• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403053020866
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

«سامسونگ» یا «گوگل»؛ انتخاب کنید/رونمایی از بزرگترین کلکسیون تلفن‌های همراه

«سامسونگ» یا «گوگل»؛ انتخاب کنید/رونمایی از بزرگترین کلکسیون تلفن‌های همراه

دنیای علم و فناوری امروز سه‌شنبه،۳۰ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

چگونه در اربعین از روبیکا با تلفن ثابت در ایران تماس بگیریم و هزینه سرویس‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم

دانش‌بنیان‌های ایران با توسعه نرم‌افزارهایی امکان برقراری ارتباط میان نرم‌افزارها با سیمکارت‌های ایرانی را با تلفن‌های ثابت در مراسم اربعین فراهم کردند، ضمن آنکه سیمکارت‌های ویژه زائران اربعین عرضه می‌شود که استفاده از آنها کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌ها، خدمات و سرویس را در پی دارد.

گوگل پیکسل ۹ پرو XL یا سامسونگ گلکسی اس۲۴ اولترا؛ کدام یک بهتر است؟

بی‌شک سامسونگ گلکسی اس۲۴ اولترا(Samsung Galaxy S۲۴ Ultra) یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی است که می‌توانید در سال ۲۰۲۴ بخرید. این تلفن همراه دارای دوربین‌های عالی، یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین نمایشگرها، طراحی صاف تیتانیوم و شیشه‌ای و یک قلم منحصر به فرد برای فعال کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی است. با این حال، گوگل پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال(Google Pixel ۹ Pro XL) که به تازگی معرفی شده است، سامسونگ را با نمایشگری به همان اندازه خیره کننده، دوربین‌های با کیفیت و ویژگی‌های انحصاری هوش مصنوعی جمینای(Gemini AI) به چالش می‌کشد.

یک آزمایش کم‌هزینه برای تشخیص نارسایی قلبی از بزاق دهان

غربالگری نارسایی قلبی بسیار سودمند است، اما همه مناطق به آن دسترسی ندارند. به همین دلیل، یک گروه پژوهشی سعی کرده‌اند تا یک راه کم‌هزینه و قابل دسترسی را برای تشخیص نارسایی قلبی از بزاق دهان ارائه دهند. نمونه اولیه حسگر زیستی الکتروشیمیایی آنها که شبیه به آزمایش مورد استفاده برای کووید-۱۹ است، می‌تواند سطوح دو نشانگر زیستی نارسایی قلبی را تنها در ۱۵ دقیقه از یک قطره بزاق شناسایی کند.

تصاویر خیره‌کننده «ماه آبی» را ببینید

اصطلاح «ابَر ماه» برای اولین بار توسط ستاره‌شناس ریچارد نول(Richard Nolle) در سال ۱۹۷۹ ابداع شد که به ماه جدید یا ماه کامل که زمانی رخ می‌دهد که ماه در ۹۰ درصدی نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار دارد، گفته می‌شود. ابرماه‌های کامل بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ماه‌های کامل سال هستند که تقریبا ۳۰ درصد درخشان‌تر و ۱۴ درصد بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند. اگرچه ممکن است این میزان قابل توجهی به نظر برسد، اما تشخیص تفاوت آن با ماه معمولی با چشم غیرمسلح بسیار دشوار است. دو نوع «ماه آبی» وجود دارد، اما هیچ کدام ربطی به رنگ ماه ندارند. ماه آبی فصلی به سومین ماه کامل در فصلی اطلاق می‌شود که دارای چهار ماه کامل است. این تعریف سنتی ماه آبی و نوعی است که در روز ۱۹ اوت شاهد طلوع آن بودیم.

انعقاد ۵۰ میلیارد تومان قرارداد تحقیق و توسعه میان شرکت‌ها و دانشگاه‌ها/چالش‌های اجرای یک بند قانونی

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تا پایان سال گذشته تنها ۵۰  میلیارد تومان قرارداد تحقیق و توسعه میان شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها منعقد شده است، گفت: تاکنون ۱۷۰ طرح برای بهره برداری از این بند قانونی بارگذاری شده که بسیاری از این طرح‌ها، پروژه‌های جاری شرکت‌ها است و نه طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای. پیمان صالحی در دومین گردهمایی شبکه مدیران تحقیق و توسعه با اشاره به ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهم نامه همکاری منعقد کنند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهم نامه ها، مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده (۱۱) این قانون نیز می شوند.

جزئیات ۷ خدمت صندوق نوآوری برای حمایت از طرح‌های تحقیق و توسعه دانش‌بنیان‌ها

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: برای حمایت از طرح‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ۷ خدمت در قالب تسهیلات بلاعوض، هم سرمایه گذاری، سرمایه‌گذاری جسورانه و گرنت ارائه می‌شود. دکتر سیاوش ملکی‌فر در حاشیه دومین گردهمایی شبکه مدیران تحقیق و توسعه کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت‌های این صندوق از طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای، گفت: خدمات صندوق نوآوری برای تقویت تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، شامل ۷ مورد می‌شود که یکی از آنها خدمت "گرنت" می‌شود. گرنت یک خدمت بلاعوض به شرکت‌های دانش بنیان برای تامین هزینه‌های تحقیق و توسعه با هدف اکتساب فناوری‌های مکمل است.

بزرگترین کلکسیون تلفن‌های همراه در اختیار طرفدار دو آتشه نوکیا

وِنسِز پائولو فرناندز نام یک طرفدار دو آتشه تلفن‌های همراه و البته نشان تجاری نوکیا است که به گواه تارنمای رکوردهای گینس دارای بزرگترین مجموعه تلفن‌های همراه جهان با هزاران مدل گوناگون است. او به شکل رسمی بزرگترین مجموعه تلفن‌های همراه را با ۳۶۱۵ مدل منحصر به فرد در اختیار دارد. این مجموعه که در خانه او در بارسلونا نگهداری می‌شود، رکورد قبلی ۳۴۵۶ ثبت شده توسط آندری بیلبی آرجنتیس از کشور رومانی در سال ۲۰۲۳ را شکست.

اعطای کمک بلاعوض به دانش‌بنیان‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در سال گذشته شبکه آزمایشگاهی، سه میلیون خدمت به شرکتها ارائه کرده است، گفت:  هر شرکت می‌تواند در سال، تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای خدمات خود دریافت کند. رضا اسدی فرد در دومین گردهمایی شبکه مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری کشور با اشاره به ابزارهای حمایتی معاونت علمی از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، افزود: هیچ نوع محدودیتی برای شرکت‌ها در استفاده از این اعتبار و همچنین سقفی برای تعداد پروژه و میزان مالیات در این قانون وجود ندارد.

برنامه‌ریزی معاونت علمی برای افزایش سهم تحقیق و توسعه از GDP در مدت ۲ سال

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اهداف این نهاد برای شبکه‌سازی میان مدیران تحقیق و توسعه، گفت: در تلاش هستیم تا سهم ۳ دهم درصدی تحقیق و توسعه کشور از GDP به ۷ درصد ارتقاء یابد. مهدی الیاسی در دومین مجمع شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری کشور، گفت: دو شاخص شدت تحقیق و توسعه به GDP و سرمایه‌گذاری VC از مهمترین شاخص‌های ارزیابی وضعیت کشورها در تحقیق و توسعه است. ما در حوزه تولید علم در وضعیت خوبی قرار داریم، ولی در ثبت پتنت وضعیت خوبی نداریم.

رویارویی تاریخ‌ساز کاوشگر اروپا با ماه

«کاوشگر قمرهای یخی مشتری» یا «جوس»(JUICE) آژانس فضایی اروپا روز دوشنبه ۱۹ اوت برای گرفتن کمک گرانشی در کنار ماه تاب خورد و چند عکس را از این رویارویی تاریخ‌ساز گرفت. کاوشگر جوس عصر دوشنبه به فاصله ۷۵۰ کیلومتری از سطح ماه رسید تا در اولین مانور خود، از آن کمک گرانشی بگیرد. مانور دوم عصر امروز سه‌شنبه و زمانی انجام می‌شود که کاوشگر در کنار زمین پرواز کند. جوس، رویارویی روز دوشنبه با ماه را در عکس‌هایی به نمایش گذاشته که با استفاده از دو دوربین داخلی خود ثبت کرده است. آژانس فضایی اروپا این عکس‌ها را هنگام پایین آمدن به طرف زمین، از طریق پخش زنده اینترنتی با جهان به اشتراک گذاشت.

صلح و سازش ۱۶۰ میلیارد ریالی در پرونده قضایی یک شرکت دانش‌بنیان

پرونده قضایی اختلاف سهامداران یک شرکت دانش‌بنیان حوزه فناوری نانو و شرکت سرمایه‌گذار، در مجتمع حل اختلاف تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در پارک فناوری پردیس به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال به صلح و سازش منتهی شد. این پرونده با موضوع مطالبات مالی طرفین، تعهدات مربوط به توسعه فناوری، تبادل سهام و ... طی برگزاری چهار جلسه رسیدگی و مشاوره حقوقی بررسی شد.

برخی موارد اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها «سم مهلک» است/شرکت‌ها با انواع تسهیلات صندوق آشنا شوند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید با انواع تسهیلات این صندوق آشنا شوند، گفت: شرکت‌ها لازم است بر اساس طرح‌های خود اقدام به دریافت تسهیلات مالی این صندوق کنند، در غیر این صورت به شرکت‌های بدهکار تبدیل خواهند شد. دکتر محمدصادق خیاطیان در رویداد خوشامدگویی به شرکت‌های دانش‌بنیان جدید که صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به شرکت‌های جدید دانش‌بنیان، گفت: در دنیا وقتی از نظام نوآوری صحبت می‌شود، یکی از ارکان کلیدی آن موضوع تامین مالی است، هر چند که ارکان نیروی انسانی و زیر ساخت‌های فیزیکی نیز مهم است.

کمک هوش مصنوعی به طراحی لنز تلفن‌های همراه

هوش مصنوعی طراحی لنزهای تلفن‌های همراه را سرعت می‌بخشد و زمان توسعه آنها را به تنها یک روز کاهش می‌دهد که نتیجه می‌تواند دوربین‌های بهبود یافته برای تلفن‌های همراه با کیفیت برتر یا عملکرد جدید باشد. پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله(KAUST) در عربستان سعودی به پیشرفت قابل توجهی در توسعه لنزهای نوری برای دوربین‌های تلفن همراه دست یافته‌اند. آنها یک مدل هوش مصنوعی پیشرفته ایجاد کرده‌اند که به طور خاص برای کمک به توسعه این لنزها طراحی شده است.

 ۹۹ درصد دانش‌بنیان‌ها با وظایف معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری آشنا نیستند

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ۹۹ درصد شرکت‌ها تصور می‌کنند این نهاد مالی عمومی زیر نظر معاونت علمی ریاست‌جمهوری است، در حالی که صندوق نوآوری تحت نظر رئیس‌جمهور است، گفت: در صورتی که شرکت‌ها دو نهاد معاونت علمی را با صندوق نوآوری و شکوفایی اشتباه بگیرند، وقت خود را تلف کرده‌اند؛ چرا که اگر درخواست آنها از صندوق باشد، ولی به معاونت علمی رجوع کنند، به درخواست آنها پاسخ داده نخواهد شد. دکتر سیاوش ملکی‌فر در رویداد خوشامدگویی به شرکت‌های دانش‌بنیان که از صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است، از حضور ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این مراسم خبر داد.

پرواز آزمایشی خدمه «پولاریس داون» در آستانه اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی

اعضای ماموریت «پولاریس داون»(Polaris Dawn) دیروز ۱۹ اوت در مرکز فضایی کندی ناسا فرود آمدند و تنها یک هفته تا پرتاب به فضا فاصله دارند. پولاریس داون دومین ماموریت خصوصی شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) است که توسط «جارد آیزاکمن»(Jared Isaacman) کارآفرین و میلیاردر حوزه فناوری تامین مالی می‌شود و اولین پرتاب از حداقل سه پرتاب است که آیزاکمن امید دارد تحت برنامه پولاریس پرواز کنند. اولین پنجره پرتاب پولاریس داون روز دوشنبه ۲۶ اوت حدود ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی باز می‌شود.

ساخت راکتور برای صنایع دارویی با کاهش ۴۰ درصدی قیمت

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی موفق به ساخت راکتور شیمیایی شیشه‌ای برای صنایع دارویی با کاهش ۴۰ درصدی قیمت تمام‌شده آن شد. سید علی سجادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، دستگاه Rotary Evaporator (تقطیر در خلأ) را از جمله محصولات تولیدی این شرکت خواند و افزود: این محصول دانش‌بنیان، با ایجاد خلأ سبب تبخیر و حذف کامل حلال از نمونه‌های آزمایشگاهی شده است. راندمان قابل توجه در فرآیند تبخیر حلال و کاهش زمان فرآیند جداسازی از مزایای این دستگاه تبخیر روتاری به شمار می‌رود.

یبوست موجب افزایش خطر حوادث قلبی می‌شود

بر اساس گزارش‌ها، بیماری قلبی نخستین علت مرگ و میر انسان‌ها است، به طوری که در هر ۳۳ ثانیه یک نفر بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهد. سیگار کشیدن، چاقی و استرس، همگی از علل شایع حوادث قلبی آسیب‌رسان هستند. با این حال، مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، می‌گوید یک مقصر جدید باید به لیست خطراتی که می‌تواند به قلب ما آسیب بزند، اضافه شود و آن «یبوست» است. پژوهشگران دانشگاه موناش برای این مطالعه خاص، سوابق سلامت ۴۰۸ هزار و ۳۵۴ شرکت کننده در زیست‌بانک بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرد و متوجه شد که از میان آنها ۲۳ هزار و ۸۱۴ نفر از یبوست رنج می‌برند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به این بیماری بیش از دو برابر بیشتر در معرض یک رویداد نامطلوب قلبی بزرگ(MACE) مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی هستند.

تولید دیسک‌های مبتنی بر فناوری نانو و با کیفیت بالا برای لابراتورهای دندانپزشکی

یکی از شرکت‌های فناور دیسک‌های دندانپزشکی مبتنی بر نانو زیرکونیا را با کیفیت بالاتر نسبت به محصولات موجود در بازار به تولید رساند. فلور شایق، مدیرعامل این شرکت فناور تولید دیسک‌های دندانپزشکی را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت دانست و گفت: این دیسک‌ها برای ساخت روکش دندان استفاده می‌شوند. یکی از ترکیبات اصلی این دیسک‌ها، زیرکونیا است که استحکام بالایی دارد. ما از زیرکونیای نانویی برای تولید دیسک استفاده کردیم که منجر به تولید روکش‌هایی با زیست‌سازگاری بالاتر و شفافیت و ظاهر زیباتر شده است. برای ساخت این دیسک از نانو سرامیک زیرکونیا با بهترین کیفیت استفاده می‌شود.

ایمپلنت نوری که نوزادان را از چندین عمل جراحی قلب نجات می‌دهد

دانشمندان موفق به ابداع یک ایمپلنت نوری شده‌اند که با نور فعال می‌شود و می‌تواند نوزادان را از چندین عمل جراحی قلب در امان نگه دارد. برای نوزادانی که با یک نقص قلبی خاص متولد می‌شوند، کاشت «شنت»(shunt) برای بقای آنها ضروری است. شنت در علم الکترونیک وسیله‌ای است که برای جریان الکتریکی مسیری با مقاومت کم ایجاد می‌کند تا به آن اجازه دهد جریان از نقطه دیگری در مدار عبور کند. اکنون نوع جدیدی از شنت را می‌توان با استفاده از نور مورد استفاده قرار داد و به طور بالقوه نیاز به جراحی‌های قلب بیشتری را که در حال حاضر برای تعویض شنت‌های بزرگتر با رشد نوزاد مورد نیاز است، از بین می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha