• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052416859
  • خبرنگار : 50972

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد:

باید بتوانیم ۵۰ درصد بودجه دانشگاه را خودمان تامین کنیم

باید بتوانیم ۵۰ درصد بودجه دانشگاه را خودمان تامین کنیم

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نسبت به درآمد اختصاصی دانشگاه رضایتمندی ما حاصل نشده و افق دید ما، تامین ۵۰ درصدی بودجه اختصاصی نسبت به بودجه کل دانشگاه است که این عدد به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مسعود میرزائی شهرابی امروز، ۲۴ مردادماه ، در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اول تیم مدیریتی جدید دانشگاه فردوسی که در مهمانسرای این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: امروز از دوران مدیریتی بنده ۸ ماه و ۳ روز می‌گذرد و تمام تلاش تیم مدیریتی جدید باز کردن درهای دانشگاه به سوی جامعه بوده است. باید فاصله خود را با مردم کمتر کنیم و جامعه‌محور باشیم. زمانی که مردم فهیم و نخبه ما از زحمات آگاه باشند، تحمل نقصان‌ها برایشان راحت‌تر و امیدبخشی جامعه نسبت به ما بیشتر خواهد شد. از تمام اساتید دانشگاه و معاونت‌ها درخواست کرده‌ایم که به فکر مسئله‌محوری باشند و در مسیر به وجود آوردن دانشگاهی نقش‌آفرین در سطح جامعه حرکت کنیم. به طور کلی باید برای تحقق دانشگاه نسل چهار اقدام کنیم.

وی افزود: از اصول اصلی مدیریت، تامین نیازهای  نیروی انسانی و پاسخ‌دهی به مطالبات این نیروهاست. در این خصوص معاونت توسعه منابع دانشگاه خدمات ارزنده‌ای را به فعالان عرصه آموزش عالی استان ارائه کرده‌ است. مواردی که در فیش حقوقی یاوران علمی مغفول بوده، در این دوره مورد توجه قرار گرفته و توانسته‌ایم با پیگیری‌های بسیار زیاد با سازمان برنامه و بودجه در تهران این مزایا را اعطا کنیم. برای حفاظت از منافع و حقوق نیروی انسانی، بودجه‌ای کلان صرف شده است و اولین برنامه احقاق حقوق نیروهای دانشگاه فردوسی به خوبی انجام شد.

رئیس دانشگاه فردوسی با بیان اینکه در دانشگاه ها بودجه نفتی دریافت می‌شود و باید کارها به درستی پیش‌ رود، گفت: اما ساختار مربوط به دهه شصت است و نیاز جوان امروزی، نسل Z و جامعه متفاوت با ساختار کنونی دانشگاه است. لذا طی این دوران مدیریتی و با توجه به اهمیت اقتصاد در جامعه، معاونت پژوهشی دانشگاه، برای آگاهی از شرایط، آسیب‌شناسی‌های مختلفی را انجام داده و به اتاق فکر آورده و با معاونت‌های مختلف این آسیب‌ها بررسی و خروجی‌های مفیدی از این هم‌اندیشی‌ها بر آمد و نتیجه نهایی بر این موضوع تاکید داشت که متاسفانه دانشگاه فردوسی با دستگاه‌های فرااستانی و صنعت ارتباطی ندارد.

میرزائی اضافه کرد: سه سفر اخیر ما به شهرستان خواف آورده زیادی همراه داشته است. در پنج ماه گذشته ۲۲ میلیارد تومان قرار داد بسته‌ایم که ۵ برابر سال ۱۴۰۱ و چندین برابر سال های گذشته است. ۲۲ میلیارد تومان با مدیرعامل فولاد سنگان در تاریخ ۲۴ آذرماه تفاهم‌نامه و سه هفته گذشته توافق‌نامه‌ای امضا شد. توافق‌نامه بار حقوقی برای دستگاه‌ها به همراه دارد و بسته شدن این قراردادها بیانگر ظرفیت‌های بالای دانشگاه فردوسی برای ورود به صنعت و معدن است. با وجود اینکه بخش‌ خصوصی به راحتی از جمع دانشگاهی استقبال نمی‌کنند، اما توانسته‌ایم  دیروز جلسه‌ای با سنگ‌آهن سنگان نیز برگزار و تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم و دو هفته آینده نیز توافق‌نامه امضا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طبق تلاش معاونت توسعه منابع بودجه خود را بالا بردیم اما ما باید به دنبال درآمدزایی اختصاصی باشیم، بیان کرد: بین دانشگاه فردوسی با آستان قدس و دیگر دستگاه‌های مرتبط و غیرمرتبط توافق نامه‌هایی منعقد شده است. با توجه به دنیای نوآورانه‌ای که امروز در آن زیست می‌کنیم، باید بتوانیم ارتباطی جامع با بسیاری از دستگاه‌ها داشته باشیم تا یک نگاه جدید از بعد فناوری به دستگاه‌های غیرمرتبط بدهیم. نسبت به درآمد اختصاصی دانشگاه رضایتمندی ما حاصل نشده و افق دید ما، تامین ۵۰ درصدی بودجه اختصاصی نسبت به  بودجه  کل دانشگاه است که این عدد به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. با تلاش‌های بسیار امسال توانستیم بودجه دانشگاه را از حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به ۱.۳ همت ارتقا دهیم که سالانه حدود ۲۰ درصد افزایش بودجه داریم و همچنین بخشی از بدهی انباشته دانشگاه را صاف کردیم که این بدهی قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در این دانشگاه از رشته معدن بی‌بهره بودیم، افزود: وجود این رشته برای ارتباط‌گیری با صنعت در استانی که از مزیت صنایع معدنی برخوردار است، بسیار حائز اهمیت است. در این راستا برای ایجاد دانشکده معدن و رشته مهندسی معدن اقداماتی انجام شده است که بار مالی برای دانشگاه ندارد، زیرا این رشته به سه تخصص زمین‌شناسی، متالورژی و شیمی نیازمند است و این رشته‌ها را در دانشگاه داریم. همچنین از دیگر دانشکده‌های در دست ساخت، دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی و حکمرانی است. ۱۳ دانشگاه برتر کشور باید  از این دانشکده‌ها برخوردار باشند. دانشگاه فردوسی از ابتدای مهرماه، در رشته مهندسی معدن دانشجو می‌پذیرد و برای اثبات نیاز به دو دانشکده دیگر در حال گفتمان و متقاعدسازی مسئولین مربوطه هستیم.

میرزایی با تاکید بر اینکه در دانشگاه برای ثروت‌آفرینی باید دنبال توسعه فناوری باشیم، گفت: باید ایده‌آفرین باشیم تا مرجع سایر کشورها قرار بگیریم و به همین خاطر، ما به دنبال موضوع الهام زیستی هستیم. کشورهایی مانند آلمان، ژاپن، انگلیس و آمریکا حدود ۷۵ استارتاپ در حوزه الهام زیستی دارند. ۱۳ دانشگاه برتر کشور باید به حاکمیت برای حل نیازهای جامعه راه‌حل ارائه دهد که الهام زیستی یکی از قدامات لازم در این مسیر است.

وی اضافه کرد: احیای مرکز لرزه‌نگاری با همکاری استانداری انجام شد تا بتوانیم زلزله‌ را پیش‌بینی کنیم و با جذب نیروهای خبره در حوزه لرزه‌نگاری، این مجموعه را فعال کرده‌ایم. از طرفی با توجه به سیل اخیری که در مشهد رخ داد، با گروه آب دانشکده کشاورزی و مهندسی جلسه‌ای برگزار و پس از آن در حوزه محیط‌زیست و آب‌وهوا نیز  اقداماتی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه باید سرمایه اجتماعی را باید بالا ببریم، گفت:  تعداد زیادی از دانشجویان متاهل داریم که باید نیازهای اولیه زندگی آنها تامین شود. به همین جهت، ساخت پردیس زندگی که پروژه‌ای ۱۰ ساله در دانشگاه است را در دانشگاه فردوسی کلید زدیم که تا ۴۲ روز دیگر سازه تکمیل خواهد شد و در ۴ فاز با ۲۲۰ واحد و در مجموع ۸۸۰ واحد به بهره‌برداری خواهد رسید و از طرفی در این مدت کوتاه حضور دوره جدید مدیریتی، خوابگاه متاهلین را نیز جلو برده‌ایم.

میرزائی با اشاره به تسهیلات جذب  دانشجویان نخبه، افزود: نسل جدید نیازها و روحیات متفاوتی دارد و باید برایش بستری آماده شود تا انگیزه و روحیه شاداب در آن تقویت شود. برای ۶۶ رشته در مقطع  کارشناسی، ۲۰۴ رشته کارشناسی ارشد و ۱۳۵ رشته دکتری، تسهیلاتی برای استعدادهای برتر ایجاد شد که به ترتیب ۲، ۴ و ۶ میلیون تومان برای مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در نظر گرفته شده است. تسهیلات و جوایزی برای دانشجویان دارنده  مدال‌های ورزشی هم در نظر گرفته شده است.  

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد آمایش رشته‌های دانشگاهی، بیان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیات علمی اندیشه‌ورزی علم و فناوری استان است و ما در ذیل این هیات مسئول انجام دو فعالیت هستیم که شامل بازخوانی نقشه جامع علمی کشور و آمایش آموزشی استان می‌شود. رصد وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان ۵ سال گذشته استان توسط  معاونت توسعه منابع دانشگاه انجام شده که به زودی نتایج آن را به سمع و نظر مسئولین و خبرگزاری‌ها می‌گذاریم. این کار باعث حذف برخی رشته‌ها می‌شود. همچنین تا کنون مجوز تعدادی از مراکز غیرانتفاعی در شهرستان‌های مختلف استان لغو شده است.

رئیس دانشگاه فردوسی با بیان اینکه رصدخانه علم و فناوری به زودی در دانشگاه احداث خواهد شد، عنوان کرد: این  مرکز شبکه‌مسائل دانشگاه را احصا می‌کند. اکنون دانشگاه مسئله‌محور شده و اقداماتی مانند ایجاد دانشکده هنر در حال حاضر در الویت پایین‌تری قرار دارد.

میرزائی درمورد اساتید حق‌التدریسی گفت: ما باید برای استاد خود، امنیت شغلی ایجاد کنیم. در این راستا تعداد زیادی استاد جوان جذب شده که ۷۶ نفر به طور رسمی با در نظر گرفتن شاخص‌های تخصصی، عضو هیات علمی شدند و ۲۸ استاد دیگر در صف عضویت رسمی هیات علمی دانشگاه هستند.

در ادامه نشست حسین باغگلی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی نیز اظهار کرد: بودجه دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که بودجه عمومی دریافتی از دولت است و بودجه اختصاصی که درآمدهای دانشگاه را دربر می‌گیرد و شامل چند بخش از جمله درآمدهای حاصل از آموزش‌های مازاد بوده مانند هزینه‌های دریافتی از دانشجویان دوره دوم و بین‌الملل. بخشی از درآمدهای حاصل از تولیدات دانشگاه را نیز شامل می‌شود و از طرفی درآمدهای پژوهشی نیز از عوامل درآمدی دانشگاه به شمار می‌رود. 

وی بیان کرد: در سال گذشته نسبت درآمدهای اختصاصی به درآمدهای عمومی کمتر از نیم درصد بوده ولی در سال جاری به حدود ۱۳ درصد رسیده است که علاوه ۲۲ میلیارد قرارداد با معدن سنگان، قراردادهایی با ارزش ۵۰ ، ۳۰ و ۲۰ میلیارد با دستگاه‌های مختلف امضا شده و در حال حاضر ۱۲۲ میلیارد تومان درآمد برای دانشگاه، محقق شده است. ۵۰ میلیارد به حساب دانشگاه واریز شده و قراردادها با مبالغ ۳۰ و۲۰ میلیارد تومان امضا شده ست. مجموعه قراردادهای جاری دانشگاه ۱۵۰ میلیارد تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی افزود: میزان درآمد اختصاصی در سال ۱۴۰۰، ۱۹ میلیارد بود که در سال ۱۴۰۱، ۲۸ میلیارد تومان ارتقا یافته و این عدد در سال ۱۴۰۲، به  ۳۸ میلیارد تومان رسید. اما در سال جاری تا به الان  بیش از ۱۲۰ میلیارد درآمد اختصاصی برای دانشگاه قطعی شده است که بیانگر رشدی بیش از ۴ برابری است و بیش از چهار پروژه دیگر در دست داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha