• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403061006168
  • خبرنگار : 71614

اشاره پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به چیست؟

اشاره پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به چیست؟

طراح پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به استفاده از نقش‌مایه‌ گیاهان و حیوانات در فرهنگ و سنت مردمان استان خراسان شمالی گفت: نقش‌مایه‌های این پوستر ریشه در دست‌بافته‌های مردمان خراسان شمالی ریشه دارند.

به گزارش ایسنا، مسعود زمانی ـ طراح پوستر جشنواره سی و یکم ـ گفت: در فرهنگ و سنت مردمان استان خراسان شمالی، نقش‌مایه‌های گیاهی و حیوانی وجود دارد که خود را در قالب‌هایی چون گلیم، سفره‌ کردی و... به نمایش می‌گذارد و فرم ساده‌سازی‌شده آنها در پوستر این دوره از جشنواره به اجرا درآمده است.

این طراح که متولد ۱۳۶۸ و یکی از هنرمندان بومی استان خراسان شمالی است پوستر رویداد سی و یکم را با راهبری محمدرضا دوست‌محمدی ـ هنرمند ـ اجرا کرده است.

زمانی معتقد است فرم‌های تشکیل‌دهنده پوستر در میراث فرهنگی غنی مردمان استان خراسان شمالی ریشه دارند و از عناصر و نقش‌مایه‌هایی وام گرفته‌اند که در دست‌بافته‌های سنتی مردمان این دیار دیده می‌شود.

او با اشاره به ایده و اجرای پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اظهار کرد: پایه و اساس پوستر براساس تایپوگرافی عنوان جشنواره شکل گرفته است و فرم‌های سازنده این تایپوگرافی، گونه‌های ساده‌شده‌ای هستند که به فرم‌های هندسی نزدیک‌اند. اینکه چرا تایپوگرافی به سمت چنین فرم‌هایی حرکت کرده ‌است، دو دلیل داشت؛ دلیل اول، به ماهیت هنرهای تجسمی برمی‌گردد. ما در هنرهای تجسمی با کیفیت‌های بصری گوناگونی مانند سطح‌ها، خط‌ها و حجم‌ها مواجه هستیم که این امر با موضوع جشنواره، مقارن است. از سوی دیگر، فرم‌های اجرا شده در این پوستر به نقش‌مایه‌هایی اشاره دارند که تبلور آن را در دست‌بافته‌های مردمان خراسان شمالی می‌بینیم. 

این طراح ادامه داد: ما در فرهنگ و سنت مردمان خراسان شمالی، نقش‌مایه‌های گیاهی و حیوانی را می‌بینیم که خود را در قالب گلیم، سفره‌ کردی و دیگر مصنوعاتی که هنر دست بومیان این استان است، به نمایش می‌گذارند و فرم ساده‌سازی‌شده آنها در پوستر جشنواره سی و یکم به اجرا درآمده است. شیوه‌ای که مبتنی بر آن، نوشتار پوستر را طراحی کرده‌ام، همان شیوه‌ای است که قدما از آن برای ساخت تصاویر استفاده می‌کردند. 

زمانی با بیان اینکه مسئله حجم در پوستر نمایان است، افزود: ما در اینجا حجم‌هایی کاغذی را می‌بینیم که انگار تا خورده و کلاژ شده‌اند و در نهایت، فرم اصلی نوشتار را ساخته‌اند. همه این‌ها در خدمت این مقصود بود که خروجی نهایی به فضای هنرهای تجسمی نزدیک باشد و حالا که قرار است سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی ایران در استان خراسان شمالی برگزار شود، پوستر جشنواره با فرهنگ استان، غریبه نباشد. 

طراح پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به اجرای نسخه‌های دیگری از تایپوگرافی این پوستر گفت: این اجراها شامل رنگ‌های مختلفی است. لازم است به این نکته اشاره کنم که ما یک پوستر صرف برای جشنواره سی و یکم پیش‌بینی نکردیم؛ بلکه قرار بر این بود یک هویت بصری منحصر برای رویداد داشته باشیم؛ مانند آنچه که در دنیا از آن با عنوان هویت رویداد، یاد می‌شود؛ هویتی که بتواند تغییر شکل دهد و خود را در فضای گوناگون تکثیر کند. وقتی از هویت رویداد صحبت می‌کنیم، از مجموعه‌ای فراتر از پوستر سخن می‌گوییم و پوستر تنها یکی از اجزای این مجموعه است. بخش‌های دیگری هم وجود دارند که در خدمت هویت رویداد قرار می‌گیرند و به آن قوام می‌بخشند.  

زمانی در بخش پایان گفت: تلاش کردم شادابی و نشاط نسلی که با جشنواره در ارتباط است را به نمایش بگذارم و فضایی شاداب و پرنشاط ایجاد کنم؛ چراکه جوانان مخاطب این رویداد هستند و زمانی که قرار است در دل چنین رویدادی قرار گیرند، به فضایی نیاز دارند که به آنها انرژی و پویایی منتقل کند.

اشاره پوستر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به چیست؟

بر اساس اعلام ستاد خبری این جشنواره، سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری، هنر سرامیک و رسانه‌های هنری جدید، ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه جاری در استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

این رویداد با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برپا خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌توان به سامانه www.yafestival.ir مراجعه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha