• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403053021001
  • خبرنگار : 30189

زیست بوم فرهنگی اربعین، الگویی تربیتی برای نوجوان 

زیست بوم فرهنگی اربعین، الگویی تربیتی برای نوجوان 

همانگونه که در اصول و روش‌های تربیتی و روان شناسی خوانده‌ایم، مشاهده و تقلید، تمرین و تکرار، شیوه‌های غیرمستقیم و نمایش خود عمل از جمله الگوهای انتقال مفاهیم به مخاطب به خصوص کودک و نوجوانان است.  

به گزارش ایسنا، اربعین حسینی یکی از بزرگترین اجتماعاتی است که در طول چندسال گذشته شور بیشتری پیدا کرده و پای کودکان و نوجوانان را هم به این مسیر باز کرده است.

صحنه‌هایی که در رویداد بزرگ پیاده‌روی اربعین می‌بینیم همه پیام‌های کاملاً عادی، ْ طبیعی و ناب از زندگی جمعی مردم با محبت است که همگی از نهضت سیدالشهدا نشأت گرفته است.

مردمی با ایمان و با اخلاص که سختی و مشقت این راه را به خود پذیرفته و برای شناخت بیشتر از حادثه‌ی کربلا و نقش آن در سعادت مسلمانان گام برمی‌دارند.  

گوشه به گوشه پیاده‌روی اربعین و لحظه به لحظه این پیاده‌روی دارای ابعاد تربیتی مختلفی است که برای افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس، حس دیگر خواهی، بصیرت‌افزایی، الگوپذیری، تفکر و خودسازی و ترسیم یک سبک زندگی جدید می‌تواند برای نوجوان امروزی مفید و ثمربخش باشد.  

براساس آمار بیش از ۵۰۰ هزار کودک و نوجوان ایرانی در سامانه سماح ثبت نام کرده تا در کنار خانواده، خود را با پیاده‌روی به کربلا برسانند.

بسیاری از این نوجوانان در موکب‌های فعال، مشغول خدمت به زائران هستند و چه بسیار کودکان عراقی که در سایه پیشکسوتان خود در طول مسیر، از هیچ خدمتی برای زوّار کم نذاشتند و این نشان‌دهنده ابعاد وسیع تربیتی است که الگوبرداری و تقلید و مشاهده روش آن است.  

فرهنگ اربعین حسینی را می‌توان به عنوان یکی از ارزش‌های دینی عبادی و فرهنگی تاریخ شیعه نام برد. آنقدر این حماسه بزرگ و بزرگ است که در پیاده‌روی بزرگ آن، شاهد حضور تمامی اقوام و قبایل و فرهنگ‌ها هستیم و سال به سال با صحنه‌های نو و تازه‌ای روبرو هستیم.  

رویکرد جدیدی که در زیست بوم فرهنگی اربعین حسینی رقم خورده، تلفیقی است از روابط و همکاری خوب دو کشور شیعه‌نشین ایران و عراق که توانسته تعامل‌های فرهنگی، تجربه زیست مومنانه و اخوت ایمانی را که زمینه‌ساز حکومت مهدوی بر مبنای خادمیت، انتظار، استقامت، مدارا، گذشت و ایثار است را برای جهانیان ثابت کند و این می‌تواند پیامی ارزنده برای انتقال پیام به نسل نوجوان باشد.  

نوجوان امروز در بمباران اطلاعات و فناوری اسیر شده و تمام وقت خود را در فضاهای مجازی غرق کرده و وظیفه ما این است که آنها را به زندگی واقعی با محتوای اربعینی ببریم و این رویداد را با تمام خصایصش به آنها نمایش دهیم.

این نمایش نه صحنه‌سازی نه خیمه شب بازیاست، بلکه پخش زنده‌ای از یک حکایت با موضوع ایثار و مقاومت است که هدفش امر به معروف بود و نهی از منکر و البته اصلاح امور امت است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha