• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403051711434
  • خبرنگار : 50134

مشکل مسکن؛ دغدغه روز خانواده‌ها

مشکل مسکن؛ دغدغه روز خانواده‌ها

ایسنا/آذربایجان غربی امروزه تامین مسکن به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده است و برای دولتها رفع این معضل و تحول در حوزه ساخت و تامین مسکن اهمیت زیادی دارد.

هر دولتی که روی کار می آید سیاستها و برنامه‌هایی برای حل این معضل ارائه می‌‎کند اما آنچه در واقعیت شاهد هستیم با وجود اقداماتی که صورت گرفته بازهم خانه دار شدن به یک حسرت تبدیل شده است؛ باید به این نکته توجه کرد که خانه دار شدن به تنهایی می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه اعم از ازدواج، فرزند آوری و بسیاری از آسیبهای اجتماعی را کاهش دهد.

در آذربایجان‌غربی نیز طبق آمارها با مشکل تامین مسکن توسط خانواده‌ها روبرو هستیم. دستگاه ها و نهادها در استان به سهم خود در نهضت ملی مسکن اقداماتی را طی سال جاری در بخش ساخت مسکن شهری و روستایی انجام داده اند اما با این وجود تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله وجود دارد.

تامین اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۳ برابر متقاضیان موثر در آذربایجان‌غربی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۳ برابر متقاضیان موثر تامین شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

رسول عطایی اظهار کرد: ۴۱ هزار و ۹۰۴ متقاضی موثر نهضت ملی مسکن در استان وجود دارد که برای تمام این افراد تامین زمین انجام شده است.

وی ادامه داد: اراضی تامین شده در آذربایجان‌غربی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ظرفیت بارگذاری ۱۴۳ هزار و ۳۰۳ واحد مسکونی را دارد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: برنامه تولید مسکن در استان بر اساس برنامه چهار ساله ساخت ۲۰۳ هزار و ۹۲۹ واحد مسکونی بوده که در قالبهای حمایتی شهری، روستایی، بازآفرینی شهری، خودمالکی و استیجاری اجرایی می‌شوند.

عطائی خاطر نشان کرد: بر اساس این آمار نیاز مسکن سالانه برای آذربایجان‌غربی ۵۰ هزار واحد است و متقاضیان بعد از ثبت نام و احراز شرایط نسبت به پرداخت وجه اولیه اقدام می‌کنند.

پرداخت تسهیلات به ۱۲ هزار واحد روستایی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به میزان تسهیلات ویژه مسکن روستایی اظهار کرد: سال گذشته به ۱۲ هزار واحد روستایی در استان تسهیلات ویژه مسکن پرداخت شد که اعتبار این رقم امسال به ۲۳ هزار واحد تبدیل شد و مجوز آن ابلاغ شده‌است.

علیرضا مقدم ادامه داد: تسهیلات طرح بهسازی و ویژه مسکن روستایی یکی از شاخصهای مهم مقاوم سازی روستایی است که با ارتقای آن ضمن بهره‌مندی بیشتر روستاییان می توان به رقم بالاتری در میزان مقاوم سازی روستایی رسید.

وی با بیان اینکه میزان مقاوم سازی در این استان از نرخ پایینی برخوردار است، افزود: در حال حاضر ۳۴ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده که با برنامه ریزی‌های مهندسی در صدد رشد این نرخ تا پایان سال هستیم.

مقدم در خصوص تسهیلات نیز گفت: این تسهیلات با مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و با نرخ پنج درصدی و بازگشت ۲۰ ساله در اختیار روستاییان قرار داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی یادآور شد: تمامی فاقدین مسکن در روستاها، افراد دارای مسکن فرسوده و افرادی که در راستای مهاجرت معکوس روستایی گام برمی دارند نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

مقدم با تاکید بر اطلاع رسانی ممتد و تبلیغات رسانه ای در خصوص مقاوم سازی مسکن روستایی گفت: متقاضیان روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار می‌توانند از این امکان بهره مند شوند.

شناسایی ۶۹۴۴ خانواده مستاجر و نیازمند تامین مسکن مددجویی در آذربایجان‌غربی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌غربی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: در حال حاضر ۶۹۴۴ خانواده مستاجر و نیازمند تامین مسکن در استان تحت پوشش کمیته امداد شناسایی شدند که از این تعداد ۵۵۹ انوار روستایی و ۶۳۸۵خانوار شهری هستند.

مهرافروز در خصوص اعتبار پیش بینی شده در توافق نامه بودجه حوزه مسکن آذربایجان‌غربی برای سال جاری نیز تصریح کرد: اعتبار پیش بینی شده مطابق الزامات بودجه ابلاغی مبلغی به میزان ۳۳۲میلیارد و ۲۸۳میلیون ریال برای اتمام فعالیت‌های مسکن مددجویی استان است.

وی اظهار کرد: تعداد ۷۳۴واحد از ابتدای طرح‌های اجرایی از جمله بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله خوی، احداث ۱۰هزار واحد مشترک با بنیاد مستضعفان و از محل تفاهم نامه احداث ۳۵هزار واحدی و ۵ هزار واحدی، تحویل مددجویان شده‌است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در صورت تخصیص اعتبارات مابقی واحدهای در دست اقدام تکمیل و تحویل مددجویان می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال جاری تعداد ۲۷۶واحد مددجویی با اعتبار هزینه شده بالغ بر ۶۹میلیارد و ۱۷۰میلیون ریال از محل اعتبارات تسهیلات صندوق امداد ولایت و اعتبارات دولتی و منابع مردمی تعمیر با فضای جانبی ایجاد شده‌است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه این سازمان نیز همراه دولت برای ساخت مسکن است، تصریح کرد: زمینی به مساحت ۱۵۳هزار متر مربع از زمین‌های خود سازمان اوقاف به  اداره کل راه و شهرسازی معرفی شده در قالب نهضت ملی مسکن تا در بین اقشار آسیب پذیر جامعه قرار داده شود.

وی ادامه داد: ۲۰هزار متر مربع از این زمین ها از عرصه های خود اوقاف هستند.

افتتاح ۱۶۴ واحد مسکن مددجویی در آذربایجان‌غربی طی سال جاری

معاون اشتغال و توانمند سازی مردمی سازمان بهزیستی آذربایجان‌غربی نیز در خصوص پرداخت کمک هزینه مسکن نیز یاد آور شد: در سال گذشته سهم بهزیستی در این بخش ۴۱۶واحد بود که ۵۱۶ واحد با اعتبار ۱۰۲میلیارد و ۸۶۶میلیون تومان ایجاد کردیم.

سوری ادامه داد: در هفته بهزیستی سال جاری ۱۶۴ واحد مسکونی افتتاح  شد.

وی با اشاره به اینکه در طی ۳سال اخیر ۲۵میلیارد تومان از طریق بنیاد مسکن به مددجویان بهزیستی پرداخت شد اظهار کرد: برای سال جاری نیز ۵۴ میلیارد تومان در راستای پرداخت کمک هزینه تامین مسکن برای مددجویان بهزیستی استان در نظر گرفته شده که هنوز تقسیم بانکی اعلام نشده‌است.

به گزارش ایسنا، دولت برای تامین و حل مشکلات مسکن مردم باید با استفاده از نظرات کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و همچنین استفاده از فناوری‌های جدید، راهبردهای مناسبی اتخاذ کند تا در مدت زمان کوتاه بتواند بخشی از مشکل مسکن جامعه را برطرف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha