• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403052718357
  • خبرنگار : 71635

اهمیت به کارگیری تغییرات اجتماعی در مسیر خدمت به هویت ملی

اهمیت به کارگیری تغییرات اجتماعی در مسیر خدمت به هویت ملی

عضو شورای فرهنگ عمومی بر اهمیت به کارگیری تغییرات اجتماعی در مسیر خدمت به هویت ملی تاکید کرد و گفت: اگر قرار بود هویت اجتماعی ثابت باقی بماند و یک‌رنگ باشد، اصلاً پیشرفت معنا پیدا نمی‌کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کلانتر مهرجردی گفت: شورای فرهنگ عمومی از منظر وزن و ماهیت، واجد جایگاه ورود به حوزه «هویت، امید و انسجام اجتماعی» است چراکه این شورا، پارلمان فرهنگی و مجمع رصد کنشگری فرهنگی اجتماعی جامعه ایران است.

وی با بیان این مطلب درباره محور فعالیت‌های شورا در دوره جدید اظهار کرد: این شورا از منظر صیانت از هویت فرهنگی اجتماعی جمهوری اسلامی ایران مهم است که بتواند با اصلاح قواعد و قوانین، فعالیت‌ها کم اثر و طراحی قواعد جدید و فرایندها برای ارتقای وضعیت فرهنگی جامعه، به ساختارها در ایفای ماموریت‌ها کمک کند و فرایندها را در مسیر طراحی اقدامات فرهنگی مساله‌محور به بلوغ رسانده و بهبود بخشد.

مهرجردی افزود: شاید یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم در حوزه اجتماعی مفهوم هویت اجتماعی است. این مفهوم طبیعتاً یک مفهوم چند بعدی است. «هویت» عصاره یک جامعه و در واقع عامل انسجام، وحدت و یکپارچگی آن است و از این لحاظ که شهروند چگونه چیستی و کیستی خود را معرفی و بیان و طبیعتاً چگونگی آن را نیز برای خود ترجمان می‌کند، امر مهمی است.

وی درباره هویت اجتماعی گفت: یکی از واقعیاتی که از ابتدای خلقت تا امروز به‌ طور طبیعی در جوامع بوده، تغییر است. ما در جامعه پیوسته با نسلی جدید، عصری جدید و زبانی جدید مواجه می‌شویم که این‌ها طبیعت و پویایی یک جامعه است.

کلانتر مهرجردی ادامه داد: مهم این است که جامعه بتواند نظام تدبیر خود را بر اساس عصر و زمانی که در آن به سر می‌برد، بازتدوین و بازطراحی کند تا بتواند آن شاکله جامعه حفظ شده و قوام و دوام چارچوبه و استمرار آن دچار خدشه و آسیب نشود. در غیر این صورت اگر قرار بود هویت اجتماعی ثابت باقی بماند و یک رنگ باشد اصلاً پیشرفت معنا پیدا نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه حتماً بخشی از هویت اجتماعی متاثر از زمان و مکان دچار تغییر می‌شود و این هم افزوده‌ای به هویت اجتماعی است، تصریح کرد: ما در شورای فرهنگ عمومی باید برای حفظ و صیانت از ظرفیت‌ها و قطعیت‌های جامعه ایرانی و رفع کمی و کاستی‌ها تلاش کنیم.

کلانتر مهرجردی اظهار کرد: از آنجاکه جامعه ایران، یک جامعه ایمانی و متمدن است، علی‌رغم تغییر نسل‌هایی که در آن انجام می‌شود، خود هم در حفاظت و صیانت از آن تلاش می‌کند اما واقع مطلب این است که در همه دنیا در نظامات سیاسی و اجتماعی یکی از وظایف حکمرانی این است که بتواند با ابزارهایی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در اختیار دارد، چارچوب‌های اصلی انسجام اجتماعی را تقویت و صیانت کرده، انسجام داده و یکپارچه سازد.

وی همچنین تاکید کرد: نباید هر تغییر اجتماعی را به مثابه مواجهه با هویت، تعبیر و تفسیر کرده و باید تلاش کنیم آن تغییر اجتماعی را در مسیر خدمت به هویت جمعی و ملی استخدام کنیم و آن تغییر به مثابه یک سازه جدید دیده شود که باید یک مزیت و آورده و ارزش افزوده جدید به جامعه ما اضافه کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی یک مجموعه شورایی، میدانی و عملکردی است، گفت: ما باید تلاش کنیم برون‌داد جمعی فعالیت اعضای این شورا را ارتقا دهیم و این نشانه بلوغ یافتگی است که باید در شورای فرهنگ عمومی بعد از قریب ۳ دهه اتفاق بیفتد. لذا ورود شورا به موضوعات «هویت، انسجام و امید اجتماعی» مطالبه است.

بنابر اعلام روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور وی در پایان درباره اقدامات اعضای شورای فرهنگ عمومی، افزود: طبیعتاً آنچه که براساس معیار یا خط شورای فرهنگ عمومی است، باید مورد حمایت قرار گیرد. حکمران و دستگاه سیاستگذار باید بتواند مجموعه کارهای شاخص و فاخر را در مجامع مختلف مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و این می‌تواند انگیزه لازم برای حمایت از انجام هرچه پرقدرت‌تر فعالیت‌ها باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha