• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061106971
  • خبرنگار : 50663

 ملزومات تحقق «وفاق ملی»

 ملزومات تحقق «وفاق ملی»

ایسنا/خراسان رضوی از دو ماه و نیم پیش تا کنون، «وفاق ملی» تبدیل به پرتکرارترین کلیدواژه ادبیات سیاسی کشور شده است؛ واژه‌ای که در ایام انتخابات اصلی‌ترین شعار دکتر پزشکیان بود و پس از آن هم رئیس‌جمهور نشان داد به این موضوع صرفا به چشم یک شعار نمی‌نگرد.

پس از اینکه رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف رسما دولت خود را «وفاق ملی» نامگذاری کرد. تحقق وفاق ملی مستلزم پذیرفتن اختلافات و تفاوت نگاه‌ها در جامعه است؛ پس از اینکه این تفاوت‌ها از سمت دولت پذیرفته شد، آنگاه باید از تمام متخصصین و نخبگان دعوت کند برای حل مشکلات مردم و کشور وارد میدان شوند و مسئولیتی را به عهده بگیرند، بدون اینکه به قومیت، جنسیت، مذهب و گرایش سیاسی‌شان توجه شود. در دولت وفاق ملی، مهمترین عامل برای هر انتصابی، دارا بودن تخصص و همکاری با دولت منتخب است.

 اقدام قابل تحسین دکتر پزشکیان در خصوص دستور برای بررسی حادثه اخیر لاهیجان و اعزام یک کمیته به محل حادثه، اقدام بسیار مهمی است که قطعا تاثیرات بسیار مثبتی در جلب نظر افکار عمومی و همراه‌سازی مردم با دولت دارد. همچنین تاکیدات هفته گذشته رئیس‌جمهور به وزیر علوم مبنی بر لزوم بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها نیز از دیگر اقدامات دکتر پزشکیان در ایجاد وحدت بین مردم و دولت بوده که با واکنش مثبت مردم نیز مواجه شده است.

دولت با شایسته‌سالاری اعتماد را به جامعه بازگرداند

مرتضی کامل‌نواب، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه تحقق وفاق ملی نقشی بسیار مهم در حل مشکلات کشور دارد، اظهار کرد: دولت وفاق ملی که دکتر پزشکیان مطرح می‌کند، این است که در چند ساحت بین نیروهای موثر کشور توافق ایجاد کنیم. یکی ساحت نظر و دیدگاه است؛ به این معنا که جریانات و افراد فعال در کشور که رویکردهای مختلف را دنبال می‌کنند، پای‌کار بیایند. دکتر پزشکیان در ساحت نظر به دنبال این است که یک فصل مشترک بین همه دیدگاه‌های سیاسی ایجاد کند تا حول مفاهیمی مانند خدمت به مردم و کارآمدی، به میدان بیایند و حل مشکلات کشور را دنبال کنند. بر این اساس اختلافات سیاسی مبنای ورود یا عدم ورود افراد به دولت نیست و این اتفاق ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: همچنین ساحت عملی وفاق نیز این است که ما در چینش کابینه و به‌کارگیری نیروهای مختلف مدیریتی بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و رویکردهایی که دولت می‌خواهد دنبال کند، مبتنی بر مشورت و جمع‌بندی غیرسیاسی باشد؛ به ‌طور مثال در ارتباط با ارز دولتی، مذاکره با کشورهای خارجی و...، دکتر پزشکیان یک رویکرد توافقی را بین نیروهای موثر در کشور ایجاد و در ساحت عمل دنبال می‌کند.

مسئولین همراه با رویکرد دکتر پزشکیان باشند، نه تابع منویات جناح خود

نسرین یوسفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر وفاق ملی برای برون‌رفت از مشکلات کشور، اظهار کرد: صحبت اصلی دکتر پزشکیان در تمام دوران انتخابات این بود که دعواها مردم را خسته و کشور را از توسعه و رشد بازداشته است. معمولا در طی دوره‌های گذشته هنگامی که یک جناح سیاسی پیروز انتخابات می‌شد، جناح سیاسی دیگر از حوزه اجرا کناره‌ گذاشته شده و مشکلاتی را برای جناح سیاسی حاکم ایجاد می‌کرد. در دوره‌های قبل به وفور این موضوع قابل مشاهده بوده است.

عضو حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی بیان کرد: البته شرط مهمی که تمام اعضای دولت چهاردهم باید رعایت کنند، این است که از هر جناح سیاسی هم که هستند، همراه با رویکرد دکتر پزشکیان باشند، نه تابع منویات جناح خود. دکتر پزشکیان در جلسه معارفه وزرا نیز خطاب به وزرای جدید اعلام کرد که از جناح‌بازی و انتصابات سیاسی بپرهیزید و سعی کنید افراد شایسته و توانمند از هر گرایش سیاسی را انتخاب کنید. امیدواریم وزرا همین خط فکری را دنبال کنند و با نگاه تخصص‌گرایی و توسعه کشور افراد تیم خود را برگزینند.

یوسفی با بیان اینکه ما اکنون در حوزه‌های زیرساختی مشکلات زیادی داریم، گفت: حتی در حوزه‌هایی که شاید در ۱۰ سال اخیر مشکلی نداشتیم، اکنون شاهد مشکلات متعددی هستیم. اگر کشور نگاهی به افراد متخصص و دلسوز برای حل مشکلات نداشته باشد، اوضاع بدتر خواهد شد و این ناامیدی باعث نارضایتی در بین مردم می‌شود. دولت چهاردهم باید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و توان تمام متخصصین کشور، مسیر توسعه را هموار کند تا مردم از فشار اقتصادی و فشارهای ناشی از عدم مدیریت کشور نجات یابند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: باید دولت وفاق ملی نشان دهد که جدا از جناح فکری و سیاسی می‌خواهد برای مردم کار کند. وضعیت و مشکلاتی که در کشور شاهد هستیم، ناشی از عدم توجه به برنامه و رویکردهای تخصصی است. برنامه‌ هفتم توسعه، آرمان‌های بسیار عالی دارد، اما اینکه با چه ابزارهایی قرار است اهداف برنامه را محقق کنیم، مشخص نیست. اینکه افرادی که تصمیم به اجرای برنامه دارند تا چه حد نسبت به خود برنامه و همچنین اهمیت انجام کار گروهی معتقد هستند و به چه میزان همراهی بخش خصوصی با دولت و حاکمیت را ضروری می‌دانند، همه از عواملی است که در تحقق احکام برنامه هفتم و موفقیت دولت تاثیرات بسزایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha