• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403060905214
  • خبرنگار : 71614

نگارخانه لاله میزبان آثاری از هنر نوگرای ایران

نگارخانه لاله میزبان آثاری از هنر نوگرای ایران

سومین نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرای ایران در نگارخانه لاله افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، نگارخانه لاله برای سومین سال متوالی با ارایه آثاری از پیشگامان جنبش سقاخانه و هنر نوگرای ایران، میزبان هنرمندان است.

سومین نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرای ایران با کیوریتوری محمدعلی سعیدی و حضور منتخب آثاری از هنرمندان جنبش سقاخانه و هنرمندان پیشگام هنر مدرن ایران، جهت پویایی بیشتر و با نگاه ویژه به رونق بخشی اقتصاد هنر، ضمن ارائه آثار ارزشمند هنرمندان شاخص، آثار آنها را در معرض دید عموم قرار داده است.
در این نمایشگاه آثاری از پیشگامان جنبش سقاخانه نیز به چشم می‌خورد. 

آثار هنرمندانی چون توکل اسماعیلی(مش اسماعیل)، نصرالله افجه ای،  ناصر اویسی، تاها بهبهانی، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه، ابراهیم حقیقی، جواد حمیدی، حسین علی ذابحی، پرویز شاپور، بهزاد شیشه‌گران، منصور قندریز، حسین کاشیان، عباس کیارستمی، مارکو گریگوریان، رضا مافی، لیلی متین دفتری، حسین محجوبی، بهمن محصص، مرتضی ممیز و منوچهر نیازی در این نمایشگاه قابل بازدید است.

نگارخانه لاله میزبان آثاری از هنر نوگرای ایران


 

مدیر نگارخانه لاله به مناسبت افتتاح این نمایشگاه، درباره هنر نوگرا نوشته است:

هنر نوین در ایران معاصر رشد قابل توجهی داشته و بسیاری از هنرمندان نامی معاصر ایران در این دوره رشد کرده‌اند. جنبش هنری جدیدی، همچون سقاخانه، که در جستجوی روشی بدیع و ایرانی نیز هستند و تأثیری بنیادین بر هنر ایران در دهه‌های اخیر داشته‌اند، از مهم‌ترین مصادیق این شیوه هنری است.
جنبش سقاخانه برآمده از جستجوی روش ایرانی بدیعی است تا هنرمندان پیشگام آن از گنجینه عظیم نقش‌مایه‌های کهن ایرانی به سادگی بهره گیرند و با الهام از نقاشی‌های مینیاتوری و فولکلور و با زنده کردن هنر ملی، مفاهیمی ارزشمند را به تصویر کشند. از سرآمدان این جنبش که آثارشان در این نمایشگاه به چشم می‌خورد، می‌توان به صادق تبریزی، ناصر اویسی و تاها بهبهانی اشاره کرد.

بر اساس اعلام نگارخانه لاله، صادق تبریزی، نقاش، طراح، خوشنویس و از چهره‌های شاخص جنبش سقاخانه و نقاشیخط است. او با استفاده از عناصر نوشتاری و فرم‌های خوشنویسی ایرانی با ترکیبی چشم‌نواز و شاعرانه با سنت نگارگری و توجه به نقاشی‌ قهوه‌خانه، آثار ماندگاری را خلق کرده است. 

ناصر اویسی نیز از پایه‌گذاران جنبش سقاخانه است که در مدت کوتاه تأثیر بسزایی در جریان نقاشی ایران گذاشت. او که یک نقاش نوپرداز بود، همواره بر حضور کیفیتی معنوی در آثارش تأکید داشت. طوری که نقاشی‌هایش به ندرت به مرز انتزاع مطلق می‌رسید. آثار ناصر اویسی به شیوه ای شعرگونه است، مشخصه آثار او تجلی خورشید خانم و اسب‌های نیرومند و بازگشت به هنر فولکلور ایران با دیدگاه مدرن است.

تاها بهبهانی نیز با تعهد به هنر اصیل ایران و اصالت‌های ذاتی هنر ایرانی، خلاقانه مکتب سوررئالیسم متافیزیک را مطرح کرد و به خلق مجسمه‌هایی پرداخت که قریب به ۴۰ سال است به «پرندگان» روی بوم نقاشی و فلزات مجسمه‌ها جان می‌بخشد و همواره در آثارش به بنیان‌های فکری عرفانی و خط مشی فلسفی خاص خود وفادار است.

این  نمایشگاه تا ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳، شنبه تا چهارشنبه‌ ساعت ۹ تا ۱۷، پنج‌شنبه‌ها ۹ تا ۱۳ به غیر از ایام تعطیل دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید آثار، به نگارخانه لاله، واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.

نگارخانه لاله میزبان آثاری از هنر نوگرای ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha