• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403053121371
  • خبرنگار : 50553

آیا رویای ساخت کتابخانه مرکزی قزوین بر باد می‌رود؟

آیا رویای ساخت کتابخانه مرکزی قزوین بر باد می‌رود؟
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: علی‌رغم اینکه کارهای قانونی زمین کتابخانه مرکزی در منطقه پونک کاملاً انجام شده بود اما اداره راه و شهرسازی یک‌طرفه اقدام به تغییر کاربری کرد، ما از طریق دیوان محاسبات استان در حال پیگیری هستیم و اگر نیاز باشد از ارگان‌های دیگر نیز پیگیر خواهیم شد چراکه تقریباً ۱۰ سال پیگیری دریافت زمین و مراحل اولیه ساخت آن طول کشیده و اگر قرار باشد در این موقعیت کتابخانه مرکزی ساخته نشود بعید می‌دانم تا ۵۰ سال آینده شاهد ساخت کتابخانه مرکزی در قزوین باشیم.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مناطق فاقد کتابخانه در قزوین، اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۰ منطقه فاقد کتابخانه در استان قزوین وجود دارد و علاوه بر این نیز مناطق منفصل شهری همچون چوبیندر، ناصرآباد، مشعلدار و شهرک دانش فاقد کتابخانه هستند؛ همچنین روستاهای بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت فاقد کتابخانه هم در قزوین وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری قرار دادن کتاب در سبد خانوار باید از اولویت‌های مهم ما قرار گیرد، افزود: ما بهره‌بردار پروژه‌های کتابخانه‌ای هستیم و نهاد کتابخانه عمومی کشور ذیل ماده ۱۲ قانون راه و شهرسازی را مکلف کرده اراضی موردنیاز کتابخانه‌های عمومی را تأمین کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: مهرگان ناحیه شهری است که عمر بیش از ۱۵ ساله دارد اما فاقد فضای مطالعاتی است پیگیری‌هایی صورت گرفته تا از طریق مساعدت بانک پاسارگاد و خیرین بتوانیم در مهرگان کتابخانه ایجاد کنیم اما در این صورت هم نیاز است حداقل زمین تأمین شود، راه و شهرسازی زمینی را معرفی کرده اما عنوان‌شده ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان باید پرداخت شود تا زمین در اختیار ما گذاشته شود.

وی بیان کرد: کتابخانه سیار در قزوین در حال فعالیت است و بازخوردهای خوبی دریافت کرده‌ایم اما کتابخانه سیار نسخه موقتی است و باید فضای مطالعاتی ثابت به‌ویژه در ناحیه شهری مهرگان ایجاد شود.

محمدبیگی تصریح کرد: زمین کتابخانه مرکزی استان قزوین در منطقه پونک سال ۹۲ به اداره ارشاد جهت ساخت واگذار شد و در قرارداد صرفاً جهت (ساخت کتابخانه مرکزی) عنوان‌ شده بود چراکه در ناحیه پونک میزان جمعیت بالاستبه همین دلیل کاربری زمین فرهنگی تعریف‌ شده بود اما به دلیل کمبود اعتبار اقدام خاصی صورت نگرفت تا سال ۹۸ که از اعتبار دولتی هزینه و زمین کتابخانه محصور شد.

وی ادامه داد: ساخت کتابخانه مرکزی تنها به نفع کتابخانه‌ها نیست بلکه با اقدامات و برنامه‌های متنوع فرهنگی که در آن انجام خواهد شد نتایج مثبت این اقدام تمام استان را بهره‌مند خواهد کرد و نقش مهمی نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در استان یزد، خراسان رضوی، کردستان، قم و لرستان شاهد هستیم که کتابخانه مرکزی به بهره‌برداری رسیده و در برخی استان‌ها هم پروژه در حال اجرا است اما متأسفانه در استان قزوین ساخت کتابخانه مرکزی با بی‌مهری مسئولین مواجه شده است.

وی بیان کرد: مطلع شدیم زمین کتابخانه مرکزی استان که کاربری فرهنگی داشت به تجاری مسکونی تغییر کاربری داده‌ شده و این موضوع بسیار ناراحت‌ کننده است چون تنها زمینی که در منطقه پونک کاربری فرهنگی داشت تبدیل به برج خواهد شد.

محمدبیگی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه کارهای قانونی زمین کتابخانه مرکزی در پونک کاملاً انجام و دیوار کشیده شده بود اما اداره راه و شهرسازی یک‌طرفه اقدام به تغییر کاربری کرده است، ما از طریق دیوان محاسبات استان در حال پیگیری هستیم و اگر نیاز باشد از ارگان‌های دیگر نیز پیگیر خواهیم شد چراکه تقریباً ۱۰ سال پیگیری دریافت زمین و مراحل اولیه ساخت آن طول کشیده و اگر قرار باشد در این موقعیت کتابخانه مرکزی ساخته نشود بعید می‌دانم تا ۵۰ سال آینده شاهد ساخت کتابخانه مرکزی در قزوین باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید با اجرای دقیق سند ملی خواندن در سطح کشور و نگاه دلسوزانه مدیران و مسئولان شاهد افزایش فضاها و امکانات مطالعاتی و جذب هرچه بیشتر مردم به سمت مطالعه مفید و کتابخانه‌ها باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار کرد: استان‌هایی که از نعمت وجود کتابخانه مرکزی برخوردار هستند، به دلیل پشتیبانی و همدلی سایر دستگاه‌ها و ادارات به این مهم دست‌ یافته‌اند ولی متأسفانه این وفاق و همدلی در قزوین نبود اما ما همچنان در راستای اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیگیر بحث زمین کتابخانه مرکزی هستیم.

وی بیان کرد: کتابخانه مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می‌تواند تراز فرهنگی استان را ارتقا دهد زیرا امروزه کتابخانه‌ها دیگر تنها مکانی برای امانت کتاب نیستند و به‌عنوان پایگاه و مجموعه‌ای فرهنگی خدمت‌رسانی می‌کنند که حدود ۶۰ عنوان خدمت را می‌توانند به مخاطبان ارائه دهند.

محمدبیگی بیان کرد: ممکن است مسئولان راه و شهرسازی درباره تغییر کاربری زمین کتابخانه‌ها به مولد سازی اشاره کنند؛ اما مولدسازی که در شهریور ۱۴۰۰ ابلاغ‌ شد مربوط به زمین‌هایی بود که هیچ اقدامی در آن نشده بود نه زمین کتابخانه مرکزی که طرح برای اجرا داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه سرانه مطالعاتی استان قزوین نسبت به استاندارد پایین‌تر است، گفت: در سفر شهید رئیسی به قزوین مصوب شده بود که ۳۰۰ میلیارد از محل مولدسازی برای ساخت کتابخانه مرکزی تخصیص پیدا کند اما طبق مذاکراتی که با مسئولین راه و شهرسازی داشتیم عنوان کردند به‌هیچ‌وجه این مصوبه انجام نمی‌گیرد و اگر هم مولدسازی انجام شود اعتباری به کتابخانه مرکزی تعلق نخواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha