• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060603302
  • خبرنگار : 50081

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد:

حمایت از تولیدات رسانه‌ای به ترویج فرهنگ میزبانی کمک می‌کند

حمایت از تولیدات رسانه‌ای به ترویج فرهنگ میزبانی کمک می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: ما سعی کرده‌ایم پویش‌هایی که در حوزه فرهنگ میزبانی انجام می‌شود را حمایت و در قالب تولیدات رسانه‌ای و مکتوب برای ترویج این فرهنگ داشته باشیم و اقدامات خود را در قالب داستان‌های کوتاه تصویری تولید کنیم تا حمایت‌های لازم صورت گیرد و این امر باعث ترویج فرهنگ میزبانی با سرعت بیشتر نیز می‌شود.

سیدجلیل بامشکی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عملکرد مدیریت شهری در زمینه فرهنگ میزبانی، اظهار کرد: مهمان‌نوازی مردم مشهد به خصوص بزرگان و ریش سفیدان از سال‌های گذشته معروف بوده و با توجه به وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) این مهمان‌نوازی و در واقع فرهنگ میزبانی بیش از گذشته نمود پیدا کرده و مورد توجه و اهمیت است.

وی اضافه کرد: در گذشته فرهنگ میزبانی نزد بزرگان رایج بوده و در حوزه اسکان، پذیرایی و موارد دیگر به زائران خدمت می‌کردند و این فرهنگ را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دادند. بنابراین فرهنگ میزبانی نزد مردم مشهد و مسئولان در تمام طول سال ساری و جاری است و تنها مختص ایام خاص نیست.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد تصریح کرد: در سال‌های اخیر و با توجه به حرکت زائران پیاده در ایام پایانی ماه صفر به مشهد، این فرهنگ میزبانی نزد مشهدی‌ها تا حدودی پررنگ‌ شده و هر سال شاهد بهبود این میزبانی از سوی مسئولان و مردم هستیم که در قالب‌های مختلف جلوه بیشتری پیدا کرده است. در حال حاضر با توجه به افزایش زائران پیاده در دهه پایانی ماه صفر این فرهنگ در میان مردم ایران و به خصوص مردم مشهد نمود بیشتری پیدا کرده است.

تغییر سبک زندگی منجربه کمرنگ شدن فرهنگ میزبانی شده است

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت ما در زمینه فرهنگ میزبانی ضعف داریم، عنوان کرد: تغییر سبک زندگی در میان مردم و نوع خانه‌های آپارتمانی در سال‌های اخیر باعث شد تا فرهنگ میزبانی در میان مردم کمتر دیده شود. بنابراین این امر باعث شد تا در حوزه اسکان، پذیرایی و موارد دیگر مانند گذشته عمل نکنیم و به سمت ایجاد موکب‌ها برویم و فضایی را برای حوزه اسکان زائران مهیا کنیم.

بامشکی ادامه داد: در حال حاضر عملکرد ما در حوزه میزبانی نسبت به گذشته بسیار خوب است و از جمله اقداماتی که اکنون انجام می‌دهیم و در گذشته نبوده، اطعام به زائران است، افراد با توجه به بودجه‌ای که دارند به زائران امام رضا(ع) اطعام می‌دهند. همچنین خیرانی هستند که در مراکز اسکان و موکب‌ها خدمات بسیار خوبی به زائران ارائه می‌کنند که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم و هستیم. در دهه پایانی ماه صفر موکب‌های زیادی از سوی مردم، هیئات مذهبی، تشکل‌ها و ... برپا می‌شود که گاهی آن‌ها را به صورت خانوادگی اداره می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این ایام افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف به مشهد می‌آیند و با ایجاد موکب به زائران امام رضا(ع) خدمت می‌کنند. جالب است بدانید که در سال گذشته حدود ۱۰۰ موکب غیر بومی داشتیم که به زائران خدمت‌رسانی می‌کردند.  

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد و نمی‌توان از آن به عنوان ضعف یاد کرد؛ بحث هماهنگی‌ها و کیفیت ارائه خدمات است که گاهی محدودیت‌هایی را در خیابان‌های اطراف حرم مطهر، ظرفیت پارکینگ‌ها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و مراکز اسکان رسمی نسبت به زائرانی که به مشهد مشرف می‌شوند نیز ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه خدماتی که مردم در این ایام انجام می‌دهند شاید از جهاتی بهتر باشد اما ممکن است استانداردهای لازم را نداشته باشد، اظهار کرد: تعداد پارکینگ‌های ما علی‌رغم اینکه در این ایام پارکینگ‌های موقت پیش‌بینی می‌کنیم اما با توجه به حجم ورود خودرو زائران، این ظرفیت جوابگو نیست اما این ایام خاص اقتضاء می‌کند که خدمات و ظرفیت‌های خود را افزایش دهیم.

تشکیل ستاد دهه آخر صفر منجربه بهبود کیفیت برنامه‌ها شده است

بامشکی گفت: با توجه به اینکه مدیریت شهری در این سال‌های اخیر ستاد دهه آخر صفر را تشکیل داد باعث شد تا فعالیت‌ها و اقدامات مورد نیاز برای زائران با برنامه‌ریزی بهتری انجام شود. برای ارتقای فرهنگ میزبانی چند اقدام انجام شده است که پویش «قدمت بر چشم» از جمله اقداماتی بود که طی ۲ سال برگزار شد.

وی افزود: برای اینکه فرهنگ میزبانی را در مشهد ترویج دهیم؛ تجربه‌های میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) در اجرای این طرح ثبت می‌کنیم که در سال گذشته ۱۵۰ مورد بود. یکی از نویسندگان در راستای ترویج این فرهنگ حدود ۲۵ مورد از این تجارب را به قلم خود و در قالب داستان‌های کوتاه ثبت کرد و کتابی با عنوان «قدمت بر چشم» چاپ شد که در روز بزرگداشت حکیم فردوسی از این کتاب رونمایی به عمل آمد.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد تصریح کرد: بنا داریم در ایام پایانی ماه صفر مسابقه کتابخوانی برگزار کنیم که این مورد یکی از اقدامات از چند اقدامی است که در زمینه فرهنگ میزبانی انجام می‌شود. همچنین در کنار این برنامه‌ها و با هدف ترویج فرهنگ میزبانی در سطح مشهد اکران‌هایی را در ایام پایانی ماه صفر نیز خواهیم داشت.

وی بیان کرد: شهرداری مشهد از پویش‌های مختلفی که در دهه پایانی ماه صفر انجام می‌شود نیز حمایت می‌کنیم. به عنوان مثال پویش «هر خانه یک زائرسرا» یک طرح مردمی است که افراد خانه‌های خود را در این ایام در اختیار زائران قرار می‌دهند و میزبان آن‌ها خواهند بود. امسال هم اطلاع‌رسانی‌های لازم را در حوزه اسکان و پذیرایی انجام شده تا این پویش مانند سال‌های گذشته نیز از سوی مردم تقویت شود.

بامشکی عنوان کرد: ما سعی کردیم پویش‌هایی که در حوزه فرهنگ میزبانی انجام می‌شود را حمایت و در قالب تولیدات رسانه‌ای و مکتوب برای ترویج این فرهنگ داشته باشیم و اقدامات خود را در قالب داستان‌های کوتاه تصویری تولید کنیم تا حمایت‌های لازم صورت گیرد و این امر باعث ترویج فرهنگ میزبانی با سرعت بیشتر نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد سعی کرده ماموریت‌های خود را در حوزه زیربنا و زیرساخت به درستی انجام دهد و در این چند سال اخیر در کنار افزایش کیفیت خدمات، افزایش کمی خدمات را هم داشته باشد. به طور مثال ما به عنوان بازوی ستاد اسکان مشهد مکان‌هایی را در اختیار داریم که آن‌ها را در این ایام تجهیز می‌کنیم تا در صورت نیاز مورد استفاده زائران نیز قرار گیرد.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد اظهار کرد: در گذشته ما تنها سالن‌های ورزشی را در اختیار داشتیم که حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار نفر را اسکان می‌دادیم اما در این ۲ الی ۳ سال اخیر و با مشارکت سایر دستگاه‌ها خصوصا آستان قدس رضوی و تشکل‌های مردمی این ظرفیت افزایش پیدا کرد و بیش از ۶۳ هزار نفر شب ظرفیت اسکان ایجاد کردیم که اگر ظرفیت‌های مردمی هم اضافه شود به بیش از ۸۰ هزار نفر شب اسکان نیز می‌رسد.

وی بیان کرد: شهرداری مشهد با مشارکت آستان قدس رضوی، تشکل‌ها، هیئات مذهبی و سایر دستگاه‌ها ۴ موکب اسکان موقت بزرگ در شارستان‌های اطراف حرم مطهر ایجاد کردیم و در حال آماده سازی این فضا هستیم و در نهایت در اختیار خادمیاران و نیروهای مردمی قرار می‌دهیم تا بتوانند خدمات خود را نیز ارائه کنند. همچنین برخی فرهنگسراهایی که در اطراف حرم مطهر قرار دارد را برای اسکان زائران نیز تجهیز خواهیم کرد.

بامشکی گفت: در ۲ الی ۳ سال اخیر با مصوبه شورای اسلامی مشهد؛ خدمت‌رسانی اتوبوسرانی و قطار شهری در ۳ روز پایانی ماه صفر رایگان است و این اقدام خدمت دیگری برای تسهیل تشرف زائران به حرم مطهر رضوی است. همچنین تقویت ناوگان اتوبوس در ایام پایانی ماه صفر را خواهیم داشت که در بعضی از ساعات ۲۰۰ دستگاه خطوط عبوری و منتهی به حرم مطهر را افزایش می‌دهیم. این اقدامات در این راستا محقق شده تا در کنار کیفیت، کمیت خدمات نیز افزایش پیدا کند. همچنین ما در هر سال تعداد سرویس‌های بهداشتی را در اطراف حرم مطهر و مبادی ورودی شهر برای زائران نیز افزایش می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha