• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403061106839
  • خبرنگار : 50040

مسئول طرح نفس گیلان عنوان کرد

۳۰۰ مادر از سقط منصرف شدند/ بحران جمعیت را باور کنیم

۳۰۰ مادر از سقط منصرف شدند/ بحران جمعیت را باور کنیم

ایسنا/گیلان مسئول طرح نفس گیلان، از تحت پوشش قرار گرفتن ۷۰۰ مادر باردار در طرح نفس استان گیلان خبر داد و تاکید کرد: ۳۰۰ مادر از سقط منصرف شدند.

دکتر سید علی صدر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سقط) در سطح استان گیلان، اظهار کرد: این طرح در گیلان از اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز شده و هم اکنون در همه شهرستان ها، کمیته طرح نفس را راه اندازی کردیم.

وی تالش و املش را جزء شهرستان های پیشرو در اجرای طرح نفس دانست و افزود: طرح نفس با محوریت ماماها و پرستاران دنبال می شود، البته شاهد ورود موثر پزشکان و متخصصان حوزه زنان و زایمان به این طرح جهت ارائه کمک های مشاوره ای و پزشکی هستیم.

مسئول طرح نفس گیلان با اشاره به ارائه مشاوره های حمایتی به مادران باردار، تصریح کرد: به مادرانی که تصمیم به سقط جنین دارند، مشاوره می دهیم و در کنار حمایت های روحی و روانی جهت کاهش اضطراب و نگرانی های اجتماعی و فرهنگی، حمایت های اقتصادی و معیشتی و حتی درمانی را دنبال می‌کنیم.

صدر، از تامین بخشی از هزینه های پزشکی همچون آزمایش و سونوگرافی و بستری و واکسن و زایمان و... با همکاری بیمارستان ها و کمک خیرین خبر داد و اضافه کرد: ارائه مشاوره های تخصصی به مادران باردار که نگران فرایند بارداری و زایمان هستند نیز در دستور کار دست اندرکاران طرح نفس قرار دارد، زیرا نگرانی و استرس مادر برای جنین آسیب رسان است.

وی از تحت پوشش قرار گرفتن ۷۰۰ مادر باردار در طرح نفس استان گیلان خبر داد و تاکید کرد: ۳۰۰ مادر از سقط منصرف شدند و زایمان خودشان را انجام دادند و خوشبختانه با چند مورد دوقلوزایی مواجه شدیم؛ بخش دیگری از مادران نیز در مرحله مشاوره قرار دارند.

مسئول طرح نفس گیلان نیمی از عوامل موثر در سقط جنین را وابسته به مشکلات اقتصادی دانست و عنوان کرد: متاسفانه مشکلات معیشتی ناشی از بیکاری و عدم درآمد، مادران را وادار به سقط می کند؛ این در حالی است که گاهی با کمترین کمک مالی می توانیم از سقط جنین جلوگیری کنیم.

وی از ورود گروه های مردمی و خیرین برای کمک به طرح نفس خبر داد و تصریح کرد: مادران باردار دغدغه آزمایش و سونوگرافی و هزینه های زایمان را دارند و لذا باید خدمات دولتی برای مادران باردار را فراتر از استانداردها در نظر بگیریم تا مادران برای تولد نوزاد سالم اطمینان خاطر داشته باشند.

صدر همچنین خواستار تسهیل فعالیت سمن های فرهنگی مرتبط با جمعیت شد و اضافه کرد: جمعیت آینده کشور قربانی تبلیغات سوء شبکه های اجتماعی شده و متاسفانه برخی از سلبریتی ها نیز که درک درستی از بحران جمعیت ندارند، با نمایش علاقه خود به حیوانات خانگی به جای فرزندآوری، این فرهنگ را ترویج می کنند.

مسئول طرح نفس گیلان از فعالان فرهنگی و اجتماعی خواست بحران جمعیت را باور و به جامعه منتقل کنند و گفت: فرهنگ سازی فرزندآوری، تکریم مادران چندفرزند، افزایش خدمات دولتی حوزه درمان ویژه مادران باردار و ارائه بسته های مالی و کمک های معیشتی به مادران باردار نقش مهمی در کاهش سقط جنین دارد.

وی با بیان اینکه باید آگاهی مادران را نسبت به اهمیت فرزندآوری و پرهیز از سقط بالا ببریم، یادآور شد: اکثر مادرانی که تصمیم به سقط داشتند، از مشکلات اقتصادی رنج می بردند و لذا باید برنامه ریزی لازم از سوی مسئولان انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha