• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403061005909
  • خبرنگار : 30057

رفع بدعهدی اعطای جوایز دور اول «نکست» تا پایان شهریور/رونمایی از پوستر جایزه

رفع بدعهدی اعطای جوایز دور اول «نکست» تا پایان شهریور/رونمایی از پوستر جایزه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از رفع بدعهدی در خصوص اعطای جایزه منتخبین دور اول جایزه ملی نکست خبر داد و گفت: شرکت‌ها تا پایان شهریور ماه جاری به صندوق منتخب معاونت علمی مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین افشین در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری دومین دوره جایزه ملی فناوری نکست که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به بد عهدی‌های اعطای جایزه دوره اول این جایزه، گفت: در دور اول، جایزه معاونت اعطا شد و اعطای بخش تسهیلاتی آن به دلیل اینکه به صندوق‌های پژوهش و فناوری واگذار شد، در اعطای آن بدقولی‌هایی صورت گرفت.

وی اظهار کرد: این رویکرد موجب بی اعتمادی شرکت‌ها می‌شود و ما قول می‌دهیم که جایزه برترین‌های دوره اول اعطا شود؛ از این رو تا ۱۰ مهرماه امسال یعنی قبل از شروع «نکست ۲»، جایزه به شرکت‌های برتر «نکست ۱» اعطا شود.

افشین با اشاره به جزئیات بد عهدی در اعطای جایزه دور اول نکست، گفت: در بخش تسهیلاتی این جایزه، این ماموریت به یکی از صندوق‌ها واگذار شده بود که آن صندوق اعلام کرده بود برای اعطای این تسهیلات باید طرح‌ها را ارزیابی کند، در حالی که این طرح‌ها در این جایزه ارزیابی و بررسی شده بود. از این رو زمانی که من در معاونت مشغول به کار شدم، ضمن آنکه صندوق اعطاکننده تسهیلات را تغییر دادم، نامه‌ای به شرکت‌ها ارسال کردم.

معاون علمی رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در این نامه به شرکت‌ها اعلام کردم که تا پایان شهریورماه می‌توانند به این صندوق مراجعه کنند و عدم مراجعه آنها به این صندوق، انصراف آنها تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد به معاونت علمی از هر موضوعی برای ما مهمتر است، افزود: در بخش تسهیلات برگزیدگان دور دوم جایزه ملی نکست نیز با یکی دیگر از صندوق‌ها همکاری داریم تا این روند با سرعت بیشتری اعطا شود.

افشین ادامه داد: از سوی دیگر انتظار داریم که در اختتامیه جایزه ملی فناوری سال جاری، موضوع نکست دوره سوم اعلام شود تا همه شرکت‌ها در شرایط یکسان برای دوره بعد خود را آماده کنند.

وی با اشاره به ویژگی طرح‌های ارسالی به این رویداد. گفت: فروش بیش از ۵ میلیارد تومان و دارا بودن TRL ۴ از جمله شروط پذیرش طرح‌ها است و در طی آن نسبت به شناسایی شرکت‌های توانمند بزرگ اقدام خواهد شد.

افشین با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه است، افزود: از این رو باید هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه از سوی دولت پرداخت شود و در «نکست» به این سمت حرکت می‌کنیم.

وی «نکست» را نماد اعتماد میان «دولت و صنعت» به «دانشگاه و علم» توصیف کرد و یادآور شد: تحقیق و توسعه کلید پیشران توسعه کشور است و باید به آن بها دهیم و ما به عنوان دولت در کنار بخش خصوصی هستیم.

جزئیات برگزاری جایزه دوم نکست

دور دوم جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) در آبان برگزار می‌شود و در طی آن از طرح‌های شرکت های بزرگ حمایت خواهد شد.

فن‌آفرینان، پیشروان زیست بوم فناوری هستند که با ایده‌ها و نوآوری‌های خود در جهت به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور، نقش کلیدی را در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور ایفا می‌کنند؛ از این رو کمک به تعالی و افزایش سرعت رشد این زیست‌بوم می‌تواند از طریق ایجاد انگیزه بیشتر و حمایت از ایده‌های نوی این عناصر کلیدی محقق شود. هدف این جایزه شناسایی و حمایت از این ایده‌های مبتنی بر فناوری‌های نوظهور به منظور تحقق رؤیای بعدی این پیشروان زیست بوم است.

مهمترین هدف این رویداد گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های پیشران است که در پیشرفت‌ها و نوآوری‌های امروز در حوزه‌های گوناگون و سیستم‌های مختلف پدیدار می‌شوند.

دیگر اهداف این رویداد عبارتند از: 
* حمایت از توسعه سبد محصولات شرکت‌های فناور کشور
* افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور
* تشویق ورود صنایع و شرکت‌های بزرگ و صاحب فناوری به توسعه در جهت فناوری‌های نوظهور
* هم‌افزایی هم آفرینی و رقابت فن‌آفرینان کشور.

محورهای جایزه

موضوع اول فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته شامل؛

* استحصال، خالص‌سازی و آماده‌سازی عناصر نادر و نادر خاکی حوزه باتری

* استحصال خالص‌سازی و آماده‌سازی عناصر نیمه هادی

* استحصال عناصر ارزشمند از پسماند اسمز معکوس

* سنتز رشد و فرآوری ترکیب‌های تک کریستال

* تکمیل زنجیره ارزش حوزه نفت گاز و پتروشیمی و تولید محصولات پایین دستی

* تکمیل زنجیره ارزش ساخت افزایشی مواد مصرفی

* نرم‌افزار و استفاده از هوش مصنوعی روش‌های ساخت پیشرفته SPDT,Hp, HIP, SPS

موضوع دوم:

* فناوری‌های اپتیک کوانتوم و میکرو الکترونیک رشد بلورهای ساخت مواد و لایه‌های نازک اپتیکی

* دوربین‌های فرا طیفی

* لیزرها و نمایشگرهای دیودی

* تکمیل زنجیره ارزش ساخت آشکارسازهای مادون قرمز و مدارهای فوتونیکی یکپارچه

* تکمیل زنجیره ارزش لیزرهای جوش و برش صنعتی و پردازش مواد.

این جایزه در روزهای ۲۸ و ۲۹  آذرماه امسال در اصفهان برگزار می شود و شرکت‌ها تا ۱۰ مهر فرصت دارند تا طرح‌های خود را ارسال کنند.

به مناسبت برگزاری این رویداد نشستی در معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد و در طی آن از پوستر این جایزه رونمایی شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha