• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403061106424
  • منبع : مطبوعات

مرزگشایی دولتمردان به سمت مردم

مرزگشایی دولتمردان به سمت مردم

مسوولان باید از مرکز اداری خود خارج شوند و به سمت کف جامعه حرکت کنند و از نزدیک حرف مردم را بشنوند و سفرهای استانی را انجام دهند و البته در این زمینه نیز طرحی نو ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، هوشمند سفیدی در سرمقاله آرمان امروز نوشت:

اخیرا در دیدار رییس جمهور و اعضای دولت چهاردهم با مقام معظم رهبری، ایشان یکبار دیگر برحضور مسئولان در بین مردم و انجام سفرهای استانی آنان تاکید کردند. 
به بهانه این تاکید، شایسته و بایسته است تا به عنوان یک متخصص ارتباطات و روابط عمومی بر این توصیه و رهنمود تاکید کنم؛ چرا که حضور مسئولان در بین مردم، ارتباط مردمی و روابط انسانی فیمابین از اهمیت خاص و اثربخشی ویژه‌ای برخوردار است. 
بر پایه نظریه مرکز گستری و مرکزگشایی باید مرزهای مصنوعی و ساختگی سیاسی را که بدون حمایت و همراهی مردم، فاقد هرگونه ارزش ذاتی هستند، از میان برداشت و آن را به سمت مردم و جامعه گسترش داد؛ مضاف بر آن ما در رویکردهای روابط عمومی، و به عنوان یک قانون روابط عمومی همواره بر حضور در همه جا تاکید داریم؛ مواجهه و ارتباط رو در روی مسئولان با مردم، به معنای عدم کاربرد فناوری‌های جدید و تعاملی نیست، بلکه تاکید بر اهمیت روابط انسانی بوده و این از اهمیتی ویژه برخوردار است. 
آنچه که طی دهه‌ها و سال‌های اخیر مورد نکوهش واقع شده، تشریفات دست و پا گیر و انجام اقداماتی است که باعث ناراحتی مردم می‌شود. روابط انسانی مسئولان با مردم باید در راستای راحتی آنان باشد. در همین راستا تقویم ارتباطات مردمی مسئولان با مردم نیز باید تنظیم و اجرا شود. با این نوع اقدامات
از یکسو، فاصله بین مردم و مسئولان را از بین می‌برد، و از طرف دیگر کانالی برای ارتباط چهره به چهره آنان شکل می‌گیرد؛ این تقویم باید رییس جمهور تا مسئولان سطح پایین اداری را در بر بگیرد و این دیدارهای مردمی باید نظام‌مند و اثر بخش باشد و صرفا تشریفاتی نباشد. در این زمینه، می‌توان از تجارب برخی از مسئولان داخلی و حتی سایر کشورهای خارجی بهره برد. به طور کلی، درهای مسئولان باید به سوی مردم باز شود. مسئولان نیز باید به دیدار مردم بروند و هر ایرانی اگر لازم دید بتواند مسئول مورد نظر را دیدار کند و با او حرف بزند. 
این اقدام به هیچ وجه پوپولیستی و عوام فریبانه نیست، اما اگر مسئولی سوار خودرویی می‌شود و مردم مجبور می‌شوند به دنبال او بیفتند، این نه تنها پوپولیستی است بلکه اشراف گرایانه ارزیابی می‌شود. باید از اشرافی‌گری دولتی پرهیز کرد و همانطور که امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر می‌فرمایند با گروه‌های مختلف مردم به گفت و گو نشست، حرف آنان را شنید، اگر ممکن بود، خواسته‌هایشان را اجابت کرد و اگر ممکن نبود، توضیح داد و از آنان عذرخواهی کرد.
لذا مسئولان باید از مرکز اداری خود خارج شوند و به سمت کف جامعه حرکت کنند و از نزدیک حرف مردم را بشنوند و سفرهای استانی را انجام دهند و البته در این زمینه نیز طرحی نو ارائه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha