• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403052214994
  • منبع : صندوق نوآوری و شکوفایی

تمدید مهلت ثبت‌نام در فراخوانی برای درمان بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما

تمدید مهلت ثبت‌نام در فراخوانی برای درمان بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما

مهلت ثبت‌نام در فراخوان پژوهشی با عنوان «درمان بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما با استفاده از سلول‌های anti-BCMA CAR-T» تا سه‌شنبه ۶ شهریور تمدید شد.

به گزارش ایسنا، یکصدوچهل‌ونهمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح «درمان بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما با استفاده از سلول‌های anti-BCMA CAR-T» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک گروه پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شده است.

با گسترش چشمگیر دانش ایمونولوژی در دهه‌های اخیر و مشاهده اثرات اختصاصی سیستم ایمنی در برابر آنتی‌ژن‌های توموری، تلاش‌های بسیاری در جهت به کارگیری سیستم ایمنی برای مقابله با سرطان معطوف شده است. از میان روش‌های ایمنی‌درمانی، استفاده از سلول‌های تی (T Cells) مهندسی‌شده به وسیله گیرنده کایمریک آنتی‌ژن (CAR)، بحث داغ و روز این مسئله است. 

در سال‌های اخیر، BCMA به عنوان هدف سطحی مناسب برای هدف قرار گرفتن به وسیله سلول‌های تی مهندسی‌شده، مورد مطالعه و بررسی گسترده‌ای قرار گرفته است، به طوری که تاکنون دو شرکت خارجی موفق به اخذ تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شده‌اند.

در این طرح پس از ترانسداکشن سازه‌های CAR ضد BCMA به لنفوسیت‌های تی جداسازی‌شده از خون، توانایی این سلول‌ها در تشخیص اختصاصی سلول‌های بیان‌کننده BCMA و متعاقب آن تولید و ترشح سایتوکاین‌ها، تقسیم و ایجاد اثرات سمی علیه این سلول‌ها در آزمایش‌های پیش‌بالینی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی می‌شود محصول تولیدشده دارای ۱۰۰ درصد خاصیت کشندگی سلول‌های هدف با نسبت ۱:۱ بعد از ۲۴ ساعت بوده و بقای موش‌های مدل توموری ایجاد شده را تا حداقل ۱۰۰ روز افزایش دهد.

اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان پژوهشی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

به نقل از صندوق نوآوری، گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند تا روز سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ فرصت دارند  پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha