• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403053020543
  • خبرنگار : 50598

هشدار آبفا درخصوص منابع آب استان:

دو سد استان مرکزی مجموعا ۲۲ درصد آب قابل برداشت دارند

دو سد استان مرکزی مجموعا ۲۲ درصد آب قابل برداشت دارند

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: در حال حاضر سد الغدیر ساوه ۵ درصد آب قابل برداشت و سد کمال صالح ۱۷ درصد آب قابل برداشت دارد که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب سدهای استان و منابع آبی است.

حشمت الله عباسی امروز ۳۰ مرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: در هفته دولت امسال، افتتاح مخزن آب روستای کلاغ‌نشین، افتتاح شبکه آب شرب روستایی علی‌آباد خنداب، نصب و راه‌اندازی مخزن در روستای موک خنداب، آبرسانی به مجتمع کمال‌آباد، آبرسانی به روستای انجیل آبند در شهرستان ساوه و آبرسانی و برق‌رسانی به روستای پیغمبر در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های هفته دولت در استان مرکزی ۱۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۵۴ میلیارد تومان است، افزود: هزینه بخشی از پروژه‌های هفته دولت از محل اعتبارات استانی، بخشی از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و بخشی از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری‌ تامین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اضافه کرد: فاز نخست پروژه‌های جهاد آبرسانی در سطح کشور ۱۰ هزار روستا و فاز دوم نیز ۱۰ هزار روستاست که با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی شده است.

عباسی با بیان اینکه در قالب قرارداد نخست، در استان مرکزی عملیات آبرسانی به ۷۶ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان اجرا شده است، گفت: فاز نخست در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه قرارداد دوم استان مرکزی برای ۱۳۲ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۳۵۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد، افزود: با اجرای این پروژه‌ها سطح برخورداری روستاها از آب شرب به بالاترین سطح خواهد رسید.

 وی ادامه داد: هزار و ۱۱۱ روستا در استان مرکزی وجود دارد که ۸۶۷ روستا تحت پوشش آبفا قرار دارند. البته از نظر حاکمیتی تمام روستاها باید تحت پوشش آبفا قرار گیرند تا منابع آبی تحت کنترل باشد.

عباسی با اشاره به اعزام کارمندان آبفا استان مرکزی به مناطق مرزی جهت آبرسانی به زائران ایام اربعین گفت: در راستای تامین آب و بهداشت زائرین حسینی، شرکت آبفا استان مرکزی اقدام به استقرار دو دستگاه تانکر آبرسانی سیار به حجم ۲۰ هزار متر مکعب جهت تامین آب پایدار، استقرار یک دستگاه ماشین جنتکس و ارسال دو هزار عدد آب معدنی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه سدهای استان مرکزی شرایط بسیار سختی دارند، تصریح کرد: این امر یک هشدار برای مردم استان است که باید در مصرف خود صرفه‌جویی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی افزود: در حال حاضر سد الغدیر ساوه پنج درصد آب قابل برداشت و سد کمال صالح ۱۷ درصد آب قابل برداشت دارد که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب سدهای استان و منابع آبی است.

وی اضافه کرد: پنج درصد منابع آب استان در بخش صنعت، چهار درصد در بخش شرب و ۹۱ درصد در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که اگر مصرف آب در بخش کشاورزی ۱۰ درصد مدیریت شود معادل دو درصد آب شرب تامین خواهد شد.

عباسی با اشاره به شناسایی ۲۱۴ انشعاب غیرمجاز در استان مرکزی گفت: انشعابات غیرمجاز منابع زیادی را هدر می‌دهند و بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازند. اکثر آب‌های غیرمجاز برای پر کردن استخرها و آبیاری درختان استفاده می‌شود و انصاف نیست آب تصفیه شده به راحتی در این حوزه مصرف شود.

وی اضافه کرد: متوسط بارندگی در دنیا بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ لیتر در سال است اما در ایران این رقم ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلی لیتر است. متاسفانه سرانه مصرف ایران از متوسط دنیا بالاتر است که هشداری برای ما محسوب می‌شود.

عباسی با اشاره به مشکل کم آبی در ساوه اظهار کرد: در این راستا حفر ۱۹ حلقه چاه در ساوه در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۱۴ حلقه چاه حفر شده و حفر ۵ حلقه چاه نیز در دستور کار قرار دارد. با حفر این چاه‌ها بالغ بر ۳۵۰ لیتر به میزان برداشت آب چاه‌ها اضافه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha