• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403052718364
  • خبرنگار : 50653

رئیس هیئت:

هیئت ورزش روستایی، عشایری‌ یک هیئت جهادی است

هیئت ورزش روستایی، عشایری‌ یک هیئت جهادی است

ایسنا/اصفهان رئیس هیئت روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان این هیئت را مجموعه‌ای جهادی دانست که با چشم‌اندازی ۱۰ ساله پیش می‌رود.

مجموعه‌ای تحت عنوان هیئت ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی یک مجموعه جهادی است که ۳۰سالی می شود که این هیئت به نام روستایی و عشایری در جمهوری اسلامی راه اندازی شده، اما با شروع کردن به کار، چالش‌ها شناسایی شده و چهارسال در فراز و نشیب‌ها متوقف شد تا در نهایت نام آن تغییر کرد و به ورزش‌های بومی محلی تبدیل شد.

در این راستا چشم انداز ۱۰ساله‌ای ترسیم شد تا این مجموعه جهادی در جامعه وسیع غیرشهری بیش از پیش توسعه یابد. ایسنا برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این هیئت با مهدی اسدی، رئیس هیئت روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی گفت‌وگو کرده است. 

رئیس هیئت روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی در گفت‌وگو با ایسنا، فعالیت این هیئت را جهادی دانست و اظهارکرد: چشم انداز ۱۰ساله‌ای را ترسیم کردیم. یکی از کارهای چشم‌انداز، مشخص کردن تغییر نام در فدراسیون بود. در نهایت هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی نام‌گذاری شد که ۶سال پی‌درپی همین نام بود، اما درحال حاضر و نزدیک به ۴سال است که هیئت ما با عنوان هیئت ورزش روستایی، عشایری و بازی های بومی و محلی نام برده می‌شود.  

هیئت ورزش روستایی، عشایری‌ یک هیئت جهادی است

رئیس این هیئت با اشاره به اینکه اولین استانی هستیم که سومین چاپ شناسایی بازی‌های بومی محلی را دارد، گفت: در سال ۱۳۹۳ اولین خانه ورزش روستایی را با چالش‌هایی که داشت در کاشان راه‌اندازی کردیم‌. سال اول توانستیم تغییراتی را در خانه ورزش با کمک دهیاری‌ها و استانداری‌ اصفهان شروع کنیم. تفاهم‌نامه‌ای با اداره آموزش و پرورش، استانداری و فرمانداری‌ها انجام دادیم و اعلام کردیم که اگر در هر روستایی مکانی را معرفی کنند امکانات ورزشی را در اختیار گذاشته و مدیریت آن مکان را به او بدهیم. 

 اسدی اظهارکرد: امروزه ۶۵۰ خانه ورزش روستایی افتتاح کردیم و ۲۰۰ خانه ورزش از استان دوم جلوتر هستیم. آمار رسمی به دست آمده از دهیاری‌ها، حدود ۹۰۰ روستا دهیار دارد که هزار و ۲۵۰ روستا کمتر از ۲۰ خانوار هستند.

 او با بیان اینکه ۵۰ تخته تاتامی نیز برای آن‌ها فراهم کردیم، تصریح کرد: یکی از مشکلات در روستا این است که بانوان نمی‌توانند در فضای آزاد با دستگاه‌های ورزشی ورزش کنند. در اردوهای جهادی از دانشگاه علوم پزشکی چند دانشجو را در روستاها قرار دادیم و با کار آسیب شناسی در شهرستان شاهین شهر در بخش میمه و در ۱۵ روستا را اعلام شد که میانگین فقر حرکتی بانوان حدود ۹۰درصد و آقایان حدود ۷۵درصد است.

اسدی در خصوص اینکه، امروز بهترین قهرمان شطرنج، فوتبال، والیبال ساحلی و فوتسال از خانه‌های ورزش هستند، ما امسال در جام پرچم جوانان عشایر شرق اصفهان در ورزش مینی فوتبال سوم کشور شدند که سال گذشته دونفر از آن‌ها در این ورزش به تیم ملی پیوستند، توضیح داد: در راستای این کارها بازی‌های بومی محلی را تقویت کردیم. یکی از کارهای بسیار زیبا، جشنواره حرکت و برکت است. جشنواره‌ای که موسیقی سنتی، پوشش لباس محلی، صنایع دستی، پخت غذاهای محلی و بازی‌های بومی محلی در آن جریان دارد که چند فرهنگ را تشکیل می‌دهد.

او افزود: اولین جشنواره ملی عشایر در سمیرم برگزار شد که به زبان رئیس راهور ۲۵ هزار نفر جمع شدند که ۴۰درصد آن‌ها مهمانان ویژه عشایر بودند. کمیته‌ای به نام کورن هول(چاله ذرت) به ما معرفی کردند که در زمان قدیم پرتاپ گردو در چاله است. در ساختار و چشم انداز ۸۰ درصد پیشرفت داشتیم که ۱۰۰نفر بیمه ورزشی در سال به ۳۵هزار نفر رسید. 

رئیس هیئت روستایی عشایری بازی‌های بومی محلی با اشاره به اینکه استان اصفهان در کشور جزو اولین‌ها است، ادامه داد: اولین جشنواره ملی در شهرستان سمیرم، دومین آن در شهر زنجان، سپس شهرستان فریدونشهر و چهارمین جشنواره را در شهرستان چادگان برگزار کردیم. مهم تر از آن جشنواره ملی روستا بود که با هزارو ۳۰۰نفر از سراسر کشور در شهرستان شاهین شهر اجرا شد.

اسدی در خصوص اینکه جام پرچم چهارمین سال است که این اتفاق می‌افتد، دوسال با عنوان جام خوشه‌چین برگزار شد و دوسال آن با عنوان جام پرچم در حال برگزاری است، یادآورشد: در مجموع ۲۱۷ نفر در قالب ۲۶تیم برای جام پرچم‌ شرکت کردند که ۱۵۵ نفر در بخش آقایان و ۶۲ نفر در بخش بانوان هستند.

او اظهارکرد: انتخابات جام ورزش از ۲۱ بهمن‌ماه شروع شد که ۲۲ خانه ورزش روستایی ورزش افتتاح کردیم. به مردم اصفهان قول دادیم که بیش از ۵۰ خانه ورزش روستایی را در سال ۱۴۰۳ افتتاح کنیم که قول دادن ما عملی شد و امسال ۱۱۰خانه ورزش روستایی افتتاح می‌کنیم که در مجموع ۷۶۰ خانه ورزش روستایی می‌شود. اگر اداره کل وزارت ورزش، فدراسیون و همچنین اسپانسرها کمک کنند، ما در سال ۱۴۰۴ تلاش می‌کنیم که جشن پایان خانه‌های ورزش روستایی را برگزار کنیم.

رئیس هیئت روستایی، عشایری بازی‌های بومی محلی با تاکید بر اینکه اداره خانه‌های ورزش تحت نظر دهیار انجام می‌شود، افزود: اصلی‌ترین چالش ما آموزش است. استاتید بسیار کمی داریم. در استان اصفهان ۶ نفر وجوو دارند که۳نفر از آن‌ها خانم و ۳نفر دیگر آقا هستند. ما اول باید استاتیدی را دارا باشیم که بتوانیم آموزش دهیم. بودجه ما دست خودمان نیست تنها هیئت در شهر و روستا فعال هستیم. ما متولی روستا، باید یک سازمان ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی و محلی باشیم تا بودجه‌ای برای ما باشد. مکان و زمین فراهم است، اما فضای آموزش نیست.

هیئت ورزش روستایی، عشایری‌ یک هیئت جهادی است

علی صفایی، دبیر هیئت روستایی و عشایری و بازی‌های بومی محلی سپس گفت: بانوان در جام پرچم به استان کردستان اعزام شدند. آقایان در بازی خود مقام سوم را کسب کردند. رویدادهای بین‌المللی مانند، چوب‌کشی در انتخابات تیم ملی، انتخاب شدند و شهریورماه به قزاقستان اعزام خواهند شد. رشته‌های مختلفی در سطح بین المللی انجام می‌شوند که ورزشکاران آن‌ها صدرصد روستاییان هستند.

او افزود: ما در آینده بعد از ماه صفر چند جشنواره درشهرستان‌های اردستان، خوانسار، شهررضا، شاهین‌شهر و میمه پیش‌رو داریم.

دبیر این هیئت با بیان اینکه خانه‌ ورزشی که تجهیز می‌کنیم، حدود ۱۵ رشته در آن فعال می‌شود، خاطرنشان کرد: ورزشگاه کوچک در روستاها فعال کردیم که درخواست‌کنندگان بسیار ما بانوان هستند و ارسال ۵۵ خانه ورزش در سطح استان داریم.

صفایی با اشاره به اینکه در ۲۷ رشته رسمی عمل می‌کنیم که ۱۵ رشته کمیته مشخصی دارند، یادآور شد: تیم بانوان در رشته مینی فوتبال در کردستان تنها نماینده اصفهان هستند که قبل از اعزام ۵ دوره بازی کرده‌اند.

هیئت ورزش روستایی، عشایری‌ یک هیئت جهادی است

سپس الهام بازدار، نائب رئیس هیئت ورزش روستا، عشایری و بازی‌های بومی محلی با بیان اینکه بانوان در رشته‌های متفاوت ورزشی فعال هستند، اظهارکرد: یکی از رسالت‌های هیئت روستایی این است که در تمام جنبه‌های زندگی فعال و بیشتر برنامه‌های آن در جشنواره‌ها است. این مسابقات ورزشی در چندسال اخیر وارد قهرمانی شده است و همیشه به‌صورت جشنواره برقرار بوده مانند، جشنواره مادر دختری، پخت غذای محلی و...

او با اشاره به اینکه بانوان این هیئت فعال و علاقه‌مند هستند که برای آموزش بانوان مشکلی نداریم، افزود: بانوان مدرس داریم. ورزشکاران بانوان در تمام رشته‌های ورزشی مسابقات جام پرچم هم فعال هستند. فقط از لحاظ مالی، تجهیزات، لباس و... مشکل دارند که هیئت به آن‌ها کمک می‌کند.

این نائب رئیس هیئت، در خصوص اینکه رسالت بازی‌های بومی محلی در رشته‌های متفاوت با کم‌ترین هزینه است، یادآورشد: ده سال است که فدراسیون روستایی با توجه به اینکه درگذشته مسابقات هفت سنگ برگزار می‌کردند و با قانون جداگانه ورزشکاران مشکلاتی وجود داشت.  فدراسیون هیئت روستایی کتابی را چاپ کرد که قوانین مصوبی برای مسابقات در آن نوشته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha