• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403060603129
  • خبرنگار : 71573

روایت ۹۱ سال از ناگفته‌های زندگی فهیمه اکبر

روایت ۹۱ سال از ناگفته‌های زندگی فهیمه اکبر

کتاب «آهنگ سرگذشت: روایت ۹۱ سال از زندگی ناگفته‌ فهیمه اکبر با موسیقی و سیاست از گیلان تا واشنگتن» با پژوهش و نگارش معصومه جوادی نسب، منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب با مقدمه گلی اکبر( دختر فهیمه اکبر مقیم واشنگتن) در ۳۵۳ صفحه و با قیمت ۳۵۰ تومان به تازگی توسط ناشر مولف (معصومه جوادی‌نسب) راهی بازار کتاب شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: فهیمه اکبر(یمین اسفندیاری)، موسیقی‌شناس، مردم‌شناس و پژوهشگر فرهنگ مردم بود و او ۹۱ سال زندگی کرد.

پدرش، اسدالله یمین اسفندیاری، از سیاست‌مداران مشهور دوره قاجار و پهلوی اول بود. پدر بزرگش، منشی دربار ناصری و از چهره‌های وزارت خارجه ناصرالدین شاه بود و همسرش محسن اکبر، فرزند فتح‌الله اکبر(آخرین نخست‌وزیر قاجار)از زمین داران معروف گیلان بود که دو دوره نماینده‌ مجلس شورای ملی شد.

با حمله‌ی روس‌ها به گیلان در جنگ جهانی دوم، فهیمه اکبر برای مردم و در برابر اشغالگران، ترانه‌هایی ماندگار خواند و با موسیقی هم به مقابله فرهنگی با روس‌ها رفت و هم برای مردم شور و نشاط آفرید.

او در دوران پهلوی دوم، عضو جمعیت راه نو شد و تلاش‌های فراوانی برای زنان کرد. همچنین به کار مردم‌شناسی روی آورد و همراه با دکتر احسان یارشاطر، تلاش‌ها و پژوهش‌های فراوانی برای فرهنگ مردم کرد.
فهیمه اکبر، آهنگ ساخت. آواز خواند. کتاب نوشت. نمایشگاه ملی برگزار کرد. برای فرهنگیان و نیازمندان خانه و درمانگاه ایجاد کرد. برای آموزش هنر و کتابخوانی، به زندان زنان رفت.
خانه‌اش در رشت را به اداره‌ی میراث فرهنگی بخشید تا «موزه‌ی مردم‌شناسی» شود و ... پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد.

در آمریکا، تلاش‌های فرهنگی‌اش را ادامه داد و در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، برنامه‌های ایران‌شناسی داشت. تنها آلبوم موسیقی‌اش را بیرون داد و تا پایان زندگی، تلاش‌های فرهنگی فراوانی کرد. این‌ها گوشه‌هایی از زندگی یک زن، در پهنه‌ی اجتماع‌اند. ولی او همواره گمنام ماند و این ناشناخته ماندن دلائل اجتماعی و سیاسی خاصی دارند.

این کتاب در ۲۰ بخش تنظیم شده که ۹۰ درصد اطلاعات و عکس‌های آن دست اول است و تاکنون جایی منتشر نشده‌اند.

معصومه جوادی نسب، نویسنده و پژوهشگر کتاب «آهنگ سرگذشت» است. از این نویسنده پیش از این دو کتاب با عنوان های «سلسبیل»، ( تاریخ شفاهی تهران با مقدمه رضا کیانیان) و کتاب «هیلیوپلیس» ( تاریخ تمدن ) توسط فرهنگستان هنر منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha