• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403052919802
  • منبع : پایگاه‌های خبری

فقط وقت کشی و ژست!

فقط وقت کشی و ژست!

تحریکات گسترده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و دولت‌های غربی در مورد دور جدید مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه تا حد زیادی تحت تاثیر هراس جدی آن ها از انتقام ایران از رژیم اشغالگر قدس بوده است. 

به گزارش ایسنا، سایت تحلیلی الف در یادداشتی به قلم بیژن ایرانی نوشت:

 به تازگی شاهد پایان یافتن جدیدترین دور از مذاکرات آتش بس جنگ غزه در دوحه قطر بودیم. مذاکراتی که در سایه انتقام قریب الوقوع ایران از رژیم اشغالگر قدس برگزار شد و البته همانطور که مقام‌های ارشد حماس اعلام کرده‌اند، بدون ثبت هرگونه دستاورد و نتیجه ملموسی، ادامه کار آن در قاهره دنبال خواهد شد. 

در این راستا، در مدت اخیر شاهد ارائه طیف متنوعی از تحلیل و تفسیرها با محوریت مذاکرات مذکور و ابعاد و لایه‌های پنهان و آشکار آن بوده‌ایم. بسیاری بر این باور بودند که این مذاکرات با نتیجه همراه خواهد شد با این همه، در تحلیل این مذاکرات، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می‌رسد. 

اول اینکه دولت نتانیاهو در بازی با گزاره مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه، انگیزه‌های جدی دارد. نتانیاهو به خوبی می‌داند که به ثمر رسیدن مذاکرات دو معنای مهم دارد: اول پیروزی حماس و مقاومت فلسطین و دوم، برکناری خودِ وی(نتانیاهو) از قدرت و تشدید بحران‌های سیاسی و امنیتی برای رژیم اشغالگر قدس. از این رو، نتانیاهو و دولتش نه فقط در رابطه با دور اخیر مذاکرات آتش بس جنگ غزه، بلکه در طی ماه‌های اخیر نیز به هر شکل ممکن سعی در وقت کُشی در قالب مذاکرات مذکور داشته‌اند و صرفا به آن به چشم اهرمی برای فریب افکار عمومی بین‌المللی و طرح این ادعا که به دنبال جنگ و خونریزی و نسل کشی در نوار غزه نیستند، نگریسته‌اند. 

بگذریم که تحریکات گسترده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و دولت‌های غربی در مورد دور جدید مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه نیز تا حد زیادی تحت تاثیر هراس جدی آن‌ها از انتقام ایران از رژیم اشغالگر قدس بوده است. 

نکته دوم اینکه حتی اگر در قالب این مذاکرات شاهد حصول یک توافق باشیم، باید توجه داشته باشیم که سناریوی جدی‌تری مخصوصا از سوی آمریکا در حال مهندسی است. دولت بایدن در شش ماه آینده که سر کار است، اصلی‌ترین تمرکز خود در مورد روند تحولات منطقه غرب آسیا را بر پایان دادن به جنگ غزه و مخصوصا تسهیل انعقاد توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی قرار داده است. توافقی که در صورت انعقاد، هم تا حدی می‌تواند رژیم صهیونیستی را از موقعیت منزوی و به شدت ضعیف منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش خارج کند و هم یک میراث مهم را برای بایدن به عنوان رئیس جمهوری که دیگر قرار نیست در قدرت باشد، برجا می‌گذارد. 

البته عربستان سعودی نیز به واسطه توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیوستی می‌تواند به یک توافق امنیتی با دولت آمریکا برسد. گزاره‌ای که سعودی‌ها مدت هاست در پیِ آن هستند. با این همه، باید توجه داشت که یک محور مشترک منافع هر سه بازیگر مذکور این است که عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی با میانجی‌گری آمریکا در پی توافق آتش بس جنگ غزه، تا حد زیادی معطوف به ایران نیز است و تشدید تقابل با تهران و محور مقاومت را هم دنبال می‌کند. به بیان ساده‌تر، اسرائیل و آمریکا و عربستان از رهگذر توافق عادی‌سازی می‌توانند موج تازه‌ای از تقابل را با ایران و محور مقاومت ایجاد و مدیریت کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha