• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403042717556
  • منبع : نمایندگی همدان

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

سقط عمدی جنین والدین را به طلاق می‌رساند

سقط عمدی جنین والدین را به طلاق می‌رساند

ایسنا/همدان  عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مرگ فرزند یکی از مهم‌ترین ریز فاکتورهایی است که در دنیا باعث طلاق زوجین می‌شود، گفت: بعد از سقط هر یک زوجین به دلیل احساس گناهی که دارند دیگری را محکوم می‌کنند و رفته‌رفته این فقدان و علائم افسردگی که در مادر و پدر وجود دارد، سبب جدایی و طلاق می‌شود.

دکتر مرضیه عفت‌پناه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طیف زیادی از آسیب‌های روانی در انتظار افرادی که صورت عمدی و آگاهانه سقط انجام می‌دهند خواهد بود، اظهار کرد: مادری که به‌ صورت عمدی جنین خود را از بین می‌برد پس از سقط دچار سوگ و عزاداری می‌شوند.

 وی انکار، خشونت، احساس گناه و عذاب وجدان را از عوارض روانی سقط‌جنین بر مادر دانست و گفت: مطالعات حاکی از آن است که در اکثر موارد مادر بعد سقط دچار افسردگی می‌شود که این افسردگی با علائمی همچون کاهش لذت از دنیا، اختلال در فعالیت جنسی، احساس پشیمانی و گناه  در فرد پدیدار می‌شود.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شواهد حاکی از آن است که در اکثر موارد والدین بعد از سقط بیشتر از گذشته مضطرب و نگران می‌شوند و به‌شدت اعتمادبه‌نفس آنها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و یا پُرخوری بیش از اندازه از دیگر علائمی است که فردی دچار افسردگی بعد از سقط می‌شود از خود نشان می‌دهد.
 
 عفت‌پناه با بیان اینکه در دوران بارداری هورمون پروژسترون در مادر افزایش می‌یابد که این هورمون سبب آرامش و کاهش اضطراب در فرد می‌شود، خاطرنشان کرد: در واقع پروژسترون در دوران بارداری به‌عنوان یک عامل محافظت‌کننده در خصوص عوامل استرس‌زا عمل می‌کند اما زمانی که سقط انجام می‌شود به‌صورت ناگهانی این هورمون در بدن کاهش می‌یابد که این امر سبب استرس و اضطراب در مادر می‌شود.

این روان‌پزشک همدانی افزود: دوران شیردهی می‌تواند کاهش پروژسترون دوران بارداری را جبران کند و به همین دلیل مادران بعد از دوران بارداری دچار علائم استرس و اضطراب ناشی از سقط عمدی جنین نمی‌شوند.

عفت‌پناه در خصوص سندروم پس سانحه در سقط عمدی جنین هم رخ می‌دهد، بیان کرد: واکنش‌های روحی پس از سقط را به‌نوعی شبیه اختلال استرس پس از سانحه می‌دانند که برخی از این واکنش‌ها افسردگی، تغییرات در خلق‌وخو و بی‌انگیزگی، کاهش سطح انرژی و میزان تمرکز، کابوس دیدن، یادآوری صحنه‌های سقط، احساس گناه، اختلال در روابط زناشویی، روآوردن به مواد مخدر و الکل و در موارد شدیدتر تصمیمات خودکشی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان خطاب به مادرانی که قصد از بین‌ بردن جنین خود را دارند، توصیه کرد: در ابتدا از پزشک خود مشورت بگیرند و انجام این کار عجله نکنند و در صورت ارجاع به روان‌شناس حتماً نظر پزشک متخصص روان‌شناس را هم جویا شوند؛ چرا که عوارض سقط بسیار زیاد است و ممکن مادر تا آخر عمر دیگر نتواند باردار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha