• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403051409382
  • خبرنگار : 71461

آنچه در جلسه سیاستگذاری دهمین دوره جایزه جهانی اربعین گذشت

آنچه در جلسه سیاستگذاری دهمین دوره جایزه جهانی اربعین گذشت

اعضای شورای سیاستگذاری دهمین دوره جایزه جهانی اربعین در آستانه راهپیمایی اربعین حسینی، گرد هم آمدند تا با بررسی پیشنهادها و راهکارهای جدید، مقدمات کار را برای برگزاری این رویداد در زمستان سال جاری را آماده کنند.

به گزارش ایسنا، در این نشست حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی نیشابوری، دبیر جایزه جهانی اربعین اظهار کرد: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بر خود لازم دانستیم که از تجربیات و اندوخته های متنوعی که سرمایه های این مرز و بوم هستند، به حد مقدور استفاده کنیم.  

وی با اشاره به اینکه، لازم است تا تمدن اربعین که در حال بروز و ظهور است را مورد بررسی قرار دهیم، افزود: این ظرفیت بزرگ را روایت خام پاسخ گو نخواهد بود. بنابراین جایزه جهانی اربعین در تلاش است تا بهترین تصویر را از این حرکت بزرگ ارائه کند.

حسینی نیشابوری همچنین ترکیب شورای سیاستگذاری جایزه جهانی اربعین را متنوع اعلام کرد و ادامه داد: افراد حاضر در این شورا، سال های سال تجربیات بین المللی را پشت سر گذاشته اند و انباشته این تجربیات برای جایزه جهانی اربعین ضرورت دارد.  رشته ها و بخش های این رویداد، در دوره دهم، تکامل یافته و بر آنها افزوده شده است. علاوه بر فضاهای پژوهشی و کتاب و مقالات و پایان نامه که حیث دانشگاهی در آن برجسته است، رشته هایی مثل عکس به صورت حرفه ای و آماتور، مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، داوران مجرب و نخبه در بخش های مختلف حضور دارند.

وی با بیان اینکه این ترکیب سیاستگزاری و داوری، می‌تواند از زوایای مختلف به رویداد جهانی جایزه اربعین نگاه کند، ابراز کرد: برای قدم نخست در دوره دهم، هم در سفارش اثر که بهترین بسترش، پیاده روی پیش رو است، هم در تنوع، شرایط خوبی داریم. در دوره قبل هم با دریافت دوازده هزار اثر، به رکورد خوبی رسیدیم. تلاش داریم سخن و پیام اربعین را فراتر از تشیع ایرانی و عراقی و فراتر از محبین تشیع، حتی فراتر از دنیای اسلام که به حماسه عاشورا به عنوان یک نهضت نگاه می کند، در دنیای آزادی خواهان، در این رویداد، بازتاب دهیم.  

وی با تاکید بر لزوم رویکرد نو و براساس پیشرفت های فناورانه در ارائه پیام عاشورا، گفت: منابر سنتی جایگاه خود را دارند اما ما نیاز به منبرها و تریبون های نوین و جدید و قاطع داریم که بتواند از ابزار جدید همچون هوش مصنوعی، در همراهی با توانمندی هنر و جاذبه هنرمندان استفاده کنیم و این پیام را به قلب و خرد و اندیشه ها انتقال دهیم. مابقی کار، تبعیت و دلدادگی را به همراه خواهد آورد.  باید راهکارها، سیاست ها و ایده های جدید در بستر جایزه جهانی اربعین برای رساندن پیام این راهپیمایی باشکوه که هم قرآنی و هم وحیانی است، مورد توجه قرار گیرد، چرا که اربعین فطرت پذیر و سرشت پذیر است و در قلب انسان حقیقت جو می نشیند.  

نیشابوری همچنین تاکید کرد: جایزه جهانی اربعین، امتداد بین المللی فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و براساس اسناد بالادستی اقدام می‌شود. افزوده شدن بخش نواهای اربعینی به فراخوان دهمین دوره این جایزه را نیز داریم. امیدواریم در دوره‌های بعد، بخش نمایش‌های آیینی را نیز اضافه کنیم.  در این دوره جایزه، ۵ نقطه در خارج از کشور به عنوان دبیرخانه منطقه‌ای تعیین شده است.

در ادامه این نشست، اعضای شورای سیاستگزاری جایزه جهانی اربعین، پیشنهادهای خود را ارائه کردند.  

توجه به خادمین

مسچی معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب، در این نشست، پیشنهاد داد تا به خادمین راهپیمایی اربعین نیز توجه جدی شود.  بخش رسانه را در این رویداد بزرگ، باید جدی بگیریم. چرا که رسانه سبب جهانی شدن اربعین شده است.  

پرداختن در عرصه بین الملل

حجت الاسلام محمدعلی معینیان از مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز گفت: که در عرصه بین المللی باید بیشتر به این جایزه پرداخته شود. نظام سلطه که رسانه در اختیار دارد تمایل ندارد که چنین وقایعی معرفی شود و آن را تحت سانسور قرار می‌دهد.  ظرفیت زائران غیرایرانی و غیرعراقی را مورد توجه قرار دهیم و حضور آنان را به درستی منعکس کنیم.

وجه تمدن سازی

حجت الاسلام حسین ردایی عضو مجلس خبرگان رهبری استان البرز تاکید کرد: که تمدن سازی برای سعادت بشر، یکی از وجوه راهپیمایی اربعین حسینی است.  هر زائر یک رسانه باید باشد. تقریبا از همه کشورها، در این رویداد بزرگ، زائر داریم. این موضوع باید جا بیفتد و بهترین مقدمه باشد برای رسیدن به هدفی که از اربعین حسینی دنبال می‌شود.  

دوری از موازی کاری

حجت الاسلام حمید احمدی مسوول کمیته فرهنگی ستاد اربعین، در این نشست تاکید کرد که متولی فرهنگسازی راهپیمایی اربعین، سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی و نباید در این زمینه موازی کاری صورت گیرد.  روایت تمدنی اربعین نیز باید مورد توجه قرار گیرد  ضعف ادبیات در این حوزه مشهود است و باید بیشتر روی آن کار شود. در واقع، نگاه تمدنی به اربعین باید پر رنگ‌تر شود.

توجه به شیعیان کشورهای دیگر

مطهری فعال حوزوی از کشور پاکستان هم در این نشست، با تاکید بر لزوم توجه به شیعیان مظلوم در کشورهای دیگر از جمله پاکستان، گفت که این افراد که تعداد قابل توجهی را شامل می شود، می توانند آثاری ارزشمند از زوایای مختلف حماسه اربعین حسینی ارائه کنند.  

تغذیه فکری زائران

درویشی از بنیاد بین المللی عاشورا، تغذیه فکری حاضران و زائران در پیاده روی اربعین برای تولید آثاری عمیق را خواستار شد.  فعالیت های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای جایزه تعریف شود. بیژن نوباوه نماینده مجلس نیز در پایان این نشست، تاکید کرد که نگاه دولتی برای فعالیت های مرتبط با اربعین و در تولید آثار مرتبط، باید کاسته شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha