• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403050100552
  • خبرنگار : 71342

در نشست نخستین رویداد استارت‌اپی فیلم‌نامه نویسی مطرح شد:

این رویداد با اختتامیه به پایان نمی‌رسد

این رویداد با اختتامیه به پایان نمی‌رسد

رئیس پارک علم و فناوری با تاکید بر تداوم برگزاری نخستین رویداد استارت‌اپی فیلمنامه‌نویسی، به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری آن پرداخت.

به گزارش ایسنا، طی نشستی خبری که امروز، دوشنبه ۱ مرداد ماه برگزار شد، ضمن رونمایی از پوستر این رویداد تاکید شد که این حرکت هنری، برگزیدگان و استعدادهای کشف شده را رها نمی‌کند.

در این نشست که در پارک علم و فناوری برپا شد، محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره ضمانت تداوم برگزاری این رویداد گفت: سابقه کار ما در پارک علم و فناوری و فعالیت‌هایی که در دیگر رشته‌ها داشته‌ایم، نشانگر تداوم این رویداد است. این رویداد را تا جایی که به اقناعی برسیم، ادامه می‌دهیم و بعد برگزاری آن را به صنف می‌سپاریم.

او اضافه کرد: ابتدا باید دوره اول را برگزار کنیم و بعد شاید دبیرخانه دائمی تشکیل بدهیم و این جزو برنامه‌هایمان است.

ایمانی خوشخو درباره محدودیت‌هایی که نویسندگان برای پرداختن به مشکلات جامعه دارند، گفت: تنها جایی که سانسور ندارد، اینجاست. هیچ مانع و محدودیتی برای طرح‌ها قائل نشده‌ایم. شاید در ادامه دوستان مشاور، شرکت‌کنندگان را در جهت رسیدن به چارچوب خاصی هدایت کنند که کمتر دچار مشکل شوند.
وی خبر داد که از این پس کمیته خاص فیلمنامه‌نویسی در این پارک دایر خواهیم کرد.

این رویداد با اختتامیه به پایان نمی‌رسد

ایمانی در ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگ، جزیی از صنعت است، افزود: بخشی از مشکلات ما به دلیل ترجمه مفهموم انگلیسی واژه صنعت است. فرهنگ همه جای دنیا جزو بخش‌های مولد است و نه کمک‌بگیر. تنها کشوری که فرهنگ کمک‌بگیر است، ایران است.
این مدیر هنری با تاکید بر اهمیت شناسایی ‌چهره‌های مستعد جدید در رویداد استارت‌اپی فیلمنامه‌نویسی اضافه کرد: گام بعدی ما برگزاری دوره‌های آموزشی است و این استعدادها را رها نمی‌کنیم بلکه آنان را اموزش می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ایده‌های برتر را رها نمی‌کنیم، از ایجاد ارتباط با سازمان‌هایی مانند انجمن سینمای جوان، کانون پرورش فکری، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیما فیلم، بنیاد سینمایی فارابی، سروش، پلتفرم‌های فیلمیو، فیلم‌نت، نماوا و... خبر داد و افزود: برای ارتباط گیری و انعقاد قرارداد با این سازمان‌ها تلاش می‌کنیم و این قدم اول است.
مهدی سجاده‌چی، رییس کانون فیلمنامه‌نویسان و رئیس هیأت ارزیابی این رویداد نیز در ادامه این نشست گفت: همواره از میان تعداد زیادی فکر و ایده، تعداد معدودی، شانس ساخته شدن را پیدا می‌کنند که الزاما شایسته‌ترین‌ها نیستند. در این رویداد، بحث فیلمنامه نبود بلکه ایده دو خطی مطرح بود. حتی در میان طرح‌های رسیده، طرح کاملی وجود نداشت.

این رویداد با اختتامیه به پایان نمی‌رسد


این فیلمنامه‌نویس خاطرنشان کرد: هدف اولیه ما یافتن فکر خلاق است تا از میان اینها افرادی پیدا شوند که استعدادی دارند.
سجاده‌چی با تاکید بر ضرورت‌ توجه و سرمایه‌گذاری برای فیلمنامه‌نویسی ادامه داد: هر کس برای فیلمنامه‌نویسی از اساس هزینه کند، ممنونش هستیم. متاسفانه نهادهایی که وظیفه و بودجه دارند، چنین نمی‌کنند. به همین دلیل این رویداد فارغ از نتیجه‌اش، حرکت ارزشمندی است.

وی درباره ارزیابی آثار رسیده و ژانرهای غالب در این رویداد گفت: ایده‌هایی هست که اگر درست شناسایی شوند و پرورش پیدا کنند، این شانس را دارند که به چرخه تولید نزدیک شوند. ضمن اینکه بیشتر طرح‌های رسیده در حوزه اجتماعی بود و در ژانرهایی مانند فانتزی، آثار بسیار اندکی رسیده بود.

سجاده‌چی با بیان اینکه خلاقیت، گران است، تاکید کرد: برای آن باید هزینه‌ای طولانی مدت خرج‌ شود. این گامی‌ نخست برای فیلم‌سازی است و جایی مثل این رویداد در تلاش است تا کیفیت تولید را بالا ببرد. اگر این کار ادامه پیدا کند، نویسندگان جوان ما جایی برای عرضهٔ ایده‌های خود خواهند داشت.

در بخش دیگری از این نشست، بهزاد رشیدی، دبیر اجرایی این رویداد با اشاره به همکاری‌های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در برگزاری این رویداد، آن را فرصتی برای ارتقای دانش فیلمنامه‌نویسی، شناسایی استعدادها و معرفی آنان به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان دانست.

او با ارائه آماری دربارۀ این رویداد، گفت: پس از فراخوان در زمستان ۱۴۰۲، تعداد ۱۰۰۰ اثر از ۳۳۲ نفر به دبیرخانۀ برگزاری این رویداد ارائه شد. ۴۰ درصد از شرکت کنندگان این رویداد تهرانی بودند و ۶۰ درصد از سایر استانها که از این میزان ۵۸ درصد آقا و ۴۲ درصد خانم هستند.

رشیدی در توضیح این آمار ادامه داد: از آثار ارائه شده ۴۴ درصد فیلم کوتاه و ۵۶ درصد نیز فیلم بلند و سریال بوده است و در نهایت ۹۸ اثر به عنوان آثار منتخب این دوره تحت عنوان آثار کوتاه و بلند انتخاب شدند. در روزهای ۷ تا ۱۰ مرداد، در یک فضای رقابتی و با حضور سرآمدانی در عرصۀ فیلمنامه‌نویسی این آثار به رقابت با هم خواهند پرداخت.

این رویداد با اختتامیه به پایان نمی‌رسد

همچنین سید جلال چاووشیان، دبیر علمی رویداد با بیان اینکه برخلاف اصطلاح دانش بنیان، کمتر به اقتصاد فرهنگ بنیان توجه شده است، رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی را در راستای اقتصاد فرهنگ بنیان دانست.

به گفته وی از همان ابتدا تمام تلاش بر این بوده است که این رویداد نمایشی نباشد و به کاری ماندگار و مستمر بدل شود.

چاوشیان در ادامه افزود: طی سه روز برگزاری رویداد، اساتید راهنما بر کار نفرات برتر نظارت خواهند داشت و سپس آثار برگزیده را به شتاب دهندگان ارائه می‌دهیم.

لازم به یادآوری است که هیأت انتخابی و اساتید راهنمای این رویداد، شامل پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی، مصطفی رستگاری، علی مؤذنی، حسین رحیم زاده، محمود اربابی، مهدی احمدی، ایمان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدر نژاد بوده است.

 در پایان این نشست، از پوستر رویداد رونمایی شد.

نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، در راستای اقتصاد خلاق با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خانه سینما، کانون فیلمنامه‌نویسان سینما، سازمان‌سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، سینما تیکت و شرکت صوتی و تصویری سروش، از ۷ تا ۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha