکت بازار داخلی را خواهد گرفت، به سرمایه‌گذاری‌های در دست اقدام شرکت تعاونی پرداخت و عنوان کرد: احداث گلخانه مدرن تکنیکال که تولیدات بسته‌بندی متنوع تر و خشک خواهد داشت، در حال انجام است. ضمن اینکه احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی برق با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی در دست اقدام است و تا اوایل آبان به تولید می‌رسد.

هاشمیان همچنین با بیان اینکه شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان در وضعیت خوبی است و کار خود را به دور از هیاهوی رسانه‌ای دنبال می‌کند، گفت: بنا داریم در منطقه‌ای حدود ۷۰۰۰ هکتار، برق سولار استفاده کنیم و حداقل ۶-۷ مگاوات برق در این زمینه تولید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha