• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051308389
  • خبرنگار : 50642

چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی آب؛

آب؛ ابرچالش حوزه کشاورزی

آب؛ ابرچالش حوزه کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوزی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: آب به عنوان ابرچالش کشاورزی در کشور و استان مطرح است و جهاددانشگاهی خراسان رضوی با شناخت دقیق از این کلان مسئله، بخش اعظم پژوهش‌های خود در پژوهشکده بیوتکنولوژی را در مدیریت آب، پساب‌ها و استفاده از آب‌های نامتعارف و مسائل مرتبط با آن متمرکز کرده است.

مریم عامری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آب به عنوان ابرچالش کشاورزی در کشور و استان مطرح است. طبق گزارشات اخیر خراسان رضوی هم در میان استان‌هایی است که وضعیت مناسبی ندارد و در صدر جدول قرار گرفته است. با توجه به سطح کم بارندگی، تغییرات اقلیمی، گرمای هوا و تبخیر که در سطح بالایی قرار دارد، شوری آب شهر مشهد بالا رفته به طوری که از این لحاظ در میان ۱۰ استان اول کشور قرار گرفته‌ است.

وی با اشاره به انواع آب شیرین و نامتعارف یا پساب بیان کرد: تلاش در خصوص افزایش بهره‌وری آب شیرین است. زیرا در کشاورزی و صنعت بیشترین هدررفت آب وجود دارد. لذا در مرحله اول کشاورزی و در مرحله دوم صنعت، بیشترین آب ورودی را دارند و به همین ترتیب هم بیشترین هدررفت را به خود اختصاص  داده‌اند. با توجه به اینکه تصفیه‌خانه‌های کشاورزی و صنعت به صورت مازاد فعالیت می‌کنند و حدود ۲۰ درصد آب بدون تصفیه وارد کال می‌شود، نیازمند بودجه‌ای به اندازه ۲۰ الی ۳۰ همت هستیم که بتوانیم تصفیه‌خانه جدیدی راه‌اندازی کنیم تا مشکل حل شود؛ چراکه تصفیه‌خانه‌های کنونی پاسخگوی خروجی صنعت و کشاورزی نیستند.

عامری یادآور شد: بیوتکنولوژی صنعتی در این میان به عنوان عرصه‌ای که در آن چند علم مختلف پیوند خورده است، درحال فعالیت است و از تخصص‌های بین‌رشته‌ای و میان‌رشته‌ای استفاده می‌کند تا بتواند از زوایای مختلف این چالش را بررسی کند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوزی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاددانشگاهی خراسان رضوی با شناخت دقیق از این کلان مسئله بخش اعظم پژوهش‌های خود در پژوهشکده بیوتکنولوژی را در مدیریت آب، پساب‌ها و استفاده از آب‌های نامتعارف و مسائل مرتبط با آن  متمرکز کرده است.

آب؛ ابرچالش حوزه کشاورزی

وی بیان کرد: پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی حدود ۱۰ سال است که تاسیس شده است و باتوجه به اینکه سه گروه قارچ، باغبانی و میکروارگانیسم در این پژوهشکده موجود است، در این میان همگرایی پژوهشی یافته‌ایم و طی آن تمامی ما در حوزه آب فعالیت می‌کنیم.  بنابراین  طی هدف‌گذاری که در ۳ سال گذشته صورت گرفته است، تمامی دست‌اندکاران این پژوهشکده برای افزایش بهره‌وری مصرف آب و استفاده از آب‌های نامتعارف در حال فعالیت هستند.

عامری ادامه داد: پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با چند رشته تخصصی شامل رشته‌های مهندسی، بیوتکنولوژی، باغبانی، زیست‌شناسی، شیمی، کشاورزی و مهندسی در حال فعالیت است. در رشته مهندسی افراد متخصص در موضوع سازه‌های گلخانه‌ای و استفاده از تنوع زیستی و انواع جلبک، قارچ و دیگر گیاهان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی افزود: بخش دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده در خصوص تولید محصولاتی است که به عنوان محصولات جانبی تولید می‌‎شود که پس از دور ریز شدن، به چرخه تولید اقتصاد باز گردند و اقتصاد چرخشی پدید آید. یکی از اهداف ما در این پژوهشکده این است که از تمامی علومی که در این نهاد وجود دارد به نحو احسن استفاده کنیم و با کمک آن‌ها بتوانیم آب را بازگردانی کنیم تا به حداکثر بهره‌وری دست یابیم.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوزی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سیستم‌های کشت را داخل گلخانه‌ها قرار داده‌ایم و در همان سیستم‌ها هم آب مجدد بازچرخانی می‌شود که هدر رفت آب در آن‌ها وجود دارد، اما خوشبختانه طی استفاده از یکی از دستگاه‌ها تنها ۲۰ درصد آب هدر می‌رود و ۸۰ درصد آب ذخیره می‌شود. همچنین با یکی از دستگاه‌ها مدیریت آب برای گیاهان تولیدی صورت می‌گیرد و طی فرآیند مشخصی نسبت با میزان رشد آن‌ها، آب در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و از ابتدا تا انتهای رشد، آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: علاوه بر فعالیت‌های بیان شده، واحدی در این پژوهشکده وجود دارد که با عنوان کیلوگرم بر مترمکعب بیان می‌شود و طی آن اندازه‌گیری محصول به دست آمده و اندازه آب استفاده شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در حال تلاش هستیم که میزان بهره‌وری آن را افزایش دهیم تا بتوانیم با آب کمتری محصول بیشتری تولید کنیم و تاکنون در این فعالیت ۵۰ الی ۸۰ درصد افزایش بهره‌وری تولید صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha