• یکشنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403043120126
  • خبرنگار : 50560

صاحبان کسب‌وکارهای نوپا بخوانند...

صاحبان کسب‌وکارهای نوپا بخوانند...

ایسنا/قزوین مسئول تبلیغات و بازاریابی جهاد دانشگاهی قزوین خطاب به افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید هستند، گفت: توصیه می‌شود کسب‌وکارهای نوپا ابتدا مدل کسب‌وکار خود را مشخص کنند، علاوه بر این با توجه به اینکه کسب‌وکارهای نوپا در ابتدای کار با مشکل سرمایه مواجه هستند، باید تمامی نیازها و راه‌های تبلیغاتی خود را به‌دقت بسنجند.

محمدمهدی افشار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تبلیغات می‌تواند مهمترین عامل در زنده شدن برند شما باشد از همین روی در دنیای امروز که رقابت در صنایع و کسب‌وکارها تنگاتنگ‌تر از قبل شده، تبلیغات یک اصل جدایی‌ناپذیر در کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه تبلیغی موفق است که آگاهی‌دهنده، ترغیب‌کننده و یادآوری کننده باشد، گفت: در حال حاضر امروزه تبلیغات بر ۲ بستر تبلیغات غیردیجیتال (شامل تبلیغات محیطی، تبلیغات چاپی و...) و تبلیغات اینترنتی یا دیجیتالی صورت می‌گیرد که بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، سهم تبلیغات دیجیتال در بودجه تبلیغاتی کسب و کارها به طور مستمر در حال افزایش است؛ البته که نباید سهم مهم تبلیغات غیردیجیتال در رشد کسب و کار را نیز نادیده گرفت.

مسئول تبلیغات و بازاریابی جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: امروز پیام‌های تبلیغاتی زیادی از طرق و رسانه‌های مختلف به مخاطبین و مردم می‌رسد که اگر تبلیغات درست نداشته باشیم، واقعاً دیده شدن برند و کسب‌وکار، امری بسیار سخت است. بنابراین نحوه درست تبلیغ کردن موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه باید به هوش مصنوعی به‌عنوان یک فرصت جدید در تبلیغات نگاه کرد، افزود: در جامعه امروزی که اکثریت افراد از طریق اینترنت نیازهای روزانه خود را برطرف می‌کنند؛ باید بگوییم که تبلیغات دیجیتالی نقش مهمی را در پایداری کسب‌وکارها ایفا می‌کند. با توسعه هوش مصنوعی، سرعت تبدیل کسب‌وکارهای سنتی به دیجیتال در حال افزایش است و باید گفت که امروز کسب‌وکارهایی موفق هستند که مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند.

این فعال حوزه تبلیغات گفت: معمولاً صاحبان کسب‌وکارهای نوپا با چالش مختلفی درخصوص فرآیند تبلیغات خود مواجه هستند؛ برای شروع یک کسب‌وکار جدید، باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر قشر کثیری از مخاطبین ما از نسل Z خواهند بود. نسلی که از کودکی با فضای دیجیتال کار کرده‌اند و با این فضا اُخت هستند. بنابراین برای نسل آینده کسب‌وکار سنتی معنی خاصی ندارد.

وی در ادامه خطاب به افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید هستند، گفت: توصیه می‌شود کسب‌وکارهای نوپا ابتدا مدل کسب‌وکار خود را مشخص کنند. کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌ها برای شروع یک کسب‌وکار است.

لزوم توجه کسب‌وکارها نوپا به «مشتری شناسی»

افشار ادامه داد: مشتری شناسی از دیگر مشخصه‌هایی است که باید به آن توجه کرد. توجه به اینکه چه افرادی با چه گروه سنی از مشتریان کسب‌وکار شما هستند؛ موضوعی است که باید به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا کتاب «خلق ارزش پیشنهادی» را به صاحبان کسب‌وکارهای نوپا پیشنهاد می‌کنم. صاحبان کسب‌وکارها بامطالعه این کتاب می‌توانند بسنجند که کالایشان چه ارزشی برای مشتری دارد و با درک از این موضوع در راستای رشد کسب‌وکار خود گام بردارند.

وی افزود: بسیاری از اساتید و کارشناسان حوزه تبلیغات معتقدند که تبلیغات دیجیتال بسیار به‌صرفه‌تر از تبلیغات محیطی است. با توجه به اینکه کسب‌وکارهای نوپا در ابتدای کار با مشکل سرمایه مواجه هستند، باید تمامی نیازها و راه‌های تبلیغاتی خود را به‌دقت بسنجند و بدانند که هر تبلیغی مناسب کسب‌وکارشان نیست و ازاین‌رو لازم است که برای انجام تبلیغات بسیار نکته‌سنج و خلاق باشند.

مسئول تبلیغات و بازاریابی جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: صاحبان کسب‌وکارهای نوپا به فرآیند تبلیغات باید به‌عنوان یک تیغ دو لبه نگاه کنند. چنانچه تبلیغات به‌درستی هدف‌گذاری شود در توسعه و پایداری کسب‌وکار نقش بسزایی دارد و چنانچه نتواند هدف‌گذاری درستی داشته باشد به یک کسب‌وکار ضعیف و یا ورشکسته تبدیل می‌شود بنابراین توصیه می‌شود که حتماً پیش از اینکه کسب‌وکارهای نوپا تبلیغات خود را آغاز کنند، تمامی موارد مربوط به کسب‌وکار خود را بررسی کنند.

وی ادامه داد: با گسترش فضای مجازی در حال حاضر نقش اینفلوئنسرها در تبلیغات بسیار جدی شده به‌طوری‌که برخی کسب‌وکارها بودجه اصلی تبلیغات خود را بر روی مبحث اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تجربه نشان داده که موفق نیز بوده‌اند. چراکه اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش تبلیغاتی مناسب با بازگشت سرمایه مناسب است.

افشار با تأکید بر اینکه باید در خصوص نقش اینفلوئنسرها در تبلیغات توجه کرد که کدام اینفلوئنسر و رسانه مناسب کسب‌وکار موردنظرمان است، گفت: یک نکته در خصوص اینفلوئنسر مارکتینگ این است که با فیلتر کردن اینفلونسرهای مناسب با توجه به هویتی که برند ما دارد، می‌توان یک تبلیغ درست داشت. به‌طورکلی ایفلوئنسر مارکتینگ روش بسیار مؤثری جهت بهبود استراتژی بازاریابی، دستیابی به اهداف کسب‌وکار در کنار کاهش هزینه‌های جانبی تبلیغات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha