• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403052718088
  • منبع : شهرداری تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد

آغاز طرح کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی خودروها/اخذ معاینه فنی ۹۰ درصد تاکسی‌های پایتخت از خارج از تهران

آغاز طرح کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی خودروها/اخذ معاینه فنی ۹۰ درصد تاکسی‌های پایتخت از خارج از تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: نتایج پایش تاکسی‌های پایتخت در طرح کنترل کنار جاده‌ای نشان می‌دهد بالغ بر۹۰ درصد از تاکسی‌های دارای معاینه فنی پایتخت، معاینه فنی خود را خارج از شهر تهران اخذ کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سید محمد مهدی میرزایی قمی با بیان اینکه طرح کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی خودروها از ابتدای مرداد ماه پیش از تشدید آلودگی هوا در شهر تهران جهت پایش وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین و سبک راه اندازی شده است، اظهار کرد: بنا بر تدبیر پلیس و مدیریت شهری در این طرح ناوگان عمومی شامل تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شرکت واحد مورد کنترل و بررسی قرار می‌گیرند. البته در سنوات گذشته با شروع فصل سرما و تشدید بحران آلودگی هوا این واحدها برای پایش خودروهای سنگین فعال می شد که امسال بنا بر تدبیر پلیس و مدیریت شهری پیش از آغاز تشدید آلودگی هوا این طرح به صورت اقدامی پیشگیرانه آغاز و برای نخستین بار ناوگان عمومی سبک نیز به موارد کنترلی این طرح اضافه شد.

وی ادامه داد: در این طرح حسب هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ چهار دسته از خودروها مورد پایش قرار می گیرند. اول وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین مورد کنترل قرار می گیرند. ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم پایداری در حفظ شرایط مورد تأیید در مراکز معاینه فنی که در بحث آلایندگی حدود آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می شود نیاز به کنترل مضاعف دارند. دوم خودروهای دودزا که دارای دود مشهود هستند ارزیابی می شوند. سوم ناوگان حمل و نقل عمومی که با توجه به پیمایش زیاد این خودروها در سطح شهر داشتن شرایط مورد تأیید از منظر آلایندگی این خودروها برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و چهارم وضعیت آلایندگی خودروهای غیر مشمول پایش می شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تأکید بر اینکه در این طرح علاوه بر اهداف محیط زیستی، کاهش آلودگی هوا و توقف خودروهای دودزا جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی نیز مدنظر است، تصریح کرد: بدیهی است برنامه ریزی و پیش بینی هرگونه اقدامی نیازمند ارزیابی اطلاعات و تحلیل درست شرایط موجود می باشد.در این طرح اطلاعاتی نظیر درصد خودروهای فاقد معاینه فنی و یا درصد مردودی خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی احصاء و گرد آوری می گردد.

وی افزود: در این طرح خودروها که در شهر تردد می کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن اندازه گیری می‌شود. در این بررسی، خودروهای آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می شود. در همین راستا نیز خودروهای دودزا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد.

میرزایی قمی در توضیح بیشتر افزود: براساس آمار تست کنار جاده‌ای از اتوبوس‌های مورد پایش قرار گرفته در این طرح بالغ بر۵۰ درصد آن فاقد معاینه فنی بوده و ۶۷ درصد اتوبوس‌های دارای معاینه فنی، معاینه فنی خودروی خود را خارج از شهر تهران اخذ کرده‌اند. البته لازم است که به این نکته اشاره شود به رغم بالا بودن درصد اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی، در حدود ۹۰ درصد آن حداقل در آزمون آلایندگی قبول شده‌اند. البته به این موضوع باید اشاره شود که اتوبوس های بخش عمومی و ملکی شهرداری تهران با توجه به اینکه بحث‌های کنترل و تعمیرات آن به صورت منظم و مستمر توسط شرکت واحد انجام می‌شود و شرکت واحد بحث نوسازی و بهسازی این ناوگان را به جدیت پیگیری می‌کند و غالب این اتوبوس‌ها دارای صحت و سلامت و شرایط گرفتن معاینه فنی هستند، به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و دارای معاینه فنی بوده‌اند و اکثریت اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی مربوط به بخش خصوصی است.

بر اساس گزارش سایت شهر، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران همچنین گفت: در این طرح تاکسی ها نیز به دلیل شرایط ویژه ای که دارند و اکثر آنها فرسوده هستند نیز مورد پایش قرار گرفته است. ۳۵ درصد از تاکسی‌های ارزیابی شده در این طرح فاقد معاینه فنی بوده و بالغ بر ۹۰ درصد از خودروهای دارای معاینه فنی، معاینه فنی خود را خارج از شهر تهران اخذ کرده اند. همچنین نتیجه ارزیابی نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از خودروها در آزمون آلایندگی مردود شده اند. ضمن اینکه حدود ۳۰ درصد از خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی مردود و در این طرح معاینه فنی آنها توسط پلیس باطل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha