• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403053121546
  • خبرنگار : 71974

در نشست واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی با حضور اساتید دانشگاهی مطرح شد

ضرورت بررسی اصل ۱۵ قانون اساسی از سوی حقوقدان‌ها/ توسعه زبان مادری تکلیف دولت نیست

ضرورت بررسی اصل ۱۵ قانون اساسی از سوی حقوقدان‌ها/ توسعه زبان مادری تکلیف دولت نیست

نشست «واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی» در خبرگزاری دانشجویان ایران با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به گزارش ایسنا، نشست واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی در خبرگزاری دانشجویان ایران با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و با همکاری موسسه دیار کهن برگزار شد. مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی ‎‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد؛ ولی‏ استفاده از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏. با وجود شفاف بودن قانون در این خصوص،‌ تجزیه طلبان و قوم گرایان با هدف ایجاد اختلاف میان اقوام،‌ پروژه جدیدی را کلید زدند و با سعی در ارائه برداشتی وارونه و اشتباه از این قانون را دارند.

در همین خصوص نشست بررسی اصل ۱۵ قانون اساسی با حضور اساتید دانشگاهی و پژوهشگران در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد که مشروح این نشست را می توانید در گزارش‌های «قلمرو زبان فارسی در اصل ۱۵ قانون اساسی»، «ریشه تاریخی استفاده از زبان فارسی» و «محدودیت برای زبان‌های غیرفارسی؛ مغالطه دشمنان» بخوانید.

برگزاری نشست «واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی» با حضور اساتید دانشگاهی

دشمنی با ایران دلیل توجه به زبان مادری است

در ابتدای نشست محمدرضا پاسبان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه تاکید بر استفاده از زبان مادری عاملی برای ایجاد تفرقه در میان اقوام ایرانی است، گفت: برخی ادعا می‌کنند که زبان فارسی فراگیر نیست. این موضوع در بسیاری از کشورها نیز دیده می‌شود و دلیلی قانع‌کننده برای رد زبان فارسی نیست. در بسیاری از کشورها اقوامی زندگی می‌کنند که حتی زبان یکدیگر را نمی‌فهمند، اما در این کشورها بحث‌های زبانی و قومی مطرح نمی‌شود. با این حال، به دلیل دشمنی با ایران، زبان را به‌عنوان یک تفاوت قومی و ملی برای ایجاد اختلاف مطرح می‌کنند.

برگزاری نشست «واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی» با حضور اساتید دانشگاهی

ایران ستیزان به دنبال اختلاف هستند

در ادامه این نشست مهدی هداوند استاد دانشگاه علامه نیز با تاکید بر این این موضوع که ایران ستیزان به دنبال تفرقه در میان اقوام هستند، اظهار کرد: در ایران هیچکس منکر تنوع قومی نیست اما برخی از افراد به دنبال تبدیل آن به یک نقطه ضعف هستند تا با سوءاستفاده از این موضوع کشور را به محل درگیری و منازعات داخلی تبدیل کنند.

وی معتقد است اصل ۱۵ قانون اساسی به صورت شفاف بر استفاده از زبان فارسی تاکید کرده است؛ اما هیچ تکلیفی را بر دوش دولت برای توسعه زبان مادری قرار نداده است و این زبان را در حد تدریس ادبیات آن هم به شرطی که به زبان فارسی لطمه وارد نکند،‌ مجاز دانسته است.

برگزاری نشست «واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی» با حضور اساتید دانشگاهی

ایران ستیزان به دنبال ایجاد قومیت سازی ملی و ایجاد شکاف در میان ملت ایران هستند

محمدعلی بهمنی قاجار،  وکیل پایه یک دادگستری نیز بیان کرد: استفاده از زبان فارسی ریشه تاریخی دارد و دامنه استفاده از این زبان در نظام دیوان سالاری ایران به قدری گسترده بوده است که نیاز به تعریف قانون نداشته و برخلاف گفته ایران‌ستیزان این موضوع هیچگاه با اجبار همراه نبوده است، استفاده از زبان فارسی در ادبیات و اشعار معروف گواه مرجعیت زبان فارسی در تاریخ دارد.

وی همچنین عنوان کرد که استفاده از مفهوم حقوق اقوام از ابداعات ارتجاعی ایران ستیزان است که آزادی های اجتماعی مردم را نیز سلب خواهد کرد،‌ آنچه که در این میان اصالت دارد حقوق شهروندی است.

برگزاری نشست «واکاوی حقوقی اصل ۱۵ قانون اساسی» با حضور اساتید دانشگاهی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha