کاظم دهقان دره شیری در گفت و گو با ایسنا درباره افزایش فست فودها و سایر واحدهای خدمات غذایی و نوشیدنی اظهار کرد: طی سالهای اخیر در شهر کرج راه اندازی واحدهای صنفی پخت و عرضه غذایی چه در صنف رستورانها، فست فودها و چه کافی شاپها رو به افزایش گذاشته است. با توجه به اینکه غذا یکی از پرطرفدارترین صنایع حال حاضر محسوب میشود، سه علت مهم را برای این روند میتوان مطرح کرد.
وی افزود: اولین علت این است که اساسا در کشور ما صرف وعده غذایی و خوراکی در بیرون از منزل، در رستورانها و فست فودها یک نوع تفریح به حساب میآید و خانواده در هر زمانی که فرصت داشته باشد، برای تفریح و گذران وقت به یک رستوران یا فست فودی مراجعه میکند.
دهقان ادامه داد: برای علت دوم بحثهای اقتصادی مطرح میشود. چون بسیاری از افراد که درآمد کافی نداشته و یا به دنبال درآمد بیشتری هستند به عنوان شغل اصلی و حتی شغل دوم وارد این حرفه میشوند. سوم اینکه معمولا در حال حاضر این نظریه در جامعه مطرح میشود که به دلیل شرایط اقتصادی فعلی، خانوادهها خرید و تامین برخی از اقلام را غیر ضروری میدانند اما حتی اگر درآمد زیادی نداشته باشند، از خورد و خوراکشان نخواهند زد.
وی اظهار کرد: به این دلایل افراد علاقهمند، اقدام به راهاندازی فست فود و رستوران کرده به طوری که این موضوع باعث شده در اتحادیه اغذیه فروشان صدور جواز نسبت به ابطال آن پیشی بگیرد. مثلاً در یک خیابان و راسته شهر، بالای ۲۰ واحد فست فود و اغذیه فروشی کار میکنند.
وی در ادامه اظهار کرد: اما تعداد انگشت شماری از آنها هستند که میتوانند به کار خود ادامه داده و ماندگار شوند. چون با توجه به هزینهها، اجاره بالا و نیروی انسانی کم، تعدادی از این واحدها توانایی ادامه کار نداشته و پس از مدتی کار و کسب خود را با ضرر جمعآوری میکنند.
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج گفت: علت دیگر هم این است که سبک زندگی مردم تغییر کرده و به سمت صنعتی شدن حرکت میکند. بنابراین در این مسیر به دلیل شرایط اقتصادی زن و شوهر شاغل هستند و وقت کمی برای آشپزی در منزل داشته و بیشتر ترجیح میدهند از غذای بیرون استفاده کنند. همین امر هم باعث افزایش این مشاغل طی یکی دو سال اخیر شده است.
وی یادآور شد: البته این فرایند تا یک جایی گنجایش خواهد داشت. اگر چه در این واحدها تنوعی از انواع غذاهای گرم و سرد، پیتزاهای مختلف و سالادها با تست و مزه جدید عرضه میشود اما روی آوردن به این مشاغل مانند موجی است که میآید و بعد از مدتی به روال قبل باز میگردد.
وی افزود: اما هر صنفی باید نسبت به جمعیت شهر کرج تناسب داشته باشد. چرا که ذائقهها در حال تغییر است و ممکن است شرایط تغییر کند. این باعث میشود افرادی با امید وارد این حرفه شوند ولی با وجود هزینه و آرزو، بعد از دو سال شکست خورده و کسب و کار خود را جمع آوری کنند.
وی توصیه کرد: دیده و تجربه کردهایم که بسیاری از افرادی که وارد این شغل میشوند، در رویا به سر میبرند و تصور میکنند با ارائه یک غذای جدید از یک کشور دیگر کارشان رونق میگیرد. برخی از این افراد تخصصی هم ندارند و کار خود را غیر واقع بینانه شروع میکنند. مخصوصا که مناطقی از کرج که بورس یک حرفه است را میبینند و تصور میکنند که این کار در این منطقه آینده خوبی خواهد داشت و به زودی به موفقیت میرسند.
دهقان گفت: اما این تصویر از دور یک سراب است و زمانی که وارد عمل و کار میشوند، تازه با واقعیتها و سختیهای کار روبهرو میشوند. توصیه میشود علاقهمندان به راهاندازی فست فود و یا رستوران دقت لازم را داشته باشند و منطقه مورد نظرشان را خوب بشناسند. همچنین از کسبه محلی در مورد معایب و مزایای آن تحقیق کنند و کشش منطقه را برای راهاندازی آن کسب و کار بسنجند و با رعایت تمام جوانب به کار مسلط باشند.
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج بیان کرد: شهر کرج با بسیاری از شهرهای بزرگ متفاوت است. هر چقدر در شهری مثل تهران فست فود اضافه شود چون جمعیت ساکن و مهاجر زیادی دارد، برای آن جوابگو است. اما ظرفیت کرج محدود است و افرادی که قصد راهاندازی یک کسب و کار را دارند، باید دقت کنند که بی گدار به آب نزنند.
وی درباره نرخها افزود: خوشبختانه محدودیت متراژ برداشته شده و یک مغاره کوچک میتواند خوراکهای متنوعی را عرضه کند. رعایت نرخها هم در درجه اول به انصاف واحد صنفی بستگی دارد، ولی مجاز هستند که حاشیه سود ۲۰ درصدی را استفاده کنند و باقی آن به کیفیت و درجه غذای عرضه شده بستگی دارد. البته به منطقه هم بستگی دارد و طبیعتا در یک منطقه با سطح درآمد پایین یا متوسط عرضه غذاها با قیمت بالا جوابگو نخواهد بود.
وی درباره نیاز روغن مصرفی این صنف افزود: در ماههای آخر سال هستیم و در این زمان افزایش قیمتی را در مورد همه اجناس داریم و روغن هم از این امر مستثنی نیست. عرضه روغن کم شده و هر روز در این مورد اعضاء گلایه میکنند که روغن مورد نیازشان را ندارند و باید از کجا تامین کنند.
وی افزود: این باعث میشود که بازار سیاه به وجود بیاید. البته بعد از کاهش قیمتها و عرضه ممکن است قیمتها کمی کاهش داشته باشد و تصور بر ارزان شدن آن را ایجاد کند. این سیاستی است که به نظر میرسد از کارخانه به دلایلی ایجاد شده و پیش از افزایش قیمت محصولی کمیاب میشود.
وی یادآور شد: در حال حاضر روغن به عنوان یکی از مواد اصلی مورد نیاز در پخت یکی از مشکلات اساسی اعضاء اتحادیه است و در این زمینه در حال رایزنی هستیم که روغن را برای آنها در شرایط بهتری تهیه کنیم.
انتهای پیام
نظرات