• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403052718624
  • خبرنگار : 30189

نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی ایران در یونسکو برگزار شد؛

سه سال همکاری‌های مستمر و اثرگذار ایران در یونسکو

سه سال همکاری‌های مستمر و اثرگذار ایران در یونسکو

نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی ایران در یونسکو، با حضور پاکتچی، سفیر و نماینده دائم ایران در این سازمان، برگزار شد و بر اهمیت همکاری مستمر و فعال در تمامی حوزه‌های فعالیت یونسکو تأکید شد. این نشست به مرور دستاوردهای سه سال گذشته و توجه به تاریخچه فعالیت‌های ایران در یونسکو پرداخت.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در سه سال گذشته به همت مرکز مطالعات راهبردی و با حضور سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو، احمد پاکتچی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، احمد پاکتچی بر اهمیت ارتباط مستمر دو مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و یونسکو تأکید کرد و اظهار داشت که این ارتباط یک اصل قطعی است که باید به صورت مستمر و فعال انجام پذیرد.

پاکتچی‌ در ادامه با اشاره به تاریخچه و ماهیت سازمان یونسکو تصریح کرد که ایران به عنوان یکی از پیشکسوتان و بنیانگذاران این سازمان همواره در یونسکو به چشم اعتباری ویژه نگاه می‌شود.

وی افزود: تلاش ما در ایران ایجاد تعادل در بین پنج حوزه آموزش، علوم طبیعی، علوم انسانی، اجتماعی، فرهنگ و اطلاعات بوده است. در برخی موارد به صورت سنتی در حوزه فرهنگ بسیار فعال بوده‌ایم، اما باید تاکید شود که یونسکو فقط به فرهنگ محدود نمی‌شود و در تمامی این پنج حوزه نقش‌آفرینی دارد.

سفیر و نماینده ایران در یونسکو خاطرنشان کرد که ایران در سه سال گذشته فعالیت‌های قابل‌توجهی در زمینه نوروز داشته است، از جمله تلاش‌ها برای الحاق مغولستان به پرونده نوروز که به افزایش اقتدار فرهنگی و دیپلماتیک ایران منجر شده است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در دفتر نمایندگی و عدم تناسب با حجم کاری افزود: نیازمند مداخله جدی سازمان‌های مربوطه برای معرفی مناسب ایران هستیم. ارتباط مستمر بین نمایندگی‌ها و یونسکو امری حیاتی است.

احمد پاکتچی همچنین به اهمیت ارتباط با تمامی ۱۹۳ کشور عضو یونسکو اشاره کرد و گفت: رابطه نزدیک ایران با کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و جزایر کوچک در حال توسعه، زمینه‌ساز پیشرفت پروژه‌های ایران در یونسکو شده است.

وی آمادگی قبل از جلسات، استمرار و امتداد سیاست‌های فرهنگی کشور را از دیگر عوامل اقتدارآفرین دانست. همچنین، به ضرورت ثبت میراث جهانی و ناملموس کشورها، بزرگداشت‌ها و شهرهای خلاق اشاره کرد که نیازمند دیپلماسی فعال و ملاقات‌های دیپلماتیک فشرده است.

احمد پاکتچی به موفقیت ایران در ثبت مشترک خوشنویسی عربی با همکاری ۱۶ کشور در سال ۲۰۲۱ و تلاش‌های گسترده در زمینه نوروز اشاره کرد و بیان داشت که تمامی این فعالیت‌ها نیازمند مذاکرات مستمر و فشرده با دیگر کشورها بوده است.

در پایان این نشست، پاکتچی به سوالات مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پاسخ داد. وی تأکید کرد که بحث اخلاق یکی از اولویت‌های اصلی ایران بوده و سعی شده است در تمامی ابعاد به آن پرداخته شود، این تلاش‌ها محدود به سه سال گذشته نبوده و همکاران قبلی نیز در این حوزه تلاش‌های زیادی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha