• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403050200879
  • خبرنگار : 50022

رئیس کل دادگستری البرز:

بیش از ۳۰۰ هزار تبعه و مهاجر خارجی مجاز و غیرمجاز در استان البرز حضور دارند

بیش از ۳۰۰ هزار تبعه و مهاجر خارجی مجاز و غیرمجاز در استان البرز حضور دارند

ایسنا/البرز رئیس کل دادگستری البرز با بیان اینکه استفاده از ظرفیت اتباع در حد ضرورت در همه کشورهای جهان امری پذیرفته شده و مرسوم است گفت: اما این به معنای حضور و تردد بدون ضابطه اتباع غیرمجاز نیست.

به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری استان البرز به همراه رئیس کل دادگاه‌ها و دادستان کرج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دادستان‌های حوزه‌های قضایی فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ با حضور در اردوگاه مراقبتی اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز از نزدیک در جریان روند جمع آوری و طرد اتباع غیرمجاز قرار گرفت.

در این بازدید که با همراهی سیروس دهقان شیری، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز؛ سرهنگ نجم الدین رشیدی، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان البرز و سرهنگ عسگری، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان البرز انجام شد رئیس کل دادگستری استان البرز از بخش‌های مختلف این اردوگاه از جمله محل ملاقات مراجعین، محوطه انتظار، واحد اخذ بیومتریک و قرنطینه و محل کشفیات آلات و ادوات جرم بازدید و به گفت و گو با پرسنل و تعدادی از اتباع پرداخت.

حسین فاضلی هریکندی در نشست پس از این بازدید با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز در مدت زمان تصدی وی در استان و تلاش استانداری البرز گفت که فعالیت‌های انجام شده در ساخت و تجهیز این اردوگاه در مدت زمان کم، بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است. وی همچنین از تلاش‌های اداره کل امور اتباع، نیروی انتظامی و دادستان‌های حوزه قضایی استان در جمع آوری و طرد اتباع غیرمجاز تقدیر کرد.

لزوم ضابطه مند شدن حضور اتباع

وی در ادامه با بیان اینکه استفاده از ظرفیت اتباع در حد ضرورت در همه کشورهای جهان امری پذیرفته شده و مرسوم است گفت: اما این به معنای حضور و تردد بدون ضابطه اتباع غیرمجاز نیست و باید بر اساس نیازهای هر جامعه، تعداد و کیفیت حضور اتباع با برنامه‌ریزی و بر اساس نقشه راه مدون، باشد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان با برشمردن برخی تهدیدهای حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان البرز متذکر شد: بررسی آماری پرونده‌های قضایی استان البرز نشان می‌دهد که حضور اتباع به عنوان یکی از طرفین چه به عنوان شاکی یا متهم در پرونده های کیفری و یا خواهان و خوانده در پرونده‌های حقوقی روند افزایشی داشته است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به آمار غیررسمی که از حضور بیش از ۳۰۰ هزار اتباع و مهاجرین مجاز و غیرمجاز در استان البرز حکایت دارد به نگرانی شهروندان در این خصوص پرداخت و اضافه کرد: عدم برخورد به موقع و ضابطه‌مند نبودن حضور اتباع به خصوص اتباع غیرمجاز در استان مشکلاتی را در زمینه‌های متعدد از جمله مسائل قضایی، سرانه‌های آموزشی و بهداشتی و آسیب‌های اجتماعی و تحمیل هزینه‌های متعدد پیش بینی نشده در پی داشته است و در حدی که با حضور این تعداد اتباع، جمعیتی به اندازه یکی از شهرستان‌های استان به جمعیت استان البرز اضافه شده است.

۹۸درصد متکدیان و کودکان کار تبعه خارجی هستند

وی با استناد به آمار مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز که حکایت از این دارد که نزدیک به ۹۸درصد متکدیان و کودکان کار جمع آوری شده در استان از اتباع بیگانه هستند اضافه کرد: حضور متکدیان و کودکان کار در معابر شهرهای استان از نظر بصری ناخوشایند است و همچنین تاثیر منفی بر سلامت اجتماعی و روانی مردم دارد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با تاکید بر اینکه مقابله با روند ورود و حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در دو بخش ملی و استانی نیازمند اخذ تصمیمات و اتخاذ راهکارهای منسجم است متذکر شد: در سطح ملی نیازمند سیاست گذاری‌های کلان هستیم اما در سطح استان تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود با این پدیده مقابله شود که با توجه به اهمیت این موضوع، نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در سال جدید به موضوع ساماندهی اتباع بیگانه اختصاص داشت و مصوبات آن در حال پیگیری است.

تصمیم‌های اتخاذ شده در حوزه ساماندهی اتباع خارجی در استان البرز

اشاره فاضلی هریکندی  به نشست ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بود که در آن مصوب شد دستگاه‌های متولی اقداماتی در زمینه شناسایی مسیرهای اصلی و فرعی انتقال اتباع در داخل استان و قاچاق انسان؛ ممنوعیت هرگونه تنظیم اسناد خارج از ضوابط و قوانین؛ تشدید نظارت‌ها بر اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی غیرمجاز توسط کارفرمایان؛ رسیدگی سریع و برخورد قاطع با کارفرمایان متخلف در به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز؛ به روزرسانی لیست اتباع خارجی مجرم؛ شناسایی، ساماندهی و تعیین تکلیف کودکان کار و متکدی تبعه خارجی در سطح استان؛ آگاهی بخشی قوانین حقوقی به بانوان ایرانی و خانواده‌های ایشان در خصوص ازدواج با اتباع غیرمجاز و معاینه سلامت اتباع پیش از به کارگیری از سوی کارفرمایان انجام دهند.

ماموریت به دادستان‌های استان

رئیس کل دادگستری استان البرز به همراهی دستگاه قضایی با اقدامات انجام شده برای شناسایی و طرد اتباع غیرمجاز تاکید کرد و گفت: به کلیه دادستان‌های استان ابلاغ و تاکید شده است تا در زمینه اتباع غیرمجاز همکاری کامل را با دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل امور اتباع و نیروی انتظامی استان انجام دهند.

بالابردن هزینه وقوع جرم

حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در این نشست از تلاش مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز در ایجاد اردوگاه مراقبتی اتباع و مهاجرین خارجی تقدیر کرد و متذکر شد: دادستانی همواره نگاه حمایتی به اقدامات برای ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز داشته و موانع را برطرف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اهتمام شکل گرفته در استان برای مقابله با حضور غیرقانونی اتباع غیرمجاز مطلوب است گفت: حضور اتباع مشکلات متعددی را در زمینه وقوع برخی جرایم که گاهی غیرمرتبط به نظر می‌رسند به مانند تغییر کاربری‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز داشته است که باید با بالا بردن هزینه وقوع جرم از اتفاقات مشابه پیشگیری کرد.

سیروس دهقان شیری نیز در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز به تبیین اقدامات انجام شده برای ساخت اردوگاه مراقبتی، اجرای طرح‌های جمع آوری اتباع، شناسایی و برخورد با مشاورین املاک و همچنین کارفرمایان متخلف، جمع آوری کودکان کار و متکدیان پرداخت.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز با تقدیر از حمایت‌های دستگاه قضایی استان و همراهی استانداری و نیروی انتظامی در جمع آوری و ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز اضافه کرد: در نتیجه اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۷۴ اتوبوس و تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ تعداد ۵۲۶ اتوبوس حامل اتباع غیرمجاز استان جهت طرد به مرز روانه شده است.

جریمه‌های سنگین برای کارفرمایان

سرهنگ نجم الدین رشیدی، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان البرز نیز در این نشست با بیان اینکه اختلافات آماری در زمینه حضور اتباع خارجی غیرمجاز در استان وجود دارد اعلام کرد که در حال حاضر بر اساس برآوردهای نیروی انتظامی، تعداد تبعه خارجی غیرمجاز در استان بیشتر از ارقام اعلامی است که اتخاذ برخی تصمیمات از جمله اعمال جریمه‌های سنگین برای به کارگیری اتباع غیرمجاز در کاهش حضور اتباع غیرمجاز نقش مهمی دارد.

فرید نجف‌ نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در این نشست گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی اتباع غیرمجاز در پی نشست ۲۶ اردیبهشت ماه ارائه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۰:۳۷

دمتون گرم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۰:۳۹

سلام ممنونم از شما این هارو جمع اوری میکنید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۰:۵۸

باید همه این افغانی‌ها ی رابیرون کنید تمام مجاز غیرمجاز ندارد همشون باید بیرون کنید تا حالاهم زیادی درحق شان لطف کردیم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۰:۵۸

شما بیا فرخ اباد،دیگه ایرانی نمیبینی.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۱۵

در قاسم آباد بزرگ نزدیک 500هزار افغان زندگی میکنند در ضمن تو بازار روز های البرز دارن کاسبی هم می‌کنند بازار روز سرخاب همه افغانی هستند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۲۵

قانون عربستان خوبه هر کی غیر مجاز استخدام کنه تمام اموالشو مصادره میکنن چون در واقع کسی که غیر مجاز استخدام میکنه یعنی داره به کشور و مردمش خیانت میکنه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۳۸

مجاز وغیره مجاز خواسته مردم ایران اخراج افاغنه ها است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۳:۴۲

اخراج تمام مهاجمین افغان چه مجازچه غیر مجاز

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۴۹

سلام هرافغانی به اندازه 3نفرایرانی نان استفاده می‌کنه ایادولت حساب کتاب می‌کنه که ایناتماماازمنابع این مملکت استفاده می کنندبااین کمبود آب و... لطفاً مجازغیرمجازهمه بیرون

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۰۰:۱۹

ولی به اندازه ده نفرتون هم کار میکنه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۴۹

لطفا هرچه سریعترهمه شان رااخراج کنید .مجازهاشون هم فرقی باغیر مجاز ندارند د رهمه شهر ها شماره تلفن اعلام کنید که حضور افغانیها رااطلاع بدهیم به ماموران.چقدر دیگر اینها باید قتل وجنایت وجرم انجام بدهند تا دولت محترم تصمیم جدی برای اخراج اینها بگیرد؟

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۰۲

خواهشا رسیدگی کنید تمام کارخونه های ملارد را افغانی ها گرفتند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۱۷

دمتون گرم خسته نباشید...امیدواریم دیگه شهرمون از وجود افغانها پاک بشه.... افغانها برای بدست آوردن پول خانوادگی. دست به هر کاری میزنن.........

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۳:۰۵

فقط توکرج کم کم یک میلیون افغانی هست

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۰۹:۴۱

حیدرآباد کرج شده کابل .

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۳

واقعاً دست دادستان محترم ونیروهای نظامی که برای جمع کردن افغانی زحمت میکشند تشکر میکنیم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۳:۲۵

همه را اخراج کنید و به کشور خود برگردانید و قبل از خروج انگشت نگاری که در صورت برگشت جریمه سنگین زندانی طویل المدت

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۲۳:۳۷

لطفاً و خواهشا همه افقانی ها را بیرون کنید مجاز و غیر مجاز اینا خیلی پرو شده اند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۰۵:۴۷

دم تمام رسانه هایی که در حفظ کشور در برابر اتباع شرکت دارند گرم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۳:۵۷

مردم دیگه اتباع افقانستانی راتحمل نمیکنند هاشیه رفتن فقط مشگل را بیشتر میکند.. یک کلام اخراج

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۴:۰۸

مردم باید متحد بشن چرا بهشون خونه میدن کار میدن چرا از خودمون شروع نمیکنیم کسی نمیتونه مجبور کنه به اینا خونه بدیم خودمون هم مقصریم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۴:۴۷

لطفا اخراجشان کنید.جوانامون بیکارند.ایا مگر تو تبریز و اردبیل و کردستان و لرستان واستانهای دیگر اتباع نیست کارها انجام نمیشن کارها خوابیدن؟نه اینا نباشن هم کارها انجام میشن.پس نگید به اندازه 10نفر کارمیکنید.در مقابل پول میگیرید وباعث نون کارگرای ایرانی شدین.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۹:۱۴

احسنت.درود‌برشرفت

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۵:۰۳

الان کل جاده ساوه قم ،اسلامشهر ،رباط‌کریم ،شهریار شاه عبدالعظیم ،قرچک، ورامین، در تسخیر افغان ها هست کافی یه خورده بهتر نگاه کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۵:۲۰

فرصت زیادی نداریم،تا دیر نشده مهاجران را اخراج و آنها را در داخل خاک افغانستان اسکان دهید همان کاری که ترکیه با مهاجران سوری کرد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۵:۲۶

مجازی غیرمجاز نداره همه را بیرون کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۵:۳۸

هر کار فرمایی که به اتباع افغانی کار بدهد خیانت بزرگی در حق مردم و قشر کارگر کرده افغانی ها باید به کشور خود برگردند و آن را آباد کنند. ایران کمبود نیروی. کار ندارد خود میلیونها بیکار با مدرک لیسانس به بالا دارد بس حضور هر افغانی دلیل بیکاری یک جوان ایرانی است دولت پزشکیان باید با مهاجمین افغانی برخور قاطعانه داشته باشد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۵:۴۷

اافغان در کرج خیلی زیادن و مخصوصا در شهرکها و احساس ناامنی به وجود می اید و در شرایطی که کشور بارمشکل اب و برق روبرو هست و اکثر افغان غیر قانونی در کشور هستند لطفا رسیدگی کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۰۵

پناهندگی و مهاجرت در اغلب کشورها پذیرفته است و تعداد زیادی از ایران و سایر کشورها نیز به ان کشورها مهاجرت نموده اند ولی متاسفانه در ایران ۹۹ درصد مهاجرین از افغانستان با تحصیلات بسیار پایین و بدون خانواده می باشند که متاسفانه برای اینده ایران و ايرانيان بسیار خطرناک می باشد و مسئولان نظام باید سریعا تصمیمی اتخاذ کنند و مثل سایر کشورهای دنیا مهاجرین را گزینشی انتخاب نمایند و در صورت نیاز به مهاجر از سایر کشورهای همسایه نیز پذیرا باشند تا خطر از کشور بخاطر تعداد مهاجر زیاد از یک کشور دفع گردد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۱۳

سلام برای جمع آوری افغانها از خود مردم هم شاید بتوان استفاده کرد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۱۹

سمت گرمدره کرج بیا ببین افغانی ها نانوا مکانیک تا دل بخواد قصاب و مرغ فروش میوه فروش گرمدره کرج جزو ایران نیست چون کلانتری اونجا هیچ عکس‌العملی نشان نمیده

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۳۷

درود بر شما آقای دادستان..تورابه خداوند قسمت میدم هرچه زودتر اینها راخراج کنید .

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۵۵

تمام خانه های روستا های جاده چالوس تمام نگهبانی باغ های شخصی اطراف کرج اتباع غیر مجاز هستن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۷:۰۴

ممنون.واقعا باید برگردند. کارگرای خودمون بیکارن.تازه اینا هم دیگه مثل قبل کار نمی کنند و پر مدعا هم شدن.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۷:۲۹

فقط اخراج

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۷:۳۳

تمام این افغانی‌ها باید اخراج شوند مجاز و غیرمجاز معنی ندارد یک یک این‌ها عنصر نامطلوب هستند و باعث سلب آسایش و امنیت ما. پلیس ما و دولت ما باید از این مهاجمین افغانی در زمان اخراج جریمه‌های سنگین به خاطر حضور غیر مجاز و مشکلاتی که برای مردم ایران به وجود آوردند و از منابع ما استفاده کرده‌اند ریمه‌های سنگین اخذ کنندو اموال آنان را مصادره کنند در هنگام خروج از ایران باید از آنها کارت عکس تهیه شود و انگشت نگاری شوند که دوباره به ایران باز نگردند و در صورت بازگشت دوباره زندانی شوند. تمام ملت ایران پشتیبان پلیس و دولت ما در این امر خطیر هستند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۷:۵۶

فقط 300هزار نفر تو ساوجبلاغ ن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۸:۳۴

خواهش میکنیم هرچه زودتر اینا رو از کشور عزیزمان اخراج کنید دیگر نمیتونم تو صف نان ساعتها بمانیم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۳ ۱۸:۴۳

مسولین‌باید‌همه‌بیرون‌کنن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۱:۰۳

فقط خود خود تهران مملو از افغانی ، میلیونی ، هرجا میریم افغانی رشد کرده

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۱:۱۸

بخدا جمع آوری افغانی ها و پاکستانی ها و غیره رو به خوده مردم بسپرید زودتر جمع میشن از این کشور و اگر به روال گذشته پیش بره ایرانی ها میشن اتباع و اتباع میشن صاحب ایران بااین ورود و زاد و ولد کردن هاشون...

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۲:۰۶

باسلام و خداقوت به مسئولین این امر تورخدا ی فکری بکنید کلی همسایه ها افغانی هستن مدرسه میبینی افغانی بیمارستان میری میبینی افغانی صف نانوایی میری افغانی همشون هم پررو شدن انگار ما تو کشور اونا هستیم ...

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۴:۴۱

مجاز و غیر مجاز نداره ۴۰ سال باری شدن به گر ن مردم ایران خوبن بدن هر چی هستن باید کشور رو ترک کنن لطف و مرحمت هم که باشه دیگه بسه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۶:۴۸

تمام کوچه های طالقان پر از افغانی شده . یک زن جلو میره ۶تا ۷تا بچه هم پشتش قطار هستن .مرد هاشون هم تمام کارهای ساختمان رو در دست دارن .سرایداری خونها رو خانواده هاشون به عهده دارن کشاورزیهم به دست گرفته اند ورو همه باغها کار میکنن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۴ ۰۷:۴۸

مردم خواستار اخراج همه این افغانی هستند اما گوش مجلس و دولت بدهکار نیست چرا؟