• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403052920137
  • خبرنگار : 71654

تلاش جمعی برای تامین آب آشامیدنی سالم در اربعین/تولید شیر طلایی

تلاش جمعی برای تامین آب آشامیدنی سالم در اربعین/تولید شیر طلایی

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه میزبان اخبار گوناگونی در حوزه‌های دانش‌بنیان، فناوری، دانش هسته‌ای، فضا، پزشکی و سلامت و نانوفناوری بوده است که در اینجا نگاهی به خلاصه‌ای از گزیده این اخبار می‌اندازیم.

به گزارش ایسنا، امروز در سرویس علم و فناوری ایسنا در مورد پرندگانی که حاملان باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند، خواندیم و با یک پهپاد پرنده آشنا شدیم که به نجات قربانیان حوادث طبیعی کمک می‌کند. در مورد تولید شیر طلایی خواندیم و از روشی برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده آگاه شدیم. پای صحبت‌های یک فضانورد معلول نشستیم، از بازگرداندن منابع ماه به زمین توسط پرتابگر چینی خبردار شدیم. اما اینها تنها چند مورد از بسیار خبر قابل توجهی بود که امروز در این سرویس شاهد آنها بوده‌ایم. در ادامه نگاهی به گزیده‌ای از اخبار علم و فناوری ایسنا می‌اندازیم که برای مطالعه نسخه کامل هر یک از آنها کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

پرندگان شهری مخزن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند

قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها در مکان‌های دفن زباله و رودخانه‌های آلوده ممکن است شیوع بیماری را در میان پرندگان ساکن شهر توضیح دهد.

معلول هستم، اما منفعل نیستم

«جان مک‌فال» امیدوار است که جهان تا سال ۲۰۳۰ شاهد پرواز یک فضانورد معلول به ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد.

ابتکار پژوهشگران آمریکایی برای تولید شیر طلایی

پژوهشگران آمریکایی با ارائه یک روش کارآمد برای استخراج ترکیب زیست‌فعال موجود در زردچوبه، راه ساده‌ای را برای تولید شیر زردچوبه ابداع کرده‌اند.

از قرص جوشان و نِی تا سامانه‌های پیشرفته؛ راهکارهایی برای تامین آب آشامیدنی سالم در اربعین

۱۳ شرکت دانش‌بنیان دستگاه‌هایی را برای تولید آب شرب و آشامیدنی سالم و عاری از کدورت و آلودگی برای برگزاری مراسم اربعین تولید کرده‌اند که این دستگاه‌ها با کمترین میزان انرژی، فضای فیزیکی و آلودگی قادر به تولید آب آشامیدنی سالم هستند، ضمن آنکه از سوی این شرکت‌ها راهکارهایی برای تبدیل آب شور به آب آشامیدنی ارائه شده است.

روشی برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده

محققان از یک روش پیشگام رونمایی کرده‌اند که می‌تواند در تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده تحول ایجاد کند؛ بیماری شناخته شده‌ای که به دلیل تشخیص دیرهنگام میزان بقاء در آن بسیار کم است.

از پیرمردی که آسمان را پولکی کرد تا نجات شاهزاده از چنگال هیولای دریایی!

در میانه گذر شهاب‌های بارش پرساوشی و عبور سریع ماهواره‌های پرفروغ، کهکشان راه شیری در حالی خودنمایی می‌کند که برای ما یادآور پیرمردی است که شبی با گاری کاه طلایی خود آسمان را پولکی کرد و طلوع خوشه پروین، افسانه دختر اطلس نیرومند را بیان می‌کند که چگونه به صورت هفت کبوتر درآمدند.

چین با پرتابگر مغناطیسی منابع ماه را به زمین خواهد آورد

به نظر می‌رسد چین در فکر ساخت یک پرتابگر مغناطیسی است که به صورت چرخشی منابع ماه را به زمین ارسال کند. این سیستم از انرژی خورشیدی و هسته‌ای استفاده خواهد کرد و بیش از ۷۰ درصد انرژی آن پس از هر پرتاب بازیابی می‌شود.

پرواز ربات‌های پرنده بر فراز آوارها برای یافتن قربانیان

هواپیماهای بدون سرنشین با شناور شدن در ارتفاع ۶ فوتی، داده‌های لیدار سه بعدی را به یک نقشه دو بعدی تبدیل می‌کنند و پیکسل‌های آنها را برای شناسایی درها و اتاق‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنند.

حمایت ستاد شناختی از محصولات فناورانه شرکت‌ها و مراکز علمی

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی ریاست‌جمهوری و گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی از گروه‌ها، شرکت‌ها و صاحبان طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه حوزه شناختی حمایت می‌کند.

استخراج پاک لیتیوم بدون مصرف آب و مواد شیمیایی ممکن شد

دانشمندان موفق به ابداع روشی برای استخراج پاک لیتیوم شده‌اند که نیازی به استفاده از آب ندارد و کل این فرآیند با انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود و نیاز به هرگونه مواد شیمیایی مضر را از بین می‌برد.

کاهش جایزه روستاآزاد از ۶۰ به ۱۰ سکه!

در حالی که دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون سابق علمی و فناوری رئیس‌جمهور جایزه روستاآزاد را ۶۰ سکه اعلام کرده بود، در دومین جلسه کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی، این میزان جایزه ۱۰ سکه اعلام شد.

واگذاری پایش سکوهای فراساحلی خلیج فارس به دانش‌بنیان‌ها

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت نفت فلات قاره نسبت به پایش وضعیت سکوهای فراساحلی در خلیج فارس اقدام کرده است.

کشف حالت‌های جدیدی از ماده در آزمایش‌های کوانتومی

حالت‌های جدیدی از ماده برای اولین بار در آزمایش‌های کوانتومی آشکار شد که در شرایط دمای نزدیک به صفر مطلق(منفی ۲۷۳ درجه سانتیگراد) و میدان‌های مغناطیسی قوی با قدرت تقریباً ۱۰۰ هزار برابر قوی‌تر از زمین مشاهده شد.

تقویت راکتور هسته‌ای نمک مذاب با حباب پلاسما

تکنیک جدید «طیف‌سنجی حباب پلاسما» از یک کاوشگر ویژه طراحی شده استفاده می‌کند که می‌تواند شرایط سخت محیط نمک مذاب را تحمل کند.

فرآیند تولید قطعات الماسه در نمایشگاه نانو رونمایی می‌شود

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار است در نمایشگاه نانو که در آبان سال جاری برگزار می‌شود، از فرآیند تولید نوعی قطعات الماسه خود رونمایی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha