• چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403061106655
  • خبرنگار : 71983

منفعت بالای کشور از محل بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش قاچاق بنزین با اجرای بنزین به نفر

منفعت بالای کشور از محل بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش قاچاق بنزین با اجرای بنزین به نفر

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه اعطای سهمیه بنزین به نفر موجب کاهش مصرف خودروهای تک‌سرنشین شود و همچنین قاچاق سوخت را نیز به حداقل می‌رساند؛ بنابراین بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می‌کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که زمانی واردکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده‌ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه می‌کنیم. به گفته کارشناسان، ادامه روند فعلی شدنی نیست، در حال حاضر، سالانه میزان زیادی بنزین تولید می‌شود و همه آن را استفاده می‌کنیم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، نیاز به واردات داریم و دچار ناترازی در این زمینه شده‌ایم.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که سرکوب قیمتی و پایین بودن قیمت بنزین در کشور از مهم‌ترین دلایل عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور است. به زعم آنان، باید به سمت اعمال روش‌هایی به منظور کنترل مصرف حرکت کنیم.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که اعمال سهمیه بنزین به نفر می‌تواند راهکاری مناسب برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. در این روش، افراد تنها تا میزان مشخصی می‌توانند از بنزین با قیمت یارانه‌ای استفاده کنند. بیشتر از این میزان را باید از بازار آزاد بخرند. بنابراین، انگیزه‌های افراد برای مدیریت مصرف افزایش پیدا می‌کند.

عدالت اجتماعی و تخصیص بنزین

وحید احمدی،  نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا در خصوص این موضوع که به گفته رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت، اما بنزین به صورت سهمیه در اختیار افراد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من، اگر دولت بتواند در چارچوب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانه‌ای اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه دارد یا خیر، از سهمیه بنزین بهره می‌برد.

وی ادامه داد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد. افرادی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می‌توانند آن را در این بازار آزاد به فروش برسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در شرایط فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانه‌ای بیشتری استفاده می‌کنند. اما کسانی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین بی نصیب هستند. در صورتی که دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آن را اجرایی کند، عدالت بیشتری در حوزه توزیع یارانه‌های بنزین شاهد خواهیم بود.

احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آن را می‌پردازند و اقشار ضعیف نیز از این یارانه بیشتر بهره می‌برند. در این شرایط، اندک اندک افرادی که مصارف بالایی دارند، آن را به قیمت واقعی می‌خرند و از این نظر نیز کنترل مصرفی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه‌ای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، قطعاً به کنترل مصرف خودشان می‌پردازند.

لزوم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با تغییر مدل سهمیه بندی

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افراد در راستای مدیریت مصرف بنزین خود احتمالاً به فکر استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌افتند.  به این ترتیب، مشکل خودروهای تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می‌شود. در این شرایط، نیاز است همزمان با اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازیم تا زمینه برای استفاده حداکثری از آن به وجود بیاید.

احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد می‌شود و افراد می‌توانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی می‌شود. در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف‌شان ندارد. اما وقتی قیمت‌ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می‌پردازند.

وی ادامه داد: در نهایت با توجه به اینکه اعطای سهمیه بنزین به نفر موجب کاهش مصرف خودروهای تک‌سرنشین شود و همچنین قاچاق سوخت را نیز به حداقل می‌رساند؛ بنابراین بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می‌کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.

احمدی گفت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در راستای بهبود فرهنگ مصرف نیز گام بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۳:۳۵

برای مردم سودی ندارد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۸:۰۳

سلام خیلی خوب است برای مردم عادی

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۴:۴۸

واقعا امیدوارم چنين شود و هر چه سریعتر به کارشتاسی و برنامه‌ریزی برای عمل برسیم.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۸:۱۰

افزایش قیمت بنزین باعث جلوگیری از سوء استفاده جایگاه داران از کارت آزاد جایگاه می باشد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۸:۱۱

بااین پیشنهادبرای هدرنرفتن سرمایه کشورم ،موافقم،بیش ازحددارندبنزین رامصرف می کنند،انشا....بودجه اش خرج ابادانی کشورگردد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۸:۲۶

بله شاید برای فرد بسیار سود مند باشد ولی طرح بسیار مخربی است . چرا که ممکنه عدالت بنزین را در کشور مناسب تقسیم کنه ولی گرانی سوخت . در زندگی اجتماعی چنان ضربه زننده است که فاجعه ببار میاره .گرانی ناگهانی چند صد برابر قیمتها و بی عدالتی و حذف دهکها و.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۸:۳۹

در صنعت برق مشکل داریم، در صنعت آب مشکل داریم، در صنعت خودرو مشکل داریم، در صنعت بتزین مشکل داریم، در صندوق های بازنشستگی مشکل داریم، در اشتغال مشکل داریم در صنعت حمل و نقل مشکل داریم ، ... همه هم تقصیر قاچاقچیان و سلاطین هستن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۸:۳۹

با سلام طبق آخرین وضعیت تولید تقریبا اگر جمعیت را ۸۰ میلیون در نظر بگیریم برای هر نفر ۴۳ لیتر میرسه که اگه دولت ۲۰ لیتر آن را به مردم بدهد ۲۳ لیتر برای خودش می‌ماند که با فردش ۴۰ تومنی آن بخشی از ناترازی بودجه حل میشود و در عین حال ۸۰۰ هزار یارانه .

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۹:۱۰

مثلا یک نوزاد ۴ ماهه یا یک کودک دبستانی یارانه بنزین به چه کارش میاد ؟ مث همین یارانه معیشتی که به فقیر و غنی داره پرداخت میشه طرف مولتی ملیاردره ۳۰۰ میگیره طرف نون خالی خوره ۴۰۰ میگیره

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۱۹:۲۷

قبلش به فکر راننده اسنپ های بیچاره باشید.قیمت خودرو رو هم مثل قیمت بنزین جهانی کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۰۸:۲۸

یه زمانی قیمت بنزین تو ایران از قیمت بنزین کشورهای حاشیه خلیج فارس ارزانتر بود، عزیز من نماینده محترم زمانی که اینکاره نیستید نظر کارشناسی ندید، بهتر است بروید یه نگاهی به قوانین بندازید ببینید چطور میشه به حذف برخی از قوانین خیلی از مشکلات رو حل کرد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۱۱:۲۹

سلام چرا به فکر بروز کردن ماشین نیستن که اینقدر مصرف سوخت بالا دارن شده فقط مصرف نکنید سهمیه بندی تابستون برق نداریم زمستون گاز الانم بنزین این نشد راهکار که فقط مصرف نکنید مصرف نکنید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۷ ۰۸:۲۱

اصلا فایده ندارد و بی معنی ترین کار هست و برای کم کردن مصرف سه نرخی کردن هست که ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومن ۶۰ لیتر ۵۰۰۰ تومن وبقیه قیمت آزاد۱۰۰۰۰۰ تومن یا بالاتر اول الان کل ایران همه یه ماشین دارن اگه کسی هم نداره یه موتور سیکلت داره