• شنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403043018757
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

قلعه‌ فلک‌الافلاک نخستین پایگاه تشیع در جهان اسلام است

قلعه‌ فلک‌الافلاک نخستین پایگاه تشیع در جهان اسلام است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: قلعه‌ فلک‌الافلاک نخستین پایگاه تشیع در جهان اسلام است.

عطا حسن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۶۰۰ سال قبل از صفویان که در ایران مذهب شیعه را بنیان‌گذاری کنند در خرم‌آباد و در قلعه فلک‌الافلاک(دژ شاپور خواست) حاکمی به نام ابونجم بدربن حسنویه در این قلعه نخستین پایگاه شیعه را در دنیا پایه‌گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: بدربن حسنویه شیعه مذهب و از کردهای دیاله عراق بوده که برای رفاه حال زائران و حجاجی که از مسیر خرم‌آباد تردد می‌کردند پل‌ها، آب‌انبار و جاده‌هایی را ساخت و برای این بناهای عام‌المنفعه هزینه‌های زیادی را صرف کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پل‌های ساخته در زمان بدربن حسنویه، پل کشکان، سی‌پله، معمولان، پلدختر و گاومیشان بودند.

حسن‌پور با بیان اینکه دره خرم‌آباد نیز یک گذرگاه تاریخی است که در قلب آن قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد، گفت: با توجه به قرار گرفتن این قلعه روی بلندترین صخره برهمه قسمت‌ها امکان نفوذ و اشراف کامل وجود داشت و بدربن حسنویه قلعه را مقر حکومت خود در نظر گرفت و حکومتش در راستای منافع مردم بود و با این تفکر که در گذرگاه خرم‌آباد نباید به کسی تعرض و مشکلی ایجاد شود این بناهای عام‌المنفعه را در طول مسیر ساخت.

وی با بیان اینکه قرن چهارم دوران طلایی تشیع در ایران بوده و بدربن حسنویه نیز در این قرن حاکم بوده و به قدری به مردمش محبت کرده که در تاریخ نوشته شده است، ‌اضافه کرد: در این قرن حاکم خرم‌آباد سکه طلا ضرب می‌کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۰ ۱۲:۴۵

خرم آباد از نظر فرهنگ ، قدمت و تمدن بالا ولی افسوس زیر ساخت و تبلیغات ندارد .

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۰ ۱۴:۱۲

با سلام و احترام ، اولین پایگاه تشیع در تاریخ جهان اسلام "قلعه سرماج" در کرمانشاه (بیستون) می باشد که حتی شاپور خواست هم زیرمجموعه حکومت حسنویه در سرماج بوده است.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۰ ۱۶:۴۴

متاسفانه تاکنون استان ازمسئولین متخصص بهره مند نبوده است مخصوصا"درمسئولیت معاونت اقتصادی وگردشگری

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۰۴:۳۶

نه لکی یه گویش و زبون خاص

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۰ ۱۶:۵۱

اینجا پایتخت تاریخی و فرهنگی قوم بزرگ لک است . زنده باد لکستان

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۱ ۰۱:۵۱

والا یادمه سال ۶۸ تازه ما فهمیدیم لکی چیه خرم آباد لک نداشت و همه ما خرم آبادی حرف میزدیم جنگ که تموم شد از الشتر و نورآباد و بقیه دهات هجوم اوردن و خرم آباد دوران اولش شروع شد طایفه بازی و فرهنگ قبیله ای و اومدن به شهر یه قشر تشنه قدرت ساخت که هنوز عوارضش رفع نشده و تا وقتی یک نفر تو این شهر لکی حرف بزنه رفع نمیشه ما تو مدرسه بودیم یکی اومد گفت دونفر اومدن یه جوری حرف میزنن اصلا کی میدونست لکی چیه خرم آباد و گویش خرم آبادی صاحب میراث خرم آباد هستن نه مهاجرینی که به قصد نابودی اومدن

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۱ ۱۴:۲۶

سلام واسم سوال شد لک چیه؟ و لکستان اسم‌ روستایی در خرم آباده؟

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۳۱ ۱۳:۰۲

باسلام و خسته نباشید نخستین پایگاه تشیع در ایران کنونی در استان ایلام هست که به دار السادات معظم مشهوره ساداتی همچون خاصعلی سید حسن سید فخردین سید پیرمحمد سید ناصردین و قدیمی ترین سید ایران سید ابراهیم ابن امام محمدباقر (ع) کبیر ترین امام زاده کشور که به همراه خانواده و بی بی سید زینب خاتون (س) خواهرشان/ عمو و عمه و امام رضا هستند برادر و خواهر امام صادق ع که با مهاجرتشون به مناطق کوردنشین ایلام به سوراهم کورد مشهور اند در حوالی سال 110 هجری قمری وارد منقطه پهله شدند و حاکم محلی قلعه شاه که از اصلاف شاهان ساسانی به نام مرداون پسر یزدگرد سوم را به دین اسلام و مذهب تشیع را ترویج کردند ایشان با دختر ایشان به نام شهربانو ازدواج کردند و در منطقه مانده و اغلب سادات مثل صلاحدین محمد و رودبند از فرزندان ایشانند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۰۲ ۱۹:۳۳

لرستان تا ابد لرستان