• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آداب زندگی
  • کد خبر: 1403052818925
  • خبرنگار : 71269

درمان صافی کف پا با تغییر سبک زندگی

درمان صافی کف پا با تغییر سبک زندگی

کارشناس حرکات اصلاحی گفت: صافی کف پا می‌تواند باعث اختلال در راه رفتن و دویدن کودکان شود و بر رشد و تکامل طبیعی آن‌ها تاثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، همان‌طور که در بخش‌های قبل این گفتگو عنوان شد یکی از عوامل تاثیرگذار در صافی کف پا سبک زندگی افراد است، استفاده از کفش‌های نامناسب، فعالیت بدنی، چاقی و اضافه وزن و مواردی از این دست می‌تواند تاثیر به سزایی در سلامت پاهای شما داشته باشد، حال با توجه به مواردی که گفته شد چگونه افراد می‌توانند با تغییر شیوه و سبک زندگی خود از این عارضه پیشگیری یا از شدت آن جلوگیری کنند. اگر درمان صافی کف پا در افراد در سنین مختلف جدی گرفته نشود ممکن است فرد را دچار چه مشکلاتی کند؟ در این زمینه با آقای علی بسطامی دکترای مدیریت ورزشی و مدرس دانشگاه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه بخش پایانی آن را می‌خوانید:

چگونه سبک زندگی سالم می‌تواند از صافی کف پا جلوگیری کند؟

انتخاب کفش مناسب یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به شما در این مورد کمک کند به این صورت که استفاده از کفش‌هایی با حمایت قوس مناسب و پاشنه کوتاه می‌تواند به حفظ قوس طبیعی پا کمک کند. فعالیت بدنی منظم شیوه دیگری برای جلوگیری از صافی کف پا است شما می‌توانید با انجام تمرینات تقویت عضلات پا و مچ پا به حفظ قوس کف پایتان کمک کنید. کنترل و حفظ وزن سالم نیز راهکار دیگری است که باعث می‌شود فشار کمتری بر مفاصل پا وارد شود. همچنین در صورت نیاز به ایستادن طولانی مدت، سعی کنید به طور مرتب استراحت کرده و پاهای خود را بالا ببرید. فیزیوتراپی نیز می‌تواند به تقویت عضلات پا و بهبود عملکرد مفاصل کمک کند.

درمان صافی کف پا با تغییر سبک زندگی

عدم درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان چه عوارضی ایجاد می‌کند؟

صافی کف پا اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسبی برای آن انجام نگیرد، می‌تواند عوارض مختلفی را برای فرد ایجاد کند. این عوارض بسته به سن فرد، شدت صافی کف پا و عوامل فردی دیگر متفاوت هستند.

کودکان

صافی کف پا می‌تواند باعث اختلال در راه رفتن و دویدن کودکان شود و بر رشد و تکامل طبیعی آن‌ها تاثیر بگذارد. همچنین فشار وارد شده بر مفاصل پا به دلیل صافی کف پا می‌تواند باعث درد در زانوها، لگن و کمر در کودکان شود. در موارد شدید، صافی کف پا می‌تواند باعث تغییر شکل پا و ایجاد مشکلات دائمی شود. و در حالت جبرانی احتمال چرخش خارجی مچ پا و ایجاد زمینه برای ناهنجاری‌های دیگر مانند زانوی ضربدری را فراهم می‌کند. همچنین کودکان مبتلا به صافی کف پا ممکن است مشکلات تعادلی بیشتری داشته باشند و در انجام فعالیت‌های روزمره دچار مشکل شوند.

 بزرگسالان

درد در ناحیه کف پا، قوس پا، زانو، لگن و کمر از شایع‌ترین عوارض صافی کف پا در بزرگسالان است. همچنین فشار مداوم بر تاندون‌ها و رباط‌های پا می‌تواند باعث التهاب و آسیب به آن‌ها شود. صافی کف پا می‌تواند خطر ابتلا به آرتروز در مفاصل پا، زانو و لگن را نیز در افراد بزرگسال افزایش دهد. درد و ناراحتی ناشی از صافی کف پا می‌تواند باعث کاهش فعالیت بدنی و کیفیت زندگی نیز شود. همچنین  ایجاد پینه و میخچه در ناحیه کف پا از دیگر عوارض صافی کف پا برای افراد در این گروه سنی است.

عوارض کلی عدم درمان صافی کف پا

صافی کف پا می‌تواند باعث تغییر در نحوه راه رفتن و ایجاد الگوهای غیر طبیعی شود. افراد مبتلا به صافی کف پا ممکن است زودتر احساس خستگی کنند. ضعف عضلات پا می‌تواند به دلیل صافی کف پا و عدم استفاده صحیح از آن‌ها ایجاد شود. پیدا کردن کفش مناسب برای افراد مبتلا به صافی کف پا می‌تواند دشوار باشد. بنابراین، تشخیص زودهنگام صافی کف پا و درمان مناسب آن بسیار مهم است.

آیا شیوه‌های درمان در زمانی که صافی کف پا جنبه ارثی داشته باشد با زمانی که این عارضه زمینه محیطی دارد فرق می‌کند؟

حرکات اصلاحی نقش مهمی در درمان و بهبود کف پای صاف دارند. این تمرینات به تقویت عضلات پا، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد مفاصل کمک می‌کنند. با کاهش درد و بهبود عملکرد پا، کیفیت زندگی افراد مبتلا به صافی کف پا به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. اگر کف پای صاف زمینه ارثی نداشته باشد، قابل درمان است و با انجام حرکات اصلاحی مناسب، می‌توان به بهبود عملکرد پا و کاهش درد کمک کرد. اگر صافی کف پا ارثی و غیر قابل انعطاف باشد با حرکات اصلاحی قابل درمان نیست ولی فرد باید همیشه کفی طبی استفاده کند تا زمینه ایجاد ناهنجاری‌های دیگر مثل چرخش مچ پا و زانوی ضربدری را به وجود نیاورد. درصورتی‌که بخواهیم یک قوس برای پا ایجاد کنیم، انجام جراحی یکی از گزینه‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha