• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403052718078
  • خبرنگار : 71625

وقتی که کودکان با اقیانوسی از مهملات در فضای مجازی مواجه‌اند!

وقتی که کودکان با اقیانوسی از مهملات در فضای مجازی مواجه‌اند!

یک آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: «با تولید و طراحی نرم افزارهای مناسب و مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی و افزایش حمایت و نظارت از پلتفرم‌های موجود، می‌توان به رقابت با سکوهای خارجی پرداخت و تا حدودی از انحراف کودکان و جوانان جلوگیری کرد.»

به گزارش ایسنا، مجید ابهری (آسیب‌شناس اجتماعی و رفتارشناس) در درباره چالش‌های ورود اینترنت و فضای مجازی به جوامع می‌گوید: سبک زندگی، تعیین‌کننده ابزار مرتبط با حیات هر فرد است. یکی از محورهای قابل توجه و مهم در سبک زندگی امروز فضای مجازی و سکوهای مرتبط با آن، خصوصا در رابطه با کودکان و نوجوانان است. از آنجایی که این فرآیند بدون آموزش و فرهنگسازی ویروس‌وار وارد زندگی ما شده، ناگهان خانواده‌ها و نهادهای آموزشی را با چالشی بزرگ روبه‌رو ساخته است.

او درباره لزوم وجود پلتفرم‌های ایرانی برای آموزش و مقابله با انحراف کودکان و نوجوانان گفت: منع نمودن نوجوانان و جوانان تنها راه مقابله با زیان‌ها و عوارض ناخوشایند این فضا نیست؛ بلکه باید آمادگی مناسب برای رقابت با اینگونه ابزار را فراهم نماییم تا کودکان، نوجوانان و جوانان ما در حال تعقیب و ورود به فضاهای غیرمجاز نباشند.

ابهری ادامه داد: در حال حاضر پلتفرم‌های خوبی برای دانش‌آموزان طراحی شده‌اند که می‌توانند در زمینه آموزش کاربردی واقع شوند. واقعیت این است که هرچقدر نوجوانان و جوانان را از ورود به پلتفرم‌های خارجی محروم کنیم آنها ناخبر از ما کار خود را انجام خواهند داد. بنابراین با تولید و طراحی نرم افزارهای مناسب و مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی یا افزایش حمایت و نظارت از پلتفرم‌های موجود، می‌توان به رقابت با سکوهای موجود پرداخت و تا حدودی از انحراف جوانان جلوگیری کرد. نهادهای متولی و مرتبط با آموزش و پرورش باید وارد میدان شوند و اجازه ندهند دشمنان از غفلت ما استفاده کنند و جامعه را به فساد بکشانند.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به ضربه‌هایی که فضای مجازی به زندگی کودکان وارد می‌کند، عنوان کرد: متاسفانه هیچ آموزشی در رابطه با بهره‌مندی از امتیازات این فضا به کودکان و بزرگسالان داده نشده است. بیشتر افراد، برای بازی‌ها یا حضور در پلتفرم‌های اجتماعی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. در بدو ورود به این فضا دیگر نمی‌توان کسی را مهار کرد یا از او در مقابل محتوای غیرمجاز و غیر اخلاقی مراقبت نمود.

او ادامه داد: فرزندان ما امروز با اقیانوسی از مهملات و محورهای غیراخلاقی رو به رو شده‌اند که آنها را با خطر جدی انحراف مواجه می‌کند. اولین قدم در بهبود این وضعیت، آموزش است که ما به آن هیچ توجهی نکرده‌ایم.

ابهری در توضیح نقش خانواده در آشنایی کودکان و نوجوانان با خطرات فضای مجازی، گفت: باوجود تلفن‌های هوشمند، خانواده‌ها کمتر می‌توانند به فرزندانشان آموزش یا راهنمایی بدهند. برای اینکه خانواه‌ها بتوانند نظارت موثر به فرزندانشان داشته باشند، ابتدا خود باید با این فضا و حفره‌های غیراخلاقی آن آشنا باشند. سپس می‌توانند فرزندان خود را در مقابل با آن کنترل کنند. خانواده‌ای که بدون آشنایی با این فضا برای فرزند خود گوشی هوشمند یا رایانه فراهم می‌کند، در حقیقت با دستان خود، او را به چاله‌های غیراخلاقی سقوط داده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha